Glöm inte att det är minst IP44 som gäller i ett badrum.

Härryda2015 skrev:
I hela?

Härryda2015 skrev:
I oklassat område är det IP21 som gäller, såvida inte det bedöms som att uttaget kommer att överspolas, då är det IP44.

Det beror på hur det ser ut i ditt rum, men man eftersträvar IP44 om det är en installation som sitter på en höjd under 2,25m eller om det var 2,40m
Tycker mig se hörnet av en tappkran i första bilden?

Nja, dom "bilderna" stämmer inte riktigt, över/runt tvättstället är det inte zon 2 OM inte stället redan sitter i zon 2.

• Schematiska ritningar av våtzoner i badrum, inklusive mått och zonindelningar kring badkar och tvättställ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
DaHe487
  • Laddar…
Vilken föreskrift hänvisar du till då? Eftersträva...?

Tack alla för svaren!

Ska erkännas att jag uppenbarligen inte är någon expert men jag är ju här för att lära :)
Självklart vill jag göra korrekt från början!

Jag har absolut inget behov av ett uttag utan vill bara koppla TM och TT.
Det verkar absolut som att det har varit fast installation tidigare och alltså inget uttag alls och det är fine för mig.

Så med det sagt, hur ska jag tänka om jag vill koppla TM och TT direkt till dosan?

Ja, att göra en fast anslutning av TM och TT till anslutningsdosan på bild är en bra lösning utifrån vad vi vet. Vi måste kunna anta att anslutningsdosan är korrekt placerad. Det låter ju som att ett uttag skulle vara ok på denna plats men det går ju inte att säga säkert härifrån utan mer info i form av en översikt av badrummet etc.

Fast anslutning innebär dock att stickpropparna behöver klippas bort vilket anses äventyra garantin. Jag kan dock inte påminna mig något fall där någon blivit nekad garantireparation, kanske nåt enstaka.

Inkopplingen är behörighetskrävande. En kontrollmätning av spänningarna är alltid på plats, även om förra ägaren enligt uppgift haft både TM och TT anslutna där. Du vet ju inte exakt hur de var anslutna. Det är annars inga konstigheter, färg på färg map grön/gul och blå för både TM och TT medan de får varsin fas från brun respektive svart. Det är av stor vikt att skyddsjorden blir bra ansluten, ja även de andra ledarna förstås. Kabelmanteln ska dragavlastas i klämmorna i nederkant så att de inte går att dra ur.

MarcusÅ skrev:
Det där uttaget får användas till 2 faser förutsatt att man har en dubbel dvärgbrytare i proppskåpet. Dvs bägge faserna ska brytas om den ena säkringen skjuter.
[länk]
Menar du uttaget på bilden i första inlägget? Det har bara anslutning för en fas.

tommib
elmont skrev:
Vore det min anläggning tror jag att jag skulle sätta en, [länk]
Då får du jobba lite eftersom den där är avsedd för montage över dosa och TS bara har ett rörutlopp :)
Eller är det så att den går att montera utanpåliggande också? Det framkommer inte på produktsidan i alla fall.

Det finns flera varianter både för dosa och utanpåliggande, en och trefas, med och utan signallampa.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.