Att det ekonomiska läget i USA är väldigt allvarlig var jag medveten om, men jag satte ändå nästan kaffet i halsen när jag läste nedanstående brev från Timothy Geithner ("United States Secretary of the Treasury") som skickades till Harry Reid i senaten.
http://www.scribd.com/doc/46419424/Geithner-Letter

Deras statsskuld uppgår nu till 100.000 miljarder kronor vilket motsvarar ~80% av BNP eller 320kkr per levande amerikan (inkl. spädbarn m.m., dock ej illegala flyktingar). Vad värre är att det bara är ~$300 miljarder tills de slår i taket för statsskulden (vilket beräknas inträffa någon gång mellan 31/3 och 16/5 2011). Effekterna av detta blir ett amerikanskt undergångsscenario, och det beskrivs extremt tydligt i brevet.

Nu är det iofs inte många som tror att kongressen inte ska höja taket (igen), men det är ju bara att skjuta problemet framför sig. Det som oroar mig är att denna situation har hållit på flera år, och behovet att låna är bara än större nu för att kunna hålla i igång USA:s maskineri.

Som jämförelse har Sverige just nu en statsskuld på ca. 1100 miljarder kronor, eller ca. 35% av BNP, eller ca. 130kkr per person. Som högst var skulden 1998 då den toppade på 1449 miljarder och 1995 motsvarade statsskulden ca. 80% av BNP.

Summa summarum så har vi i Sverige lyckats hantera vår statsskuld på ett väldigt bra sätt. Från 80% av BNP ner till 35%. Mina frågor är:
1) Vad talar för (respektive emot) att USA också kan sanera sin statsskuld i liknande omfattning?
2) Om USA inte klarar det, hur kommer det isf påverka oss i lilla Sverige (särskillt tänker jag på oss med "stora" bolån)?
3) Finns det något man som låntagare kan göra för att förbättra sin egen situation (annat än att amortera)?

PS:
Det är svårt att föreställa sig hur mycket pengar den amerikanska statsskulden är men ett pedagogiskt försök att förklara detta görs i följande SVD-blog:
http://blog.svd.se/wallstreet/2011/01/22/218/

DS.

Redigerat:
Som jag ser det är det stora problemet det stora agget mot att betala skatt i USA. Det flesta jänkare vill både äta kakan och ha den kvar. Här i Sverige kanske vi rättar oss lite väl mycket i ledet och tackar nästan när vi får en skattehöjning. Men vi förstår i alla fall att man måste betala skatt och att den gör en väldigt stor nytta. Följer man din länk så ser man ett rätt bra bevis på just det här från en som skrivit en kommentar i artikeln.

Jag röker men jag förstår att det är hög skatt på det, rätt naturligt. Även om skattesatsen på den alltid går att diskutera. Min känsla i alla fall är att jänkare inte riktigt ser det så om skatter.

Usa håller på att ta slut som ekonomisk stormakt (och därigenom stormakt på alla områden).
2020 tror jag "världspolisen" är på samma nivå, inflytelsemässigt och intressenmässigt som tex Frankrike eller Tyskland...

Så länge dom "hanterar" dett, just nu genom tryckpressen - och Kina tex inte "syna bluffen" så tror jag efterverkningarna inte blir värre än att Dollarn fortsätter sjunka (med de effekter det medför)

Om det däremot komemr en ny förtroendekris för amerikanska banker osv -dvs finansskris 2.0 så är frågan om andra internationella banker hunnit få såpass stor status att en sådan kan dämpas...

/K

USA's budgetunderskott är lite högre än det var i Sverige under 90-talet.

(Offentligt finansiellt sparande som andel av BNP)
Budgetunderskott.png

Alltför högt, ja. Men Sverige kunde ta sig ur en liknande situation så varför skulle inte USA klara det?

En annan sak som är värd att notera är att USA gick med underskott även under de goda åren på 2000-talet.

Det är inte helt lätt att spara på USAs budget. Det mesta av budgeten ligger i områden som det inte är politiskt lämpligt att skära i:

350px-U.S._Federal_Spending_-_FY_2007.png

Försvaret, medicare och medicaid (sjukvård) åt gamla och social security (understöd åt gamla och handikappade) är inget som en amerikansk politiker vågar peta i. Av de övriga 39%en är det mesta saker som inte heller kan skäras i (tex Homeland security och Veteran's Affairs). Att höja skatterna går förstås inte heller.

Så det stora problemet är inte ekonomin utan en politiken. En amerikansk Göran Persson skulle nog kunna reda upp problemet lika snabbt som den svenske.

(Källor: http://www.ekonomifakta.se/sv/Artiklar/2009/April/Budgetunderskottens-tid-ar-nu/ http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_federal_budget)

Men jag glömde att svara på trådskaparens fråga.

