E
B Byggdjuret skrev:
Men man kan se det hela som teoretisk fråga. Man vill. Veta hur man gör men har inga planer på att göra själv kan jag känna att jag vill veta på detalj nivå. Men kommer inte att installera någon. Varken själv eller med proffshjälp
Tänker du på att bygga reservkraftsomkopplaren själv?
Finns det säkert någon som gjort men det blir nog väldigt jobbigt jämfört med att köpa en färdig och beprövad lösning.

T
För att få den automatiska omkoppolingen mellan elnätet och ditt aggregat så sätter du ju bara med två små fina relän med NO kontakter ojh ett med två NO och ett NC. Dom styrs från en av varje inkommande fas. När strömmen går så bryter dom från inkommande matning till aggregatet. Den extra reläakontakten använder du för att starta aggregatet.

Jord skaffar du ju lättast med att slå ett släpp i marken ett par meter lampsladd som du skalar upp och sedan snurrar runt.

Plättlätt, du behöver inte blanda in någon j*vla nätägare då inte!!

Eller har jag missat något?

Tack för alla svar. Jag anser att nätbolagets ansvar slutar vid mätarskåpet. Om jag installerar en färdig reservkraftomkopplare är det ju uteslutet att man matar ut egen el till nätet.
Min fråga gällde egentligen om det finns tekniska hinder att mata alla tre faser i centralen med samma fas från aggregatet. Jag behöver ingen automatisk omkoppling. När strömmen från nätet försvinner stänger jag av VP, kopplar om i nätomkopplaren och drar igång aggregatet. Jag antar att även JFB fortsätter att fungera.
Varför behöver jag ett jordtag? Jorden förblir ju kopplat från elnätet eller?

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Nej du kan inte räcka med att jorden fortfarande är kopplad. Kabeln kan ju vara avgrävd eller frånlagd.

Risken med att lägga ihop alla faserna är att du kan överbelasta nolla om du har trefasgrupper som du delar upp senare. Annars inga större problem

• Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
E
T Thomas_Blekinge skrev:
Tack för alla svar. Jag anser att nätbolagets ansvar slutar vid mätarskåpet. Om jag installerar en färdig reservkraftomkopplare är det ju uteslutet att man matar ut egen el till nätet.
Min fråga gällde egentligen om det finns tekniska hinder att mata alla tre faser i centralen med samma fas från aggregatet. Jag behöver ingen automatisk omkoppling. När strömmen från nätet försvinner stänger jag av VP, kopplar om i nätomkopplaren och drar igång aggregatet. Jag antar att även JFB fortsätter att fungera.
Varför behöver jag ett jordtag? Jorden förblir ju kopplat från elnätet eller?
Så du tänker dig ett 1-fas aggregat?
Detta kan du mata enfasiga laster med. Då är det nog bäst du inte blandar in den fasta installationen utan gör någon omkoppling i grenuttag till respektive apparat, det var inte så mycket du skulle köra väl och detta kräver ändå manuella åtgärder.

Du kan sätta ett jordtag som du kopplar till elverket där du drar fram det eller om det har någon fast plats.

Elkraftomkopplare behövs inte.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Nu är jag ingen elektriker eller annan auktoritet i ämnet, men vanligen tycker jag det är ok att göra själv om man har tillräckliga kunskaper. Det gäller nästan allt, även el, men i detta fall är jag skeptisk. Detta då man inte bara påverkar det egna hushållet om något skulle bli fel.
Utöver det är ju den mesta rätt utförda hempulade elen svår att bevisa att det inte faktiskt är en behörig elektriker som utfört. Men då detta ska anmälas till nätägare av en elektriker så spricker ju det. I något fall kommer man kanske ändå behöva anlita elektriker? Kanske är huset sålt eller ärvt så någon annan tar in elektriker. Är det sålt så är nog risken stor att man ändå behöver betala en elektriker i efterhand som dolt fel. De kanske kräver att all el dras om, och det blir än dyrare? Eller att det sker en brand som ska utredas. Då är nog risken stor att ett försäkringsbolag försöker hävda att mycket av övrig el också är olagligt utförd och därför kan ställa in betalningar. Så mitt råd i detta fall är att ändå låta elektriker göra det.
En laglig variant är att dra skarvsladdar till allt viktigt när du får strömavbrott, då försvinner även problemet med VPn. Redigerat: El-Löken var före mig på den :)
Däremot så skulle jag också vara intresserad av hur det ska göras, då jag skulle vilja kolla elektrikern att han gör rätt :)

Redigerat:
L Lilllen skrev:
Men då detta ska anmälas till nätägare
Var står det att det ska anmälas?

