f91jsw skrev:
Håller inte med. Det har framkommit klart av bilderna vad det är som gäller: spisen är 3-faskopplad och behöver inte nolla. Koppla in stickkontakten som Gabbe1 beskriver så kommer det fungera.
Håller med, i detta fall har TS med sina bilder tydligt visat vad som finns och det råder en fullständig enighet om hur det ska kopplas.
Ett tips dock till TS, då perilexuttaget är "felkopplat" så skriv en lapp och fäst nära uttaget där det tydligt framkommer att nollan inte är dragen för framtida hemmapulare som inte är så kloka att dom frågar först.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Akta kardelerna! Så där får det inte se ut, alla kardelerna skall vara hela och snyggt tvinnade. Spisen är redan byglad för 3-fas så det är bara att koppla in faserna på respektive plats. Den uppe till vänster ska vara tom då givetvis.

Patrick E skrev:
Tänk på att kontrollera byglingen i plinten i spisen innan du kopplar in den. Om du ansluter den som 2 fas 400V ska plinten byglas enl bilden som är överst på klisterlappen och märkt 2~400V. D v s skruvplint 1,2 och 3 ska vara sammanbyglade och en av faserna ska anslutas dit. Skruvplint 4 och 5 ska vara ihopbyglade och den andra fasledaren ska anslutas dit. Jord ska gå till skruvplint 6.
Det börjar kännas för avancerat för mig. Bör nog anlita elektriker...tror inte ens det är lagligt att göra detta (för mig).

Patrick E skrev:
Tänk på att kontrollera byglingen i plinten i spisen innan du kopplar in den. Om du ansluter den som 2 fas 400V ska plinten byglas enl bilden som är överst på klisterlappen och märkt 2~400V. D v s skruvplint 1,2 och 3 ska vara sammanbyglade och en av faserna ska anslutas dit. Skruvplint 4 och 5 ska vara ihopbyglade och den andra fasledaren ska anslutas dit. Jord ska gå till skruvplint 6.
Det framgår ju med tydlighet på TS bild att spisen redan är byglad för 3 faser och alla är väl dessutom överens om att TS har just 3 faser till sitt perilexuttag.

Till TS:
Det spelar ingen roll för effekt eller funtion beroende på vilken fasföljd du kopplar, dvs du kan ansluta blå, svart, brun ledare på valfria stift så länge du inte blandar in övre vänstra stiftet samt jorden.

Är du det minsta osäker så tycker jag absolut att du ska ringa in en elektriker, men jag tror faktiskt det är lagligt eftersom det inte är en fast installation. Under förutsättning att du har nödvändig kännedom om det du sysslar med.

Redigerat:
big mike skrev:
Akta kardelerna! Så där får det inte se ut, alla kardelerna skall vara hela och snyggt tvinnade. Spisen är redan byglad för 3-fas så det är bara att koppla in faserna på respektive plats. Den uppe till vänster ska vara tom då givetvis.
Japp, det är bara att klippa av tråden och skala på nytt. Jag misstänker att anledningen till det risiga utseendet är att den gamla kontakten bara skruvades loss. Annars är det bara att koppla som tidigare beskrivet. Spisänden är ju klar, återstår bara kontakten (utom det övre vänstra då).

Jaha, då har jag i alla fall kopplat in spisen. I den nya stickproppen såg jag ju att det stod L1, L2, L3..så jag kopplade brun till L1, blå till L2, och svart till L3, i enlighet med hur det var kopplat inne i spisen. När det var ihopskruvat tryckte jag in stickproppen i uttaget. Tyckte jag hörde ett "klick!" nånstans....hmmm..

Slog på spisplattorna. Alla fyra fungerade, men ingen lysdiod på spisen lös. Slog av plattorna och på med ugnen. Ingen värme i ugnen och ingen lysdiod på spisen tändes.

Gick till säkringsskåpet. Kollade tablån för spis, jaha...plats nr 3. Det fanns tre olika säkringar märkta nr 3, en av dem hade brunnit av. Hade spisen avslagen men stickproppen fortfarande i - bytte säkring (15A)...den brann av direkt. Något fel nånstans. ("Houston we have a problem!")

Så jag har nog ändå gjort fel nånstans? Det där med kardelerna får jag ju göra snyggare, som anbefalldes, men kan det ha med saken att göra? Kopplade förstås ingen ledare till L4, (den uppe till vänster), men lämnade själva stiftet kvar i kontakten. Borde jag tagit bort den?,,så den ser ut som den gamla kontakten med bara tre stift och en jord?

