Oooh 800 kändes skitdyrt när man gett 3000 för tvättmaskin.. Måste leta lite och se om jag hittar nån billigare, snål som man är:)

SJ-pall billigare... :)
Låt den stå på golvet.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
A
Siltberg, du har säkert 436 40 00 utg 2 hemma. En liten fundering bara, är omr. 0 10cm upp från hela golvet eller bara inom 120cm vertikalt från duschmunstycke?

Redigerat:
Den får nog stå på golvet istället så köper jag en laphroaig ist för en förhöjning:)

• Gilla
babianarmar
  • Laddar…
Nu har jag skruvat loss locket och kikat och mätt lite

ImageUploadedByByggahus.se1389433739.408797.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1389433763.303836.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad jag förstår är det 2 faser ditdraget (svart och brun)
Och en nolla (mörkgrön till vänster)
Och en jord (gröngul till höger)
Vad kallas en sådan grupp med 2 faser som delar på jord och nolla?

Den högra kabeln går till nuvarande tvättmaskin och är kopplad på en fas, den bruna. Mäter jag på denna så har jag 233volt mellan fas mot både nolla och jord, samma sak om jag mäter den svarta fasen.
Nolla och jord är hopkopplad i centralen. Piper alltså när jag summrar mellan nolla och jord på dessa anslutningar.

Mäter jag mellan faserna (svart och brun) har jag 400 volt

Såhär har jag tänkt göra:
Skruva ur säkringarna, borde vara 2 stycken. Kontrollmäta så det är spänningslöst. Sedan skruva bort gamla kabeln, klippa av den nya kabeln och montera på samma sätt som den gamla.

Blir detta fackmannamässigt gjort då? :D

• Gilla
babianarmar
  • Laddar…
A
Ja, det är helt rätt! Se bara till att båda anslutningssladdarna är ordentligt dragavlastade. Jorden bör även vara långre än fas och noll.

• Gilla
babianarmar
  • Laddar…
Borde vara 3 faser inkopplade eller sitter det en bygel på ovansidan på brytaren? Undersidan ser ut som att det är 3 faser iaf. Så kolla detta noga innan du börjar skruva!

A
Förmodligen har det varit tre faser och jord i dosan tidigare. Den blågröna kopplades om till nolla i centralen när en, då, ny 230V-maskin kopplades in.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Så förmodligen delar då VVB ena fasen med TM? (Den "blågröna" är blå vad jag kan se, blågrön har aldrig funnits som ledarfärg)

Hmm jag skulle tro att tvättmaskin och vvberedare är lika gammalt som badrummet så jag tror inget bytts ut men kan inte vara helt säker, svårt att se om det kommer fram någon mer kabel som inte syns

snaggletooth skrev:
Borde vara 3 faser inkopplade eller sitter det en bygel på ovansidan på brytaren? Undersidan ser ut som att det är 3 faser iaf. Så kolla detta noga innan du börjar skruva!
bra där!

nu när jag kollar lite mer så ser jag ju att det är tre faser som du säger, på vänster sida 2 stycken som går till vvberedaren. men där använder man sedan blå kabel som fas mellan brytare och vvberedare.. man kanske ine hade nån annan kabel? då går alltså vvberedaren på 400 volt, och använder samma jord och nolla som TM..

hursomhelst så är den bruna fasen från tvättmaskinen kopplad på höger sida av bryaren.

då är det alltså 3 säkringar jag skall skruva ur och sedan mäta noga så jag inte har någon spänning..

jag har ett gammalt proppskåp med porslinssäkringar, hur brukar man koppla 3 fas i en sådan? är det vanligt med 3 lodrätt i en rad som går till 3 fas eller kan det vara blandat i proppskåpet? det finns ingen märkning...

Redigerat:
Emil_K skrev:
Siltberg, du har säkert 436 40 00 utg 2 hemma. En liten fundering bara, är omr. 0 10cm upp från hela golvet eller bara inom 120cm vertikalt från duschmunstycke?
Enligt områdesbeskrivningen så handlar det om dusch utan kar - duschdraperi räknas inte som avskiljande då det inte förhindrar att vatten rinner ut på golvet. Då sträcker sig område 0 längs golvet 120 cm från duschhuvudet, och område 1 finns 10 cm ovanför, upp till en höjd på 225 cm, eller duschhuvudet om det sitter högre än så. Utanför detta område är det oklassat, dvs det finns inget område 2.

Badrum_omr_dusch1.JPG

Vad som är tillåtet i varje område finns beskrivet i skyddsåtgärder. Område 0 är big no no för TM. Även område 1 är tveksamt. Det kräver (som vanligt) omsorgsfull anslutning, helst JFB och framför allt underhåll så att sladden inte kommer i kläm och spänn etc.

Vet inte var just 10 cm kommer ifrån. Nu står ju redan TM på fötter som troligen nöjaktigt förhindrar att vatten når upp till spänningsförande delar. Men när man läser svar från experter så anses måtten heliga, på centimeternivå - de är svåra att förklara bort.

VVB går högst troligt på två faser och jord dvs INGEN nolla (den är troligen omkopplingsbar mellan 400 och 230 v)
Till TM har du fas och nolla.

thestrut skrev:
....jag har ett gammalt proppskåp med porslinssäkringar, hur brukar man koppla 3 fas i en sådan? är det vanligt med 3 lodrätt i en rad som går till 3 fas eller kan det vara blandat i proppskåpet? det finns ingen märkning...
I så fall ska det vara tre på rad OCH fördelat på tre olika faser om det är riktigt gjort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.