T Thomas_Blekinge skrev:
Om jag installerar en färdig reservkraftomkopplare är det ju uteslutet att man matar ut egen el till nätet.
Nej det är det inte. Ett jordfel i din anläggning kan spänningssätta PEN ute på linjen, vilket en linjearbetare märker om PEN bryts för underhåll. Därför krävs ett eget jordtag, på höger sida avbrottet i bild.
Schematisk bild av elsystem med generator, jordfel, och ledningar markerade för huvudspänning och jordtag visande åtgärder för nödkraft.

Jag rekommenderar att du försöker tänka mindre mer småskaligt. Samla ihop de få förbrukare inne i bostaden som du vill kunna driva med nödkraft och lägg dem på en gemensam ledning med stickpropp. Se till att dessa få förbrukare inte kan orsaka ett jordfel direkt mot sann jord, eller dunka ned ett jordspett. Se till att kraftkällan har jordfelsövervakning.

Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag rekommenderar att du försöker tänka mindre. Samla ihop de få förbrukare inne i bostaden som du vill kunna driva med nödkraft och lägg dem på en gemensam ledning med stickpropp. Se till att dessa få förbrukare inte kan orsaka ett jordfel direkt mot sann jord, eller dunka ned ett jordspett. Se till att kraftkällan har jordfelsövervakning.
Så i praktiken, så länge jag ser till att exempelvis kylskåpet inte står för nära diskbänken så skulle jag kunna köra det på nödkraft via stickpropp utan att ha ett eget jordtag?
Jag har övervägt en sådan lösning för att kunna driva pelletsbrännare och cirkpump vid strömavbrott, men där blir det ju av naturliga skäl lite svårt att hålla sig borta från sann jord.

Ja, om nödkraften kopplas in med stickpropp så bryter man ju nätets PEN. Det spelar då egentligen ingen roll för nätägaren om man får jordfel, utan det är mest för sig själv man kan behöva tänka på att fånga dessa. Man bör alltså inte koppla in hela huset på stickpropp utan eget jordtag.

Cirkulationspumpen och dylikt är lite speciell då den i sig kan ha kontakt med både skyddsjord (PEN) och sann jord. Där får man ingen brytning av PEN-ledaren. Det är dock väldigt osannolikt att den orsakar ett jordfel direkt mot sann jord utan att skyddsjord är med. Man har ofta i praktiken en skyddsutjämning där, bra.

• Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
E
P PatrikJo skrev:
Så i praktiken, så länge jag ser till att exempelvis kylskåpet inte står för nära diskbänken så skulle jag kunna köra det på nödkraft via stickpropp utan att ha ett eget jordtag?
Jag har övervägt en sådan lösning för att kunna driva pelletsbrännare och cirkpump vid strömavbrott, men där blir det ju av naturliga skäl lite svårt att hålla sig borta från sann jord.
Jordtaget som följer med mobila elverk är inte mer än en liten pinne man trycker ner i marken, gör man så är det i sin ordning.

Ska man som hen i Blekinge ha det och dra fram det vid behov är det ju inte fel att slå ned ett lite mer ordentligt jordtag som man sen kan koppla in sig på.

• Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
Sluta kalla mig för hen! Oförskämt!

• Gilla
  • Wow
Keld och 5 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Var står det att det ska anmälas?
Du får titta i villkoren från din nätägare och troligtvis finns ingen där inte det är angett så.

I ditt fall kanske det passar som nämnts med lite förberedda sladdar om det bara är få delar och liten omfattning. Annars är det inget problem att du ordnar det korrekt i din central för avsedda delar och en korrekt omkopplare som inte behöver vara de kompletta kapslade typerna. Och det är inga problem att ordna ett enkelt jordtag som är tillräckligt i fasta fallet. Och även om du kör med sladdar bör du slå ner pinnen som hör till de små aggregaten det är verkligen inte betungande.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Sluta kalla mig för hen! Oförskämt!
Nej det bör vara korrekt sett som gender-fluid vad jag förstår.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.