3 979 läst ·
31 svar
4k läst
31 svar
Hur kopplar jag taklampa?
Nej, detta stämmer inte, i dagens DCL-standard finns det inget uttag som heter ojordat.
Detta får lösas i stickproppen.
I ditt fall med lösa sockerbitar gör du motsvarande.
Från lampan kommer blå och brun, dessa ansluter du i respektive sockerbit för tändtråd och nolla.
Jord i takdosan lämnar du isolerad i sin sockerbit.
Detta får lösas i stickproppen.
I ditt fall med lösa sockerbitar gör du motsvarande.
Från lampan kommer blå och brun, dessa ansluter du i respektive sockerbit för tändtråd och nolla.
Jord i takdosan lämnar du isolerad i sin sockerbit.
Bästa svaret
Snälla löken, läs frågan och rör inte till det mer.
Emilyems: Det är inte alls konstigt. Se det som ett vanligt uttag med annorlunda design. Vanliga väggutag är i dag jordade. Men de flesta apparater är dubbelisolerade och saknar jord i kontakten. Det är samma sak med lampor.
Om man gör det helt rätt har man en ojordad kontakt, men det blir samma resultat om man har en jordad kontakt och struntar i jorden.
Emilyems: Det är inte alls konstigt. Se det som ett vanligt uttag med annorlunda design. Vanliga väggutag är i dag jordade. Men de flesta apparater är dubbelisolerade och saknar jord i kontakten. Det är samma sak med lampor.
Om man gör det helt rätt har man en ojordad kontakt, men det blir samma resultat om man har en jordad kontakt och struntar i jorden.
Ja, det är mycket okomplicerat.E Emilyems skrev:
Givetvis kan du sätta ett uttag som Daniel föreslår också men det är ett helt annat jobb och tillför inte direkt något för stunden.
En annan variant att koppla FKn rätt in i lampan, funkar också om du har rör utlopp men sladd är desto bättre.
Löken: Har du läst den inledande frågan?
Nu är ju förutsättningarna ändrade, i inledningen hade tråd skaparen en kabel med tre ledare nu skriver hen att hen ska inhandla en kabel med två ledare.D Daniel 109 skrev:
I första fallet klipps den gröngula vid kabelns uppskalning och i det nuvarande fallet behövs inte detta.
Nu är nästa fråga om TS har rätt stickpropp, dubbelisolerad?
Annars kan ni handla i detta också, kostar bara två tior.
Nu tycks du i alla fall ha läst frågan. Men du tycks inte ha förstått den. Läs några gånger till. Du rör bara till det.
Allt är redan löst för stunden, TS återkommer ifall fler funderingar uppstår.D Daniel 109 skrev:
En kabel med två ledare samt en stickpropp klass II är vad som krävs, detta görs dagligen av hundratals privatpersoner, inget konstigt överhuvudtaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Hur kommer det sig att du har en jordad stickpropp? Har du köpt en sådan eller följde det med? Om du köpte den själv, fick du ingen hjälp i affären att välja rätt typ?E Emilyems skrev:
Takkoppen/kupan till lampan, är den i plast eller metall?
Finns sockerbiten för anslutning av lampan i denna takkopp?
Om den är i metall så kan den i så fall behöva skyddsjordas medan lampan i sig inte behöver vara det.
En bild på hur det ser ut ger svar.
Mycket lustigt. Som att lampaffären skulle besitta denna kunskap.Bo.Siltberg skrev:
Hur kommer det sig att du har en jordad stickpropp? Har du köpt en sådan eller följde det med? Om du köpte den själv, fick du ingen hjälp i affären att välja rätt typ?
Takkoppen/kupan till lampan, är den i plast eller metall?
Finns sockerbiten för anslutning av lampan i denna takkopp?
Om den är i metall så kan den i så fall behöva skyddsjordas medan lampan i sig inte behöver vara det.
En bild på hur det ser ut ger svar.
Vid oklarheter ges alltid 3-ledare samt jordad propp, detta ger bäst betalt och orsakar minst farligheter.
Inte om man säljer en dubbelisolerad lampa.
Tänt var det här då!
Det blev en jordad som isolerats med eltejp, pga att det var det jag trodde krävdes från början.
Lampan är dubbel isolerad från Clas Ohlson med plastkåpa och sockerbit i kåpan såklart. Första gången jag skruvat med el kan tilläggas. Något som säkert är sjukt enkelt för den som är van.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Givetvis hade en i personalen på Clas Ohlson kunnat meddela dig detta. Fast hen hade lika gärna kunnat säga fel. Ungefär som att fråga valfri person på gatan.E Emilyems skrev:[video]
Tänt var det här då!
Det blev en jordad som isolerats med eltejp, pga att det var det jag trodde krävdes från början.
Lampan är dubbel isolerad från Clas Ohlson med plastkåpa och sockerbit i kåpan såklart. Första gången jag skruvat med el kan tilläggas. Något som säkert är sjukt enkelt för den som är van.
