Hej, har en lampa med bara L och N i den lilla bruna fyrkanten, och så sitter det en liten bit gulgrön kabel under en skruv. Hur ska jag göra med jordkabeln dvs den gröngula från dcl proppen så det blir rätt jordat?

• Lampa med kopplingsplint märkt L och N, synliga blå och gulgröna kablar, gulgrön kabel under en skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

E
Lossa spårskruven och ta bort den korta gulgröna, sätt ditt den gulgröna från stickproppen och skruva åt.

Alla metalldelar i den gamla lampan måste jordas först.

Edit: Missade den avklippta jorden först.

F fenuril skrev:
Hej, har en lampa med bara L och N i den lilla bruna fyrkanten, och så sitter det en liten bit gulgrön kabel under
F fenuril skrev:
Hej, har en lampa med bara L och N i den lilla bruna fyrkanten, och så sitter det en liten bit gulgrön kabel under en skruv. Hur ska jag göra med jordkabeln dvs den gröngula från dcl proppen så det blir rätt jordat?
Det är det här med den lilla gröna kabeln som sitter där som är lite konstigt. Fråga chatgpt som säger att den ska vara kvar, men den kanske har helt fel, se nedan.

ChatGPT sade:
Tack för bilderna — nu ser jag tydligare!
Jag förstår din fråga helt: Ja, den lilla gulgröna kabeln är en intern skyddsjord — den sitter där för att jorda metallstommen i lampan.
👉 Så här fungerar det:
• Den lilla gulgröna kabeln är fastskruvad i metallstommen — den förbinder själva metallhöljet till jord.
• För att lampan ska bli skyddsjordad måste den yttre skyddsjorden (från din DCL-kontakt) kopplas ihop med denna punkt, annars blir metallstommen strömförande vid fel.
• Så den lilla gulgröna är inte kopplad till någon annan ledare i lampan — den har bara kontakt med metallen via skruven.
• Din externa jord (gulgrön från taket/DCL) ska kopplas ihop med denna punkt. Du kan göra det på två sätt:
• Skruva fast den under samma skruv (om det får plats och blir säkert).
• Ännu bättre: använd en WAGO-koppling eller sockerbit och koppla ihop:
• DCL:s gulgröna ➜ till lampans gulgröna ➜ vidare till jordskruven.
👉 Viktigast: Jordledaren måste sitta ihop elektriskt med metallstommen, annars ger den inget skydd.
Slutsats:
Den lilla kabeln är korrekt — den jordar metallstommen.
Koppla in din jordledare från taket/DCL ihop med den.
Då är lampan skyddsjordad och säker.

Vad säger reglerna?

👉 Elsäkerhetsverket (Sverige) har tydliga regler:
• Alla klass I-armaturer (lampor med metallstomme) måste vara skyddsjordade.
• Metallstommen ska elektriskt förbindas med skyddsjorden via en intern ledare — ofta en kort gulgrön kabel som skruvas i armaturens stomme.
• Denna jordanslutning ska sedan anslutas till fastighetens skyddsjord.
Det framgår i Elsäkerhetsverkets Handbok och SS-EN 60598-1 (standard för armaturer).
📚 Exempel på källor
✅ Elsäkerhetsverket – Skyddsjordning
➡️ Där står t.ex. att en klass I-produkt ska skyddsjordas — det är just det den lilla kabeln gör.
✅ Installationsregler – SEK Handbok 444
➡️ Där beskrivs hur skyddsledare (PE) ska anslutas till metalldelar.
✅ SS-EN 60598-1 – Armaturer – Allmänna säkerhetskrav
➡️ Där finns krav på att exponerade ledande delar ska vara förbundna med skyddsjord.
📌 Sammanfattning
• Den lilla gulgröna kabeln är fabriksmonterad för att uppfylla kravet på skyddsjordning av metallstommen.
• Den är korrekt monterad under en jordskruv — detta är standard.
• Din uppgift är att ansluta fastighetens gulgröna skyddsledare till samma punkt — direkt eller via en WAGO.
Vill du kan jag hjälpa dig hitta exakt stycke i standarden, men det är ofta låst bakom betalmur.
Elsäkerhetsverkets sida är dock gratis och pålitlig!
Vill du ha en praktisk elinstallationsanvisning också? Jag kan länka eller förklara!