USA verkar inte längre vara så viktigt för Sverige. Bara 6,6% av vår export går dit. Och USAs nuvarande problem verkar inte påverka oss så mycket.

Den uppenbara konsekvensen av det sätt som USA nu hanterar sitt problem (med tryckpressen) är att dollarn kommer tappa mycket i värde.

Vi ska dock inte vara så kaxiga här i Sverige. Vi har helt sjuka bostadspriser. Vi må inte ha någon jättestor statsskuld, men vi har en enorm privat skuldsättning. En hel del av de som tagit lån i storstäderna de senaste åren har ingen chans att betala tillbaka lånen under sin livstid. Vi är extremt exportberoende, vilket är problematisk om en stor del av övriga världen får ekonomiska problem. Vi har även en hårt reglerad ekonomi som gör att vi har en väldigt stor del av mindre produktiva som inte går att anställa pga höga lägstalöner, vilket i sin tur gör att vi har ännu högre skatter för de som jobbar för att kunna skicka bidrag till de som utestängs.

Det finns en del rätt intressanta filmer om detta. Kanske inte helt nya, men ändå informativa:

Kort men skrämmande:
http://www.youtube.com/watch?v=yREOUxo6Qdc

Gjord av svenskar, informativ:
http://www.youtube.com/watch?v=4ECi6WJpbzE

Ganska bra är också:
http://www.iousathemovie.com/

Slutsats: Köp guld, flytta från den övervärderade bostadsrätten. Det är min melodi.

Tack för många bra svar och intressanta pekare. Det känns som om USA sitter i en rävsax med å ena sidan en befolkning som inte vill (eller är vana) vid att betala skatt, och å andra sidan ett politiskt klimat som gör att nedskärningar är omöjliga. Då vart ju situationen bättre i Sverige under 90-talet. Det blir nog ett hårt uppvaknande för många amerikaner inom kort.

lurk12345 skrev:
[...] medicare och medicaid (sjukvård) åt gamla och social security (understöd åt gamla och handikappade) är inget som en amerikansk politiker vågar peta i. Av de övriga 39%en är det mesta saker som inte heller kan skäras i (tex Homeland security och Veteran's Affairs). Att höja skatterna går förstås inte heller. [...]
Lite OT kanske, men jag tar tillfället i akt att klara upp lite vanliga missförstånd:

Medicare är sjukvård åt gamla.
Medicaid är sjukvård för fattiga.
Social security är vad som i Sverige kallas pension (även förtids-dito, som det hette förut i Sverige).

Jag ser också lite ljusare på möjligheten till att skära i de delar av budgeten som benämns som "omöjliga" ovan. Med den framgång faktiskt ekonomiskt konservativa republikaner fick i valet 2010, finns det ljus i tunneln. Men det kommer ta ett bra tag...

A
Ja problem kommer uppstå när USA vaknar upp och ska börja sanera sina statsfinanser. Trycker pengar gör de redan så tryckpressarna går glödheta, låter de sedan bli att dra tillbaka dessa stimulanser lär det bli inflation, en tilltalande tanke för administrationen som ett sätt att minska statsskulden. Amerikanarna kommer behöva höja skatter och dra ner på offentliga kostnader med mindre tillväxt och ännu större arbetslöshet som följd. Då börjar amerikanska folket spara istället för att konsumera pga oroliga tider och hela världens export till USA kommer att minska. Vi kanske bara har 6% direkt export till USA men hur mycket export har vi till andra länder som använder våra varor till sånt de kränger till USA?

Jag tror USAs problem kommer skapa rejäl oreda i världsekonomin. Försöken att reda ut en härva värd 53 biljoner dollar i ofinansierade åtaganden lär märkas lite här och där. Balansgången mellan deflation och inflation är alltid delikat.

jonmo skrev:
Lite OT kanske, men jag tar tillfället i akt att klara upp lite vanliga missförstånd:

Medicare är sjukvård åt gamla.
Medicaid är sjukvård för fattiga.
Social security är vad som i Sverige kallas pension (även förtids-dito, som det hette förut i Sverige).
Det var väl ungefär vad jag skrev? Jag sammanfattade från Wikipedia. Min poäng var att det här var program som det inte var politiskt lämpligt att skära i. Wikipedia använder inte ordet "pension" om Social Security, därför valde jag att inte annvända det ordet.

swebichon skrev:
...
PS:
Det är svårt att föreställa sig hur mycket pengar den amerikanska statsskulden är men ett pedagogiskt försök att förklara detta görs i följande SVD-blog:
[länk]

DS.
http://equedia.com/blog/view.php/What-does-one-TRILLION-dollars-look-like

http://www.iousathemovie.com/

Den amerikanska statsskulden kommer i vår slå i "taket" för hur stor skulden får vara och den amerikanska regeringen måste besluta om ett nytt, större, belopp för statsskulden.

