Det finns inga instruktioner att tillgå därav mina frågor. Inkommande el har självklart jord precis som kabeln på själva värmeslingan men plinten är ju tänkt att sammankoppla det hela så frågan kvarstår var ansluts jord , så istället för att komma med värdelösa kommentarer besvara istället mina frågor, det är ju det forumet handlar om.A avh67f skrev:
Japp, precis så.P pwisten skrev:
Termostaten är ett NTC (eller PTC)-motstånd, och har ingen polaritet, färgernas position är alltså egalt.
Däremot skulle jag lägga matning och slingans blå mot plint märkt N och brun (ev svart) på plint märkt L.
Funktionsmässigt spelar inte heller detta någon roll, men det känns mest korrekt att sätta ledarna i de med märkning avsedda anslutningarna.
Skyddsjorden måste du koppla ihop i något annat än själva termostaten, men det MÅSTE kopplas ihop.P pwisten skrev:
Så den gulgröna från matningen skarvas ihop med jorden till själva värmeslingan, med någon lämplig kopplingsklämma, ubåt, öppningsbar Wago, sockerbit eller liknande.
Ärligt talat, du ställde inte den frågan, så det är ingen som har betett sig värdelöst mot dig, så jag uppfattade dig som lite grinig och otrevlig här.P pwisten skrev:
edit:
Som du säkert vet så får du egentligen inte göra detta, så ville vi dryga oss skulle vi sagt att du inte får göra detta själv, och att du har verkligen inte de kunskaper som krävs.
Men nu har vi försökt hjälpa, och jag hoppas allt går bra.
Och fråga gärna mer om du vill, och särskilt om VI har missat vad du undrar över, för vi är inte heller tankeläsare.
Redigerat:
Tack!! 😊Mikael_L skrev:
Japp, precis så.
Termostaten är ett NTC (eller PTC)-motstånd, och har ingen polaritet, färgernas position är alltså egalt.
Däremot skulle jag lägga matning och slingans blå mot plint märkt N och brun (ev svart) på plint märkt L.
Funktionsmässigt spelar inte heller detta någon roll, men det känns mest korrekt att sätta ledarna i de med märkning avsedda anslutningarna.
Skyddsjorden måste du koppla ihop i något annat än själva termostaten, men det MÅSTE kopplas ihop.
Så den gulgröna från matningen skarvas ihop med jorden till själva värmeslingan, med någon lämplig kopplingsklämma, ubåt, öppningsbar Wago, sockerbit eller liknande.
Ärligt talat, du ställde inte den frågan, så det är ingen som har betett sig värdelöst mot dig, så jag uppfattade dig som lite grinig och otrevlig här.
edit:
Som du säkert vet så får du egentligen inte göra detta, så ville vi dryga oss skulle vi sagt att du inte får göra detta själv, och att du har verkligen inte de kunskaper som krävs.
Men nu har vi försökt hjälpa, och jag hoppas allt går bra.
Och fråga gärna mer om du vill, och särskilt om VI har missat vad du undrar över, för vi är inte heller tankeläsare.
Klicka här för att svara