V varpan1 skrev:
Det var mycket enkelt att ta isär, kändes som att man skulle kunna göra det utan totalhaveri!
Det är inget totalhaveri. Men du behöver lägga båda koppardelarna på rätt plats när du sätter ihop allt. De skall ligga emot de svarta "pilformade pinnarna" på brytarens vippor.

Till en annan gång kan det vara värt att veta att du inte behöver plocka bort metallramen heller när du skall montera brytaren.
 
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Framåt som man är gick jag snabbt och köpte en till schbeider krondubbelbrytare, och tog isär denna likadant - men förberedd på att allt flyger åt olika håll, vilket det sedermera därav inte gjorde.
Grön dubbelbrytare i närbild, med synliga skruvar och kopparledare, placerad på en brun bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det bara att montera på motsvarande vis i den flugna brytaren!

Grön Schbeider krondubbelbrytare med kablar, delvis monterad mot en kopplingsbox i en orange vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En extra brytare kan man ju ha liggande, den kommer säkert till användning inom ett par år.
Varsågod du som gjort samma misstag i framtiden och hittar den här tråden.
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är inget totalhaveri. Men du behöver lägga båda koppardelarna på rätt plats när du sätter ihop allt. De skall ligga emot de svarta "pilformade pinnarna" på brytarens vippor.

Till en annan gång kan det vara värt att veta att du inte behöver plocka bort metallramen heller när du skall montera brytaren.
Tack, men bytt till ny ram och brytare.
 
Hur f*n får jag ihop det här? Behöver ju skruva fast plåtramen först, för annars kommer jag ju inte åt skruvarna. Sätter jag sedan fast själva strömställaren kommer jag inte kunna montera plastramen då strömställaren bara passar i ramen framifrån då den sedan vilar på hörnena som sticker ut i plastramens hål. Men sätter jag dit det på det sätter går det inte att klicka i strömställaren i plåtramen så att den låser fast, för plastramen bygger för mycket höjd.
???

En elinstallation med en metallram, lösa kablar och en plastram håller på att monteras på en aprikosfärgad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Löste det, man skulle visst ta isär den lilla mockapolären i molekyler (men inte just i de molekylkedjorna jag tidigare skapade).
 
  • Svart vägguttag med två strömbrytare monterat på en beige vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skall inte behöva lossa metallramen från brytaren. Så börja med att sätta ihop dem. Alla delar finns inte med på bilderna. Man brukar skruva dit insatsen först. Sedan sätter man ramen över och fäster den med en hållare som inte syns i bild. Sist sätter man dit vipporna. Det ser ut att stå Schneider på förpackningen. Just den Schneiderbrytaren har jag inte monterat många gånger. Men det borde likna andra schneiderbrytare. Beskrivningen gäller "Trend"
 
A Avemo skrev:
Du skall inte behöva lossa metallramen från brytaren. Så börja med att sätta ihop dem. Alla delar finns inte med på bilderna. Man brukar skruva dit insatsen först. Sedan sätter man ramen över och fäster den med en hållare som inte syns i bild. Sist sätter man dit vipporna. Det ser ut att stå Schneider på förpackningen. Just den Schneiderbrytaren har jag inte monterat många gånger. Men det borde likna andra schneiderbrytare. Beskrivningen gäller "Trend"
Han har ju löst det...
 
K
K Kane skrev:
Han har ju löst det...
På rätt sätt?
 

dubbelkronbrytare​

Det var något nytt !
 
  • Haha
  • Arg
TriNitro och 1 till
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Det var mycket enkelt att ta isär, kändes som att man skulle kunna göra det utan totalhaveri! Var bara att försiktigt och lite trycka ut de vita öronen, hålen i dessa satt över en upphöjning i den gröna plasten, som en extremt vanlig clips-modell för att fästa två saker i varandra. Gjorde det för att få hela mockapolären lite mindre så att den skulle gå igenom ramen, hade nämligen glömt trä trådarna genom ramen innan alla fästes. Kändes enklare att göra så här än att ta loss alla trådar igen.. [bild][bild]
Normalt sett är det mycket enklare att lossa trådar än att dissekera en strömbrytare, skulle jag påstå.

Det är en 2-polig brytare du bytt, inget annat. 🙂
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Framåt som man är gick jag snabbt och köpte en till schbeider krondubbelbrytare, och tog isär denna likadant - men förberedd på att allt flyger åt olika håll, vilket det sedermera därav inte gjorde.
[bild]

Sedan var det bara att montera på motsvarande vis i den flugna brytaren!

[bild]

En extra brytare kan man ju ha liggande, den kommer säkert till användning inom ett par år.
Varsågod du som gjort samma misstag i framtiden och hittar den här tråden.
Du är inte den första som råkat dela en strömbrytare.

Jag har i två trådar visat hur delarna i en trappbrytare ska sitta efter att trådstartaren råkat dela strömbrytaren,

https://www.byggahus.se/forum/threa...sic-skruvat-isar-brytaren.554759/post-6292835
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag lyckades med samma fadäs en gång när jag inte fattade hur brytaren
var konstruerad. Men med lite googlande och funderade fick jag ihop den igen.
Och den funkar fortfarande.
 
K
nisse123 nisse123 skrev:

dubbelkronbrytare​

Det var något nytt !
Finns på Jula.
 
  • Svart väggmonterad strömbrytare och eluttag på en beige vägg. Finns på Jula.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
nisse123
  • Laddar…
Du blandar inte ihop det med dubbeltrapp?
 
K Kardan79 skrev:
Finns på Jula.
Vilken tillverkare?

Det lär inte vara en dubbel kronbrytare (med två separata L-anslutningar), utan det lär vara en 4×1 (med en gemensam L-anslutning)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.