Behöver hjälp med en Ledarmatur:
Blå på L
Brun på N
Men var sätter jag den gul/gröna jordkabeln? Ett insynsskyddat perspektiv på en vit eluttag del, komponent synlig, kompakt design, installation stillbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand som håller en demonterad rökdetektor, synlig intern elektronik och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en avskalad elkabel framför en öppen vägguttag mot bakgrunden av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Armaturen är dubbelisolerad så ingen jord behöver kopplas in.
 
  • Gilla
Katharina Magnusson och 1 till
  • Laddar…
Generellt är det Brun på L och Blå på N
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Tack för hjälpen!
Nu är dom uppsatta
 
  • Häststall interiör med träboxar, hästar, en kossa, foderskottkärra och hö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kabeltypen du visade på bilden ser inte ut att vara OK för fast förläggning.

Detta är tydligen i ett stall. Där gäller speciella regler (har dålig koll på detaljerna). Men du borde nog kontrollera om armaturen är godkänd för den miljön. Och se till att använda kabel som är godkänd för miljön. Jag har för mig att det dels handlar om risken för dammexplosioner. Dels att det ställs extra höga krav på flammtålighet i plasten på elmaterial i stallmiljö. Men som sagt jag har inte koll på detaljerna.
 
  • Gilla
-=fullmoon=- och 4 till
  • Laddar…
Det är tveksamt om kabeln är okej rent formellt, i stallmiljö bör kabeln vara gnagsäker. Nu sitter ju den direkt under tak, men om den kabeln även finns förlagd på ställen där möss eller råttor kan komma åt den så är det inte bra. (Och som hempularen påpekade: är den kabeln godkänd för fast förläggning?)

"För att undvika störningar orsakade av gnagarangrepp rekommenderas i första hand att någon typ av gnagarsäker kabel används. Om man förlägger kablar som inte är gnagarsäkra, till exempel EKLK/EQLQ, måste de på utsatta ställen skyddas med OMG-rör, kabelskydd av plåt eller liknande. Skydden ska vara varmförzinkade eller korrosionsskyddade på annat sätt. Kablar kan även skyddas genom sitt förläggningssätt. Gnagare anses inte kunna komma åt kablarna om de förläggs på vägg, på undersida av tak eller bjälke, på bärtråd eller på kabelstegar som har monterats på högkant. Vid montering på vägg eller vertikala ytor ska kabelstegarna monteras minst 50 cm över och minst 10 cm under horisontella ytor där gnagarna kan få fotfäste. Vid genomgångar i bjälklag, väggar och liknande måste kablarna alltid skyddas med metallrör och förläggas minst 50 cm över den horisontella ytan."

Bra läsning om el i djurstallar: https://www.brandskyddsforeningen.se/globalassets/lbk/flikar/flik-5.pdf
 
  • Gilla
-=fullmoon=- och 2 till
  • Laddar…
K Katharina Magnusson skrev:
Armaturen är IP 65 så den är ok
Fast i stallmiljö är det inte bara klassning av kapslingen ur vattensynpunkt som är viktig.
 
  • Gilla
-=fullmoon=-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.