Jag har ett hus, flyttat till Öland på 1800-talet. Det har potatiskällare under 1/3-del av huset (med fönster) men den andra delen som jag tror är indelad i två delar, går inte att komma in i. Huset står på ca en meter höga kalkstensmurar och är byggt av liggande plankor/stockar. Kort sagt som tre sammanbyggda kvadrater med, tror jag, stödmurar mellan delarna. Alltså är det troligen två delar jag behöver komma in i för avlopp mm. Vilket kan vara bäst, såga upp golvet och göra två luckor eller plocka ner två öppningar i kalkstensmuren och bygga luckor till?
Kan tillägga att det är en massiv mur mellan befintlig källare och krypgrund där man även hindras av vattenmätare m m.

• Rött hus med vita fönster och tegeltak på en kalkstensgrund, omgiven av grönska, fotograferat på Öland en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog börja med att borra ett hål mellan källaren och krypgrunden. Dels för att se hur tjock den väggen är men även för att sticka in en inspektionskamera och se hur det ser ut och om det går att komma vidare till den tredje delen därifrån.

S SCB skrev:
Jag skulle nog börja med att borra ett hål mellan källaren och krypgrunden. Dels för att se hur tjock den väggen är men även för att sticka in en inspektionskamera och se hur det ser ut och om det går att komma vidare till den tredje delen därifrån.
Bra ide, går nog att hitta flera ställen för inspektionskamera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.