4 378 läst ·
34 svar
4k läst
34 svar
Hur kopplar man dubbelkronbrytare?
Det är inget totalhaveri. Men du behöver lägga båda koppardelarna på rätt plats när du sätter ihop allt. De skall ligga emot de svarta "pilformade pinnarna" på brytarens vippor.V varpan1 skrev:
Till en annan gång kan det vara värt att veta att du inte behöver plocka bort metallramen heller när du skall montera brytaren.
Framåt som man är gick jag snabbt och köpte en till schbeider krondubbelbrytare, och tog isär denna likadant - men förberedd på att allt flyger åt olika håll, vilket det sedermera därav inte gjorde.
Sedan var det bara att montera på motsvarande vis i den flugna brytaren!
En extra brytare kan man ju ha liggande, den kommer säkert till användning inom ett par år.
Varsågod du som gjort samma misstag i framtiden och hittar den här tråden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan var det bara att montera på motsvarande vis i den flugna brytaren!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En extra brytare kan man ju ha liggande, den kommer säkert till användning inom ett par år.
Varsågod du som gjort samma misstag i framtiden och hittar den här tråden.
Tack, men bytt till ny ram och brytare.A Avemo skrev:Det är inget totalhaveri. Men du behöver lägga båda koppardelarna på rätt plats när du sätter ihop allt. De skall ligga emot de svarta "pilformade pinnarna" på brytarens vippor.
Till en annan gång kan det vara värt att veta att du inte behöver plocka bort metallramen heller när du skall montera brytaren.
Hur f*n får jag ihop det här? Behöver ju skruva fast plåtramen först, för annars kommer jag ju inte åt skruvarna. Sätter jag sedan fast själva strömställaren kommer jag inte kunna montera plastramen då strömställaren bara passar i ramen framifrån då den sedan vilar på hörnena som sticker ut i plastramens hål. Men sätter jag dit det på det sätter går det inte att klicka i strömställaren i plåtramen så att den låser fast, för plastramen bygger för mycket höjd.
???
???
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skall inte behöva lossa metallramen från brytaren. Så börja med att sätta ihop dem. Alla delar finns inte med på bilderna. Man brukar skruva dit insatsen först. Sedan sätter man ramen över och fäster den med en hållare som inte syns i bild. Sist sätter man dit vipporna. Det ser ut att stå Schneider på förpackningen. Just den Schneiderbrytaren har jag inte monterat många gånger. Men det borde likna andra schneiderbrytare. Beskrivningen gäller "Trend"
Han har ju löst det...A Avemo skrev:Du skall inte behöva lossa metallramen från brytaren. Så börja med att sätta ihop dem. Alla delar finns inte med på bilderna. Man brukar skruva dit insatsen först. Sedan sätter man ramen över och fäster den med en hållare som inte syns i bild. Sist sätter man dit vipporna. Det ser ut att stå Schneider på förpackningen. Just den Schneiderbrytaren har jag inte monterat många gånger. Men det borde likna andra schneiderbrytare. Beskrivningen gäller "Trend"
Normalt sett är det mycket enklare att lossa trådar än att dissekera en strömbrytare, skulle jag påstå.V varpan1 skrev:Det var mycket enkelt att ta isär, kändes som att man skulle kunna göra det utan totalhaveri! Var bara att försiktigt och lite trycka ut de vita öronen, hålen i dessa satt över en upphöjning i den gröna plasten, som en extremt vanlig clips-modell för att fästa två saker i varandra. Gjorde det för att få hela mockapolären lite mindre så att den skulle gå igenom ramen, hade nämligen glömt trä trådarna genom ramen innan alla fästes. Kändes enklare att göra så här än att ta loss alla trådar igen.. [bild][bild]
Det är en 2-polig brytare du bytt, inget annat. 🙂
Du är inte den första som råkat dela en strömbrytare.V varpan1 skrev:Framåt som man är gick jag snabbt och köpte en till schbeider krondubbelbrytare, och tog isär denna likadant - men förberedd på att allt flyger åt olika håll, vilket det sedermera därav inte gjorde.
[bild]
Sedan var det bara att montera på motsvarande vis i den flugna brytaren!
[bild]
En extra brytare kan man ju ha liggande, den kommer säkert till användning inom ett par år.
Varsågod du som gjort samma misstag i framtiden och hittar den här tråden.
Jag har i två trådar visat hur delarna i en trappbrytare ska sitta efter att trådstartaren råkat dela strömbrytaren,
https://www.byggahus.se/forum/threa...sic-skruvat-isar-brytaren.554759/post-6292835