Säljaren verkade ytterst seriös och vänlig, bor i närheten och försäkrade att spisen fungerade och tillade att funkade den inte var det bara att komma tillbaka, så jag har lite svårt att tro att jag blivit lurad på spisen...

Redigerat:
  • Gilla
L123GF
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Det framgår ju med tydlighet på TS bild att spisen redan är byglad för 3 faser och alla är väl dessutom överens om att TS har just 3 faser till sitt perilexuttag.

Ja, jag missuppfattade bildtexten :o. Byglingen är ju inte helt solklar att se på bilderna.

Tomas Fernman skrev:
Så jag har nog ändå gjort fel nånstans? Det där med kardelerna får jag ju göra snyggare, som anbefalldes, men kan det ha med saken att göra? Kopplade förstås ingen ledare till L4, (den uppe till vänster), men lämnade själva stiftet kvar i kontakten. Borde jag tagit bort den?,,så den ser ut som den gamla kontakten med bara tre stift och en jord?
Njae, det som möjligen skulle kunna vara fel är väl om någon kardel spretar utanför och kommer i kontakt med jord, men det har du säkert redan kontrollerat. Det kan ju vara så enkelt att du har haft otur och något "skakat sönder" i spisen i samband med transporten. Att den oanvända nollstiftet i stickkontakten sitter kvar kan inte orsaka dina problem

Det verkar ju som om du har en rätt ordentlig kortis så har du tillgång till en multimeter så kan det ge något att resistansmäta spisen mellan respektive fas och jord, då givetvis med kontakten urdragen och spisen spänningslös.

Blixtar och dunder!

När jag öppnade stickkontakten för att snygga till kardelerna så upptäckte jag en sak. Inne i stickkontakten, på plasten vid platsen för för stiftet L3, var det SOTIGT!! ...som om en liten 1-öres smällare brännts av...!

Troligen var det det jag hörde när jag första gången satte i kontakten...

Så - har detta att göra med att jag inte monterat stickproppen korrekt (ordentliga kardeler, åtdragna skruvar etc.) eller kan det ha andra förklaringar också?

Edit: såg nu att du upptäckt felet
låter som en kardel kommit emot en annan fas eller jord. du kanske kan skicka en bild?

Håller med Alfredo. Vet du fortfarande inte vad som är fel efter det så kan du dra ut kontakten, lossa alla stift från kopplingsplinten i spisen(märk upp var dom satt) och sätta i kontakten. går inte säkringen då är det något fel i spisen. Glöm inte bryta strömmen innan du sätter tillbaka stiften! :)

Redigerat:
Tomas Fernman skrev:
Så - har detta att göra med att jag inte monterat stickproppen korrekt (ordentliga kardeler, åtdragna skruvar etc.) eller kan det ha andra förklaringar också?
Troligen har en kardel "spretat iväg" och orsakat kortis. Sotet kommer nog från när kardelen i fråga "brann upp". Gör om, gör rätt och var noga med att inga kardeler spretar utanför så har du nog snart både en fungerande spis och lite ny kunskap/erfarenhet. :)

• Gilla
Tomas Fernman
  • Laddar…
Och skrapa rent från ev förkolnad plast, lämnar du det så kommer det att börja krypa ström som så småningom orsakar en kortslutning i stickproppen

• Gilla
Roger Rolin
  • Laddar…
En variant som du möjligen kan uppleva enklare/bättre är att använda anslutningskabeln från din gamla spis. Den såg ju ut att vara fräsch med en "nollös" gjuten stickpropp och kanske även med hylsor i "spisändan".

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Åter från Clas Ohlson med nya 16A-proppar. Ska prova att skruva ihop stickkontakten bättre (och rengöra från sot) samt prova igen. Sedan återkommer jag. Tack för alla råd så länge!

Visade bilderna för en elektriker. Han bekräftade att spisen skulle funka utan nollan och sa att det var helt rätt monterat i stickproppen och att det vore underligt ifall det inte funkade.

Så jag åkte hem igen. Kapade ledarna kortare och monterade snyggt och hårt åtdraget i stickproppen. In med ny 16 V säkring. Å så var det dags!

NU FUNKAR SPISEN!

Det tog mig längre tid än jag kunnat föreställa mig men jag har lärt mig också! Troligen slarvade jag väl med kardellerna och att dra åt skruvarna i stickproppen.

Tack till er alla här som hjälpt till med input och tankeställare! Ha nu en skön helg i vårsolen...

Hälsningar

Tomas Fernman

• Gilla
krillek och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.