E
Hejsan! En liten fråga.... Har jordat i kök och ska sätta upp en taklampa som är dubbelisolerad. Lampproppen jordad, vad gör jag med den jordade kabeln i sockerbiten som bara har L och N från lampan ?
 
Den skall inte anslutas om det är en dubbelisolerad lampa. Det är bara att lämna den eller möjligen isolera änden.
 
  • Gilla
Emilyems
  • Laddar…
E
Är det säkert att ha jorden isolerad med isoleringstejp hängande i lampkoppen alltså?
 
Ja.
 
  • Gilla
Emilyems
  • Laddar…
E
Ok följdfråga.... Är det viktigast att lampan till sockerbit/kupan är jordad eller dubbelisolerad? Hur kommer det sig att man kan strunta i jorden från kontakt i tak till sockerbiten?
Alltså lampan hänger på krok en bit från takkontakten.
 
E
E Emilyems skrev:
Ok följdfråga.... Är det viktigast att lampan till sockerbit/kupan är jordad eller dubbelisolerad? Hur kommer det sig att man kan strunta i jorden från kontakt i tak till sockerbiten?
Alltså lampan hänger på krok en bit från takkontakten.
Du behöver inte jorda kroken, se bara till att den omöjligt kan komma i kontakt med ledarna.
 
E
Kan du vara lite tydligare för jag fattar inte
 
E Emilyems skrev:
Ok följdfråga.... Är det viktigast att lampan till sockerbit/kupan är jordad eller dubbelisolerad? Hur kommer det sig att man kan strunta i jorden från kontakt i tak till sockerbiten?
Alltså lampan hänger på krok en bit från takkontakten.
Jag lyckas inte få ut något vettigt ur den texten. Vad är frågan?
 
E
Nä jag förstår det sorry. Jag ska ha en jordad lamppropp och tejpa gula bara. Till lampan som är dubbelisolerad. Då är allt ok!
 
Egentligen ska det ju vara en ojordad propp. Men det funkar lika bra att göra som du gjort.
 
E
E Emilyems skrev:
Nä jag förstår det sorry. Jag ska ha en jordad lamppropp och tejpa gula bara. Till lampan som är dubbelisolerad. Då är allt ok!
Ingen som sagt något om just gult, till din lampa behövs tändtråd och nolla om du är säker på att den är dubbelisolerad.

Vilka färger som är vilka vet ingen annan än du, i annat fall får detta kollas upp.
 
En lamppropp med sladd har brun, blå och gulgrön sladd. Det är definitivt känt vad som är vad.
Det finns inga tveksamheter i den frågan.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
Egentligen ska det ju vara en ojordad propp. Men det funkar lika bra att göra som du gjort.
Ojordad i jordat takkontakt....nääää!?
 
Jo, precis som du har ojordade kontakter i jordade vägguttag.
 
E
Nu blev det förvirrat. ÄR det korrekt att sätta ojordad i jordat tak? Trodde regeln var just jordat i jordat....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.