Jag installerade en luft/vatten anläggning i april i år. Innerdelen är en CTC Eco Zenith i255. Den har krånglat en del med att jag får felmeddelande Pressostat högtryck och då går den bara på elpatronen vilket blir betydligt dyrare. Vad jag förstår så ska jag kunna fjärrstyra pannan med appen MyUplink så att jag kan återställa larmet via min mobil. Nu till min fråga, är det någon som vet hur man kopplar samman pannan med appen? Visst måste det väl gå via Wifi så att man inte behöver ha en nätverkskabel dragen från min router?

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Appen är ganska värdelös ändå. Jag kommer tyvärr inte ihåg hur jag gjorde med myuplink men det ska finnas beskrivet i manualen.

Du bör åtgärda problemet med utlöst högtryckspressostat vilket till 99% beror på dåligt vattenflöde mellan innedel och värmepump. Det kan vara igentäppt smutsfilter eller luft i systemet. Smutsfiltret brukar monteras på ena röret till pumpen. Man kan öppna säkerhetsventilen och lyssna om det kommer luft, håll den öppen tills det bara kommer vatten och fyll systemet efteråt. Det kan finnas luftnipplar på rören, det ska komma vatten om man öppnar dessa.

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Appen är ganska värdelös ändå. Jag kommer tyvärr inte ihåg hur jag gjorde med myuplink men det ska finnas beskrivet i manualen.

Du bör åtgärda problemet med utlöst högtryckspressostat vilket till 99% beror på dåligt vattenflöde mellan innedel och värmepump. Det kan vara igentäppt smutsfilter eller luft i systemet. Smutsfiltret brukar monteras på ena röret till pumpen. Man kan öppna säkerhetsventilen och lyssna om det kommer luft, håll den öppen tills det bara kommer vatten och fyll systemet efteråt. Det kan finnas luftnipplar på rören, det ska komma vatten om man öppnar dessa.
De säger att det är luft i systemet men jag tycker inte att det är min sak att få ordning på det när det har krånglat sedan installationen i april. Det som är tråkigt är att uppvärmningen går bara på elpatronen när felmeddelandet uppstår och då tänkte jag att jag skulle kunna återställa via appen. Trist om den upplevs fungera dåligt.

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Luftning är något man gör själv. Visst kan man be en röris göra det men det kostar pengar. Detta är inget som går på garanti om det inte är fel på grejerna. Du har ett nyinstallerat system och därmed fyllt värmesystemet med färskt vatten som innehåller upplöst gas som frigörs när det värms upp. Installatören skulle informerat om detta kan jag tycka.

Förutom att lufta tanken med övertrycksventilen kan man prova att höja laddpumpen lite grann,

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Luftning är något man gör själv. Visst kan man be en röris göra det men det kostar pengar. Detta är inget som går på garanti om det inte är fel på grejerna. Du har ett nyinstallerat system och därmed fyllt värmesystemet med färskt vatten som innehåller upplöst gas som frigörs när det värms upp. Installatören skulle informerat om detta kan jag tycka.

Förutom att lufta tanken med övertrycksventilen kan man prova att höja laddpumpen lite grann,
Har du någon aning om hur lång tid efter installation man får hålla på och lufta? Tycker att det har gått ganska länge nu så att det borde vara ok men det kanske är något man får hålla på med hela tiden?

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
N Nessan2004 skrev:
Har du någon aning om hur lång tid efter installation man får hålla på och lufta? Tycker att det har gått ganska länge nu så att det borde vara ok men det kanske är något man får hålla på med hela tiden?
Jag installerade min februari 2021 och det kommer fortfarande lite luft men betydligt mindre än i början. Beror i och för sig vad man har för vatten i kranen.

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Det finns en detaljerad instruktion på CTC hemsida. Du måste ladda ner uppdateringen och installera den samt ansluta pumpen till internet med kabel.
För att återställa larm behöver du fler funktioner än de som finns i gratis versionen

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.