E
Nej, detta stämmer inte, i dagens DCL-standard finns det inget uttag som heter ojordat.
Detta får lösas i stickproppen.

I ditt fall med lösa sockerbitar gör du motsvarande.

Från lampan kommer blå och brun, dessa ansluter du i respektive sockerbit för tändtråd och nolla.

Jord i takdosan lämnar du isolerad i sin sockerbit.
 
  • Gilla
Emilyems
  • Laddar…

Bästa svaret

Snälla löken, läs frågan och rör inte till det mer.

Emilyems: Det är inte alls konstigt. Se det som ett vanligt uttag med annorlunda design. Vanliga väggutag är i dag jordade. Men de flesta apparater är dubbelisolerade och saknar jord i kontakten. Det är samma sak med lampor.

Om man gör det helt rätt har man en ojordad kontakt, men det blir samma resultat om man har en jordad kontakt och struntar i jorden.
 
  • Gilla
Emilyems
  • Laddar…
E
Ok det är klart och tydligt nu! Köper en det jag kallar ojordad lampsladd (enklast så) och får upp lampanjäkeln imorgon! Tack för fina förklaringar ⚡
 
E
E Emilyems skrev:
Ok det är klart och tydligt nu! Köper en det jag kallar ojordad lampsladd (enklast så) och får upp lampanjäkeln imorgon! Tack för fina förklaringar ⚡
Ja, det är mycket okomplicerat.

Givetvis kan du sätta ett uttag som Daniel föreslår också men det är ett helt annat jobb och tillför inte direkt något för stunden.

En annan variant att koppla FKn rätt in i lampan, funkar också om du har rör utlopp men sladd är desto bättre.
 
Löken: Har du läst den inledande frågan?
 
E
D Daniel 109 skrev:
Löken: Har du läst den inledande frågan?
Nu är ju förutsättningarna ändrade, i inledningen hade tråd skaparen en kabel med tre ledare nu skriver hen att hen ska inhandla en kabel med två ledare.

I första fallet klipps den gröngula vid kabelns uppskalning och i det nuvarande fallet behövs inte detta.

Nu är nästa fråga om TS har rätt stickpropp, dubbelisolerad?

Annars kan ni handla i detta också, kostar bara två tior.
 
Nu tycks du i alla fall ha läst frågan. Men du tycks inte ha förstått den. Läs några gånger till. Du rör bara till det.
 
  • Gilla
pathal
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
Nu tycks du i alla fall ha läst frågan. Men du tycks inte ha förstått den. Läs några gånger till. Du rör bara till det.
Allt är redan löst för stunden, TS återkommer ifall fler funderingar uppstår.

En kabel med två ledare samt en stickpropp klass II är vad som krävs, detta görs dagligen av hundratals privatpersoner, inget konstigt överhuvudtaget.

En ojordad vit stickpropp med kabel och två blottade ledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E Emilyems skrev:
Hejsan! En liten fråga.... Har jordat i kök och ska sätta upp en taklampa som är dubbelisolerad. Lampproppen jordad, vad gör jag med den jordade kabeln i sockerbiten som bara har L och N från lampan ?
Hur kommer det sig att du har en jordad stickpropp? Har du köpt en sådan eller följde det med? Om du köpte den själv, fick du ingen hjälp i affären att välja rätt typ?
Takkoppen/kupan till lampan, är den i plast eller metall?
Finns sockerbiten för anslutning av lampan i denna takkopp?
Om den är i metall så kan den i så fall behöva skyddsjordas medan lampan i sig inte behöver vara det.
En bild på hur det ser ut ger svar.
 
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hur kommer det sig att du har en jordad stickpropp? Har du köpt en sådan eller följde det med? Om du köpte den själv, fick du ingen hjälp i affären att välja rätt typ?
Takkoppen/kupan till lampan, är den i plast eller metall?
Finns sockerbiten för anslutning av lampan i denna takkopp?
Om den är i metall så kan den i så fall behöva skyddsjordas medan lampan i sig inte behöver vara det.
En bild på hur det ser ut ger svar.
Mycket lustigt. Som att lampaffären skulle besitta denna kunskap.

Vid oklarheter ges alltid 3-ledare samt jordad propp, detta ger bäst betalt och orsakar minst farligheter.
 
Inte om man säljer en dubbelisolerad lampa.
 
E
D Daniel 109 skrev:
Inte om man säljer en dubbelisolerad lampa.
Vissa kanske vet vad detta är. Vissa bara jobbar där. Vi får inte vara naiva.

Vad är det för en lampa, ingen vet?!
 
E


Tänt var det här då!

Det blev en jordad som isolerats med eltejp, pga att det var det jag trodde krävdes från början.
Lampan är dubbel isolerad från Clas Ohlson med plastkåpa och sockerbit i kåpan såklart. Första gången jag skruvat med el kan tilläggas. Något som säkert är sjukt enkelt för den som är van.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
E
E Emilyems skrev:
[video]

Tänt var det här då!

Det blev en jordad som isolerats med eltejp, pga att det var det jag trodde krävdes från början.
Lampan är dubbel isolerad från Clas Ohlson med plastkåpa och sockerbit i kåpan såklart. Första gången jag skruvat med el kan tilläggas. Något som säkert är sjukt enkelt för den som är van.
Givetvis hade en i personalen på Clas Ohlson kunnat meddela dig detta. Fast hen hade lika gärna kunnat säga fel. Ungefär som att fråga valfri person på gatan.

(y)
 
E
Den personal jag frågade kunde inte det! Därför frågade inkonsekvenshen här....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.