Richard Möller Richard Möller skrev:
Den är skyddsjord altså extra skydd mot skada på kabeln = vanlig jord. Jord på gröngul. blå= nolla svart/brun = fas. Är bara enfas inte trefa
M Magnus.Geller skrev:
Du får inte göra detta själv och jag ser redan i den bilden potentiell brandfara snälla ta in en elektriker!!
Vilken är brandfaran? Bilden visar en dosa som gjordes av elektriker. Så jag kommer föra det vidare till den isf

M Magnus.Geller skrev:
Du får inte göra detta själv och jag ser redan i den bilden potentiell brandfara snälla ta in en elektriker!!
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bry dig inte om dystergökarna och orospridarna som kom in här senast.
(du kan lika gärna sätta dom på ignore-listan direkt, det kommer aldrig något värdefullt från dem)
Det du vill göra är enormt basic, ställ hemskt gärna frågor här om du känner dig det minsta osäker, så ska du se att du får till det där precis lika bra som om du tar hem någon elektriker.
Gott råd! Vissa verkar enbart vilja hävda sig med kritiska och pedantiska inlägg

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Jag har rensat bort en del behörighetsdiskussion ur tråden. Det räcker med ett påpekande om vad som äör behörighetskrävande.

/moderator

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Här fanns bland det jag raderade ett påstående om brandfara rörande kopplingen i första bilden. Sådana påståenden blir helt meningslösa om man inte besklriver VAD som är en brandfara på bilden.

Men kom gärna med konstruktiva varningar.

/moderator

• Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Nej den ska du i princip aldrig klippa och verkligen inte när du har så mycket plats i dosan. Skulle du jobba i tex ett trångt vägguttag och det riskerar bli dåligt gjort pga billedaren så klipp den
GK100 GK100 skrev:
Nej den ska du i princip aldrig klippa och verkligen inte när du har så mycket plats i dosan. Skulle du jobba i tex ett trångt vägguttag och det riskerar bli dåligt gjort pga billedaren så klipp den.
Tack @GK100 och @Mikael_L . Det blev toppen!

• Gilla
Peesv
  • Laddar…
S Sveva skrev:
Hej medlemmar!
Jag byter hos min mamma hennes infravärme mot nya och ser att i den gamla kopplingsdosan finns en naken kabel tillsammans med jord. Frågar er om detta jag inte sett förr och hur kopplar jag min nya tre fas kabel in där: jord med jord, L med L, N med N och låter denna kabel vara kvar??
Tack på förhand!
Eva
Du kan inte koppla en 3-faskabel med en 1-faskabel eller menade du 3-ledare...

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H have skrev:
Ja precis, Tack! blandar ihop terminologin

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H have skrev:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bry dig inte om dystergökarna och orospri
S Sveva skrev:
Följdfråga till gruppen: den andra infravärmaren måste jag koppla lite längre bort och dra en kabel från en annan dosa som matar in en Plejd (se bild). Blir det bra med en tredelad kopplings klämma för ledare, jord och nolla och koppla den nya kabeln dit? Då får Plejd sitt och jag får en ny kabel till infravärmaren, tänker jag(?)
Hälsningar
Eva[bild]
Så här har jag tolkat gruppens svar kring hur jag ska koppla in infravärmaren i denna dosa. Bifogar bild o tackar för synpunkter 😀.

• Handritad kopplingsschema för infravärmare med kablar märkta Plejd, Wago och skåp. Kablarna går till lampa och infravärmare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Japp, men dra även den blå som ska till lampan till wago-klämman, sätt inte dubbelt på plejdpucken så länge du kan undvika.

Och dessa wago tycker jag att du gärna kan använda.
https://www.clasohlson.com/se/p/36-6522
Förutom nollan så skulle 3-poliga räcka.

Dessa är lätta att göra rätt med, svåra att göra fel med.
Skala typ 12 mm, fäll upp spaken, för in ledaren, fäll ner spaken, kontrollera genom plasten att det syns lite koppar "i botten", och att det syns lite lite koppar där man sätter in den, men inte så mycket att det går att komma åt.
Vill man vara riktigt ordentlig så vickar man snabbt till klämman sen efteråt i 180° så det blir bombsäkert att låsblecket i wagon har skurit in lite lite i kopparn och det är garanterat bra kontakt.

Var noga när du skalar så det inte blir skada och brottanvisning på kopparn, särskilt viktigt när du ska ansluta en hög effekt i form av infravärmare.

Sen är det nog inget mer som är speciellt magiskt.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
sätt inte dubbelt på plejdpucken så länge du kan undvika.
Dock skulle jag själv kanske koppla helt som du ritat IFALL jag bara råkade ha 3-poliga wagos i fickan och bilen stod 500 meter bort ... ;)
Det är nollan just till lampan som skulle vara bästa valet att ev skarva på plejds kopplingsplint.

Men att göra det på wagoklämman är helt klart absolut bäst.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tack! Så du menar att N ska in i wago, vidare till Plejd, lampa, värmare? Men ingen N från Plejd till lampa (som jag har idag)?
Den befintliga kopplingen gjordes av elektriker.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Aha, nu fattar jag! Båda fungerar, men ditt förslag är "renare". Nollan till Plejd ska ju egentligen bara mata Plejd, men spelar ingen roll för lampan (?)

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mikael_L
S Sveva skrev:
Nollan till Plejd ska ju egentligen bara mata Plejd, men spelar ingen roll för lampan (?)
Ja, exakt så.
Nollan kommer rent elektriskt vara inkopplad på samma sätt oavsett var man kopplar ihop de olika nollorna.
Men dubbla anslutningar på sådana där puckar försöker jag alltid att undvika, då det för det mesta inte blir så bra

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S Sveva skrev:
Så här har jag tolkat gruppens svar kring hur jag ska koppla in infravärmaren i denna dosa. Bifogar bild o tackar för synpunkter 😀.
Jag måste bara ge lite credd för magisk bra återkoppling på det svaren du fått i gruppen.

Du visar tydligt att du tagit till dig och förstått det som sagt i tråden. Snyggt jobbat.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det är ju också roligt att hjälpa när man ser att det blir bra respons och att det går framåt.

"Vi i forumet" brukar ruttna rätt hårt på de som inte tar till sig vare sig goda råd eller information om att det de vill göra (hur de vill göra) är farligt eller helt emot reglerna eller både och.

JA, det dyker upp sådana också lite då och då.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.