Hejsan! En liten fråga.... Har jordat i kök och ska sätta upp en taklampa som är dubbelisolerad. Lampproppen jordad, vad gör jag med den jordade kabeln i sockerbiten som bara har L och N från lampan ?
Ja.
Ok följdfråga.... Är det viktigast att lampan till sockerbit/kupan är jordad eller dubbelisolerad? Hur kommer det sig att man kan strunta i jorden från kontakt i tak till sockerbiten?
Alltså lampan hänger på krok en bit från takkontakten.
Alltså lampan hänger på krok en bit från takkontakten.
Du behöver inte jorda kroken, se bara till att den omöjligt kan komma i kontakt med ledarna.E Emilyems skrev:
Jag lyckas inte få ut något vettigt ur den texten. Vad är frågan?E Emilyems skrev:
Egentligen ska det ju vara en ojordad propp. Men det funkar lika bra att göra som du gjort.
Ingen som sagt något om just gult, till din lampa behövs tändtråd och nolla om du är säker på att den är dubbelisolerad.E Emilyems skrev:
Vilka färger som är vilka vet ingen annan än du, i annat fall får detta kollas upp.
En lamppropp med sladd har brun, blå och gulgrön sladd. Det är definitivt känt vad som är vad.
Det finns inga tveksamheter i den frågan.
Det finns inga tveksamheter i den frågan.
Jo, precis som du har ojordade kontakter i jordade vägguttag.
