Hep Hep skrev:
Jag roade mig just med att räkna ut kubikmeterpriset för planhyvlad furu hos Byggmax. 30 000 kr. Om jag tar ett snitt på det virke jag använt senaste året (ek, ask, körsbär och valnöt) så är det ungefär samma. Ingen aning om vad ni förväntas göra med den infon, men nu är den er också.
Hur blir det om du kompenserar för det ökade spill som blir när man omvandlar grovsågat till användbara bitar? Sen brukar planhyvlat väl vara en hyffsat kvistfri sortering? (Pappa brukar berätta om när han jobbade på brädgård på 70-talet genom att sortera ut listvirke ur osorterade paket med furu mångfaldigade försäljningspriset för att listkvalité var såpass mycket dyrare.)

Såklart det blir mer spill om jag köper en ”slab” med bark och kvist, jämfört med färdiga lister. Fast eken jag köpt för 30’ per kubik är minst lika kvistfri som byggmax planhyvlade furu. Dvs nästan. Jag vill inte ha någon tävling mellan olika virkesköp, utan det var mer en reflektion över vad man har för möjligheter om man har, eller inte har, tillgång till verktyg som behövs för att klyva och hyvla.

För den som tror sig vara nöjd med att snickra med färdigt virke en längre tid, så är det bara att köra på. Då är min oerhört ovetenskapliga analys helt meningslös. Men om någon redan bestämt sig för att gå hela vägen mot ett komplett snickeri, och funderar på i vilken ordning inköpen ska ske, kan det vara värt att ta med virkespriser i kalkylen. Jag gjorde det verkligen inte, men det är ju lätt att vara efterklok i soffan som jag är nu.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ytterligare ett argument för att skaffa möjlighet att börja från grovsågat är att man får både ett bredare utbud av virke och större kontroll över hur ens bitar tas ur virket. Helst skulle man ju ha möjlighet att få sågat enligt ens önskemål...🤤

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Ytterligare ett argument för att skaffa möjlighet att börja från grovsågat är att man får både ett bredare utbud av virke och större kontroll över hur ens bitar tas ur virket. Helst skulle man ju ha möjlighet att få sågat enligt ens önskemål...🤤
Precis.
Man är väldigt begränsad i snickrandet om man håller sig till färdighyvlade mått. Bättre blir det om man köper sågat virke men också där sätter virket många och trånga begränsningar på vad man kan göra och hur man gör det.
Egentligen börjar snickrandet i skogen. Där man väljer ut virket man skall ha.Då kan man verkligen låta skapandet flöda och snickra snygga och välfungerande nyttoföremål av många olika slag.

Jag grävde upp några granstubbar
Granstubbe i skog, delvis avlägsnad med motorsåg och yxa bredvid, omgiven av träflisor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En blev till det här. Ny stamkraft i en 16 fots snurrebåt.

Träbåt under renovering med nytt virke och träspån, placerad på en gräsplan nära ett hus.
Skapa konto

• Gilla
LJC och 4 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Egentligen börjar snickrandet i skogen. Där man väljer ut virket man skall ha.Då kan man verkligen låta skapandet flöda och snickra snygga och välfungerande nyttoföremål av många olika slag
Har hört något om att man förr i tiden skadade björkar för att få speciell vresighet som var bra till yxskaft. Så det börjar med att sköta om sin skog så de rätta ämnena finns i den.😁
(Är riktigt utless på mycket av det brädcentrerade smickrandet på Youtube.)

P Pettman skrev:
Har hört något om att man förr i tiden skadade björkar för att få speciell vresighet som var bra till yxskaft. Så det börjar med att sköta om sin skog så de rätta ämnena finns i den.😁
(Är riktigt utless på mycket av det brädcentrerade smickrandet på Youtube.)
Ja man barkar av en rand ungefär 6-7 cm bred och litet längre än ett yxskaft längs en rak bit av björkstammen. Sedan är det bara att vänta så får man skaft av svallved. Jag har några på gång.
Fast det går bra att snickra yxskaft av vanligt björkvirke också om man inte har tillgång till svallved. Helst tar man ur yxskaft så nära utan på trädet som möjligt där träet är segast. Till exempel av bakarna som kommer då man sågar björkstockar till plankor.

På youtube verkar allting handla om kryssfaner (plywood). Om det ens skulle vara bräder.......

Mitt sätt passar inte alla men om man har egen skog eller kan komma åt ämnen ur någon släkting eller god väns skog så skall man passa på.

H heimlaga skrev:
Om det ens skulle vara bräder.......
Finns det med, kollar du svarvare så kan det hända att de skördar virket själva.
Blev lite småprovocerad av Paul Sellers när han karvade ut en träslev ur en bokplanka och resultatet såg ut som någon maskinfräst elände man kan köpa på IKEA för under femtiolappen.

I Igelknorr skrev:
Budget och ekonomi är viktigt innan jag vet om jag verkligen vill satsa på detta
@heimlaga läs gärna trådskaparens inlägg innan du kommer med "smarta" tips. Vill någon börja snickra med liten budget har jag väldigt svårt att se relevansen i att dimensionera maskinparken utifrån att kunna fälla egna träd och förädla dessa till dimensionerat snickerivirke.

Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
@heimlaga läs gärna trådskaparens inlägg innan du kommer med "smarta" tips. Vill någon börja snickra med liten budget har jag väldigt svårt att se relevansen i att dimensionera maskinparken utifrån att kunna fälla egna träd och förädla dessa till dimensionerat snickerivirke.
Jag läste.... och skrev väldigt tydligt att det inte passar alla.

Sedan vill jag påpeka att det strängt taget räcker med en yxa som maskinpark för att kunna skörda en del ämnen till olika saker direkt ur skogen. För att få sågat virke krävs det mer utrustning men som så ofta får man lägga sig på den nivån som resurserna räcker till.

Jag vill också påpeka att mitt skogshuggeri sker med traktor och stockkärra och vajerkran av litet äldre modell och hela ekipaget kostade ungefär hälften av vad andra betalar för en ATV som ungarna kör runt byn med. Jag anlitar sågaren i grannbyn för att såga upp det till virke.
Trådstartaren berättade inte specifikt att han bor i en större stad och på landet är det väldigt många som har den här sortens möjligheter utan att riktigt inse vilja möjligheter det ger för snickeri.

Det här passar inte alla men det behöver nämnas om som en väg ifall man har tillgång till skog.

Redigerat:
Jag vill också vara tydlig med att mina tankar handlar om en utvecklingsriktning, inte en minimiutrustning.
Min första rikt-planhyvel som var alldeles fullgod för hobbysnickeri även om jag växte ur den när snickrandet blev bisyssla kostade i inköp begagnad bara aningen mer än @Ola C s första överhandsfräs.
Min första överhandsfräs köpte jag för några år sedan och jag använder den kanske ett par gånger i året. För att spara tid i serietillverkning på förtjänst.

Min poäng är att ett snickrande baserat på skivor och färdighyvlade bräder och överhandsfräs ger väldigt liten frihet. För i stort sett samma verktygskostnad som det kostar att komma igång med mitt bredare snickrande.

Det är inte alls något fel med att köpa färdighyvlat i början men som jag ser det har man goda skäl att