Snöbollen blir större och större och så längde den håller ihop så kommer världsekonomin att fungera men en dag, den kommer, så kommer snöbollen kollapsa och det kommer påverka hela värdlen. Även om amerikanska ekonomin inte agerar draglok i ekonomin, på samma sätt som tidigare, så är ändå dollarn en världsvaluta.

Kina, med fler länder, sitter idag med sjuka summor dollars. Ländernas balansräkningar blir ingen rolig läsning om dollarn plötsligt tex halveras i värde.

Den president som vill höja skatter kommer inte bli vald, den som under en presidentperiod höjer skatten kommer inte bli omvald. Det är ett problem, skulden i sig är väl inte helt orimlig enligt www.usdebtclock.org är skulden per invånare 45 451 $ (ca 320 000kr/inv.) eller 127 489 $/skattebetalare (892 000kr/inv.). Höga siffror men inte omöjliga att komma till rätta med. Skulle dom tex lägga på en dollar i skatt på bränslet så skulle säkert statsskulden minska men vem vågar..?

lurk12345 skrev:
Det var väl ungefär vad jag skrev? Jag sammanfattade från Wikipedia. Min poäng var att det här var program som det inte var politiskt lämpligt att skära i. Wikipedia använder inte ordet "pension" om Social Security, därför valde jag att inte annvända det ordet.
Jag är lite känslig för all desinformation angående USA och dess samhälle. USA är på ett antal områden mer reglerat än Sverige, har högre skatter än Sverige på vissa saker, har inte gjort någon friskole- eller pensionsreform. Däremot har man om man är fattig möjlighet att få sjukvård (medicaid). Detta skulle jag vilja hävda är tvärt emot den bild som vi oftast får serverad i svensk media.

Men mycket riktigt skrev du ungefär rätt. Jag tog det mer som ett tillfälle för lite folkbildning, genom att fylla ut lite detaljer.

A
jonmo skrev:
Jag är lite känslig för all desinformation angående USA och dess samhälle. USA är på ett antal områden mer reglerat än Sverige, har högre skatter än Sverige på vissa saker, har inte gjort någon friskole- eller pensionsreform. Däremot har man om man är fattig möjlighet att få sjukvård (medicaid). Detta skulle jag vilja hävda är tvärt emot den bild som vi oftast får serverad i svensk media.

Men mycket riktigt skrev du ungefär rätt. Jag tog det mer som ett tillfälle för lite folkbildning, genom att fylla ut lite detaljer.
En detalj bara, du får det att verka som att den svenska pensionsreformen är dålig på något sätt. Jag vill hävda att den är ett stor anledning till att den svenska ekonomin fungerar så bra. Vi har ett finansierat förutsägbart pensionssystem medan USA har gigantiska ofinansierade pensionsåtaganden (typ flerfaldigt större än själva statsskulden) som kommer bita de själva i arslet den dag de som arbetar inte räcker för att betala allt det pensionärerna har blivit lovade av den ena administrationen efter den andra.

loffes skrev:
Den amerikanska statsskulden kommer i vår slå i "taket" för hur stor skulden får vara och den amerikanska regeringen måste besluta om ett nytt, större, belopp för statsskulden.

[...]

Den president som vill höja skatter kommer inte bli vald, den som under en presidentperiod höjer skatten kommer inte bli omvald. Det är ett problem, skulden i sig är väl inte helt orimlig enligt [URL="[länk] är skulden per invånare 45 451 $ (ca 320 000kr/inv.) eller 127 489 $/skattebetalare (892 000kr/inv.). Höga siffror men inte omöjliga att komma till rätta med. Skulle dom tex lägga på en dollar i skatt på bränslet så skulle säkert statsskulden minska men vem vågar..?
Mer folkbildning (antagligen bara ett skrivfel av författaren): Precis som i alla riktiga demokratier stiftar inte regeringen lagar. Det är kongressen (i USAs fall) som beslutar sådant.

I Sverige har visserligen kongressens motsvarighet riksdagen ingen reell makt längre, så här kanske man kan tala om att vi har en demokratur.

Det är ganska tydligt att USA inte har ett problem med att beskatta sina medborgare, utan man har ett problem med att man gör av med fantastiska summor helt i onödan. Man har senaste 10 åren markant ökat sina skatteuttag, men problemet är att man har ökat sina utgifter galet mycket mer. Jag kommer inte ihåg exakt, men det räcker med att gå tillbaka till 2002 eller 2003 års utgifter, för att budgeten skulle vara helt i balans.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.