2 998 läst · 6 svar
3k läst
6 svar
Hur kopplar man in en luftledning till telefon?
Hej
Min luftledning till telefonen består av två kablar varav den ena är kapad. Den andra innehåller 4 ledare varav två är kapade. Det är alltså bara två ledare i drift.... Dessa är skarvade till förbannelse och det ser ut som ett råttbo ute på balkongen...
Min fråga är följande;
Kan jag kapa bort råttboet och ansluta en kabel med två ledare och sedan dra till ett telefonjack (som jag kopplar på de "nedre skruvarna") för att få adsl och telefon att fungera?
Telefonen är ju trådlös och så även internet så jag behöver bara ett telefonjack.
Vi är nyinflyttade och har inte använt några uttag hittills och den förra ägaren är väldigt flytande i svar om hur det funkade innan....
Tacksam för svar
Min luftledning till telefonen består av två kablar varav den ena är kapad. Den andra innehåller 4 ledare varav två är kapade. Det är alltså bara två ledare i drift.... Dessa är skarvade till förbannelse och det ser ut som ett råttbo ute på balkongen...
Min fråga är följande;
Kan jag kapa bort råttboet och ansluta en kabel med två ledare och sedan dra till ett telefonjack (som jag kopplar på de "nedre skruvarna") för att få adsl och telefon att fungera?
Telefonen är ju trådlös och så även internet så jag behöver bara ett telefonjack.
Vi är nyinflyttade och har inte använt några uttag hittills och den förra ägaren är väldigt flytande i svar om hur det funkade innan....
Tacksam för svar
Medlem
· Västergötland
· 82 inlägg
Ja det ska bara vara att kapa och dra ny in i huset, men kapa inte för mycke och använd skarvdon avsedda för tele (finns på kjelle) så blir inte televerket griniga. Så gjorde jag i sommarstugan när det krångla.
Tack för snabbt svar!Ljudteknikern skrev:
Okej, så om jag gjort enligt detta och dsl-lampan fortfarande blinkar istället för att lysa fast på mitt boxer-modem så är inte problemet mitt utan boxers då?
Det är säkert så men du vet hur det är när man påstås ha något man inte har. Då gör man allt för att försäkra sig om att felet inte är ens eget. Eftersom boxer håller på med sin felsökning ville jag gardera mig så att felet inte ligger hos mig. Skulle jag vänta på en tekniker, blir det inget internet förrän löven blir orangea och bruna igengustavk skrev:
även om televerket har ansvaret fram till första jacket så brukar inte installatörerna särskilt noga med hur det ser ut, jag hade hem en sån där snubbe när jag flyttat in i huset då där inte vart telefon på 20-30 år och ledningen var invuxen rätt in i skogen. det slutade med att dom valde att gräva ner min och några grannars ledningar i den vevan, hursomhelst så drog han fram den nya markkabeln till huset och klamrade den upp på fasaden (slarvigt) dit där luftledningen förut gick in, och satte ihop det med det befintliga garnnystanet där.. det innebar att jag fick mitt första jack på övervåningen och datorn ville jag ha nere, så jag gjorde om alltihopa efter hanåkt och rev ner allt gammalt, ryckte ner den nya teleledningen från fasaden och gick in med den genom väggen till nedervåningen istället där jag satte husets enda jack.
Jag rev ner ungefär 50 meter onödig kabel lindad runt fasaden när jag började nysta i min teleanläggning, klippte bort en massa uttag varav merparten inte funkade pg.a flera abonemang tidigare, plockade bort 3-4 stycken plastdosor efter ytterväggarna och klammrade snyggt fast en ny kabel mellan anslutningsdosan från luftledningen och väggenomföringen till 1:a jacket..
-Sedan tog energin slut för 1½ år sen, g:a telekabeln ligger efter marken framför bron å väntar på att bli ersatt av den nya som bara skall kopplas in i båda ändar.. Troligen hinner jag hugga av den me snöspaden å får en akutreparation innan detta inträffar planmässigt.. (Gud vad lat man är ibland!)
-Sedan tog energin slut för 1½ år sen, g:a telekabeln ligger efter marken framför bron å väntar på att bli ersatt av den nya som bara skall kopplas in i båda ändar.. Troligen hinner jag hugga av den me snöspaden å får en akutreparation innan detta inträffar planmässigt.. (Gud vad lat man är ibland!)