F fenuril skrev:
Det är det här med den lilla gröna kabeln som sitter där som är lite konstigt. Fråga chatgpt som säger att den ska vara kvar, men den kanske har helt fel, se nedan.

ChatGPT sade:
Tack för bilderna — nu ser jag tydligare!
Jag förstår din fråga helt: Ja, den lilla gulgröna kabeln är en intern skyddsjord — den sitter där för att jorda metallstommen i lampan.
👉 Så här fungerar det:
• Den lilla gulgröna kabeln är fastskruvad i metallstommen — den förbinder själva metallhöljet till jord.
• För att lampan ska bli skyddsjordad måste den yttre skyddsjorden (från din DCL-kontakt) kopplas ihop med denna punkt, annars blir metallstommen strömförande vid fel.
• Så den lilla gulgröna är inte kopplad till någon annan ledare i lampan — den har bara kontakt med metallen via skruven.
• Din externa jord (gulgrön från taket/DCL) ska kopplas ihop med denna punkt. Du kan göra det på två sätt:
• Skruva fast den under samma skruv (om det får plats och blir säkert).
• Ännu bättre: använd en WAGO-koppling eller sockerbit och koppla ihop:
• DCL:s gulgröna ➜ till lampans gulgröna ➜ vidare till jordskruven.
👉 Viktigast: Jordledaren måste sitta ihop elektriskt med metallstommen, annars ger den inget skydd.
Slutsats:
Den lilla kabeln är korrekt — den jordar metallstommen.
Koppla in din jordledare från taket/DCL ihop med den.
Då är lampan skyddsjordad och säker.

Vad säger reglerna?

👉 Elsäkerhetsverket (Sverige) har tydliga regler:
• Alla klass I-armaturer (lampor med metallstomme) måste vara skyddsjordade.
• Metallstommen ska elektriskt förbindas med skyddsjorden via en intern ledare — ofta en kort gulgrön kabel som skruvas i armaturens stomme.
• Denna jordanslutning ska sedan anslutas till fastighetens skyddsjord.
Det framgår i Elsäkerhetsverkets Handbok och SS-EN 60598-1 (standard för armaturer).
📚 Exempel på källor
✅ Elsäkerhetsverket – Skyddsjordning
➡️ Där står t.ex. att en klass I-produkt ska skyddsjordas — det är just det den lilla kabeln gör.
✅ Installationsregler – SEK Handbok 444
➡️ Där beskrivs hur skyddsledare (PE) ska anslutas till metalldelar.
✅ SS-EN 60598-1 – Armaturer – Allmänna säkerhetskrav
➡️ Där finns krav på att exponerade ledande delar ska vara förbundna med skyddsjord.
📌 Sammanfattning
• Den lilla gulgröna kabeln är fabriksmonterad för att uppfylla kravet på skyddsjordning av metallstommen.
• Den är korrekt monterad under en jordskruv — detta är standard.
• Din uppgift är att ansluta fastighetens gulgröna skyddsledare till samma punkt — direkt eller via en WAGO.
Vill du kan jag hjälpa dig hitta exakt stycke i standarden, men det är ofta låst bakom betalmur.
Elsäkerhetsverkets sida är dock gratis och pålitlig!
Vill du ha en praktisk elinstallationsanvisning också? Jag kan länka eller förklara!
Förutom att det är 100 gånger fler ord så är det väl exakt samma svar som du redan fått?
Stumpen är väl någon rest sen föregående ägare klippt lös lampan? Sätt skyddsjorden från stickproppen under skruven där den gröngula stumpen sitter nu.

Tack för svar, jag gör så

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.