Hej!
Jag ska byta ut en strömbrytare där mekaniken är trasig. Det verkar gå sladdar med en inbyggd resistor till A1 och A2 vardera. I den befintliga installationen ser det ut som man har tagit bort kopplingen med A2. Borde jag göra samma med min nya strömbrytare? Jag antar att glimplampan aldrig slutar lysa och jag bara kopplar in mig på L och A2 och låter resistorerna sitta kvar som nu?

• Hand håller en strömbrytare från Malmbergs med synliga anslutningar A1, A2 och L, samt gula och svarta kablar och en tydlig brytarvippa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå strömbrytare med märket Malmbergs, visar anslutningar A1, A2, L, B1, B2, kopplad med svarta kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Har du impulsrelä med i kretsen? Glimlampan brukar användas för att lysa upp så man ska hitta strömställaren i mörker. Är det så det ska fungera?
Eller hur har det fungerat innan?

Den nedre ser ut att vara en dubbel trapp men på Malmbergs sida står det 1-pol/trapp. Inte för att det gör något. Lite underligt bara.

• Gilla
MoiHas
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Har du impulsrelä med i kretsen? Glimlampan brukar användas för att lysa upp så man ska hitta strömställaren i mörker. Är det så det ska fungera?
Eller hur har det fungerat innan?

Den nedre ser ut att vara en dubbel trapp men på Malmbergs sida står det 1-pol/trapp. Inte för att det gör något. Lite underligt bara.
Den ska användas till en balkonglampa och tanken är att man kan se att lampan är på när man är inomhus. Så den ska lysa när lampan lyser i det här fallet :)

A
Ja du tänker rätt. Mellan L och A2 enligt kopplingsbild på baksidan på strömställaren. Viktigt att resistor och lampa är i serie.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.