Hej
Som rubriken lyder. Har en tryckvakt Condor MDR 4S/6 som jag jag inte begriper för fem öre hur jag ska koppla sladdarna till pumpen samt strömmen från väggen. Pumpen är en 1-Fas Grundfos SQE-85 om det nu har någon betydelse.
Bifogar kopplingsschemat.
Tacksam om någon kunde ge lite klarhet i detta.
Som rubriken lyder. Har en tryckvakt Condor MDR 4S/6 som jag jag inte begriper för fem öre hur jag ska koppla sladdarna till pumpen samt strömmen från väggen. Pumpen är en 1-Fas Grundfos SQE-85 om det nu har någon betydelse.
Bifogar kopplingsschemat.
Tacksam om någon kunde ge lite klarhet i detta.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Man följer schemat, matning L-N in på 1-3, motor till 2-5, bygel mellan 4-6.
Det ser lite udda ut då ena polen går två gånger igenom brytaren. Det är bara för att öka driftsäkerheten lite så att den verkligen bryter även om ena polen bränner fast.
Det ser lite udda ut då ena polen går två gånger igenom brytaren. Det är bara för att öka driftsäkerheten lite så att den verkligen bryter även om ena polen bränner fast.
Förstår tyvärr inte vad du menar utom att jag måste bygla 4 o 6.Bo.Siltberg skrev:
Det enda jag vet är att jag har 3 sladdar från pump samt från väggen varav den ena är gul/grön som jag förstått är jordning. Dom andra är Brun och Blått.
Hur koppla in dessa i vilket nr?
Då menar nog Bo att brun o blå från "väggen" ska in på port 1 och 3.
De två som inte är gul/grön jord från pumpen ska in på port 2 och 5.
Och så en bygel mellan port 4 och 6.
Jorden från elmatningen och jorden från pumpen behöver kopplas ihop - det finns säkert en avsedd plats för det vid sidan av portarna.
Men bäst är alltid att ta in någon elkunnig så det inte händer farliga eller dyra misstag.
De två som inte är gul/grön jord från pumpen ska in på port 2 och 5.
Och så en bygel mellan port 4 och 6.
Jorden från elmatningen och jorden från pumpen behöver kopplas ihop - det finns säkert en avsedd plats för det vid sidan av portarna.
Men bäst är alltid att ta in någon elkunnig så det inte händer farliga eller dyra misstag.
Nu klarnade det rejält, det är som du säger, det finns 2 skuvar för jordning nedanför port 5 och 6.Bronken skrev:
Då menar nog Bo att brun o blå från "väggen" ska in på port 1 och 3.
De två som inte är gul/grön jord från pumpen ska in på port 2 och 5.
Och så en bygel mellan port 4 och 6.
Jorden från elmatningen och jorden från pumpen behöver kopplas ihop - det finns säkert en avsedd plats för det vid sidan av portarna.
Men bäst är alltid att ta in någon elkunnig så det inte händer farliga eller dyra misstag.
Antar att jordning för vägguttaget är då den nedanför 5 och till pump nedanför port 6.
Tack alla för feedbacken.
Är det inte så att man måste veta vilken av terminalerna 1 o 3 samt 2 o 5 är L respektive N?Bo.Siltberg skrev:
Vissa säger att om man kopplar fel så snurrar pumpen åt motsatt håll alt att den kan överhettas.
På tryckvakten är det inte märkt vad om är L respektive N.
Inga problem att koppla, det är en 1 fas-pump du har. 2 ledare in på ena sidan tryckvakten. 2 ledare ut ill pump på andra sidan tvärsöver + jordledarna på jordskruven. Med 1 fas går pumpen alltid åt rätt håll, det med att bygla kan du glömma, är bara för lite mindre belastning av kontakterna i tryckvakten.A Apelsinen369 skrev:
Jag trodde bygla 4 o 6 var till för att få pumpen att gå på 1 fas istället för 3 fas?J jonaserik skrev:Inga problem att koppla, det är en 1 fas-pump du har. 2 ledare in på ena sidan tryckvakten. 2 ledare ut ill pump på andra sidan tvärsöver + jordledarna på jordskruven. Med 1 fas går pumpen alltid åt rätt håll, det med att bygla kan du glömma, är bara för lite mindre belastning av kontakterna i tryckvakten.
Helt korrekt.J jonaserik skrev:
Jag skrev nog lite fel, jag menade att jag trodde bygla 4 o 6 var till för att få tryckvakten att köra på 1 fas i.o.m att den är kapabel till både 1 fas och 3 fas.
Klicka här för att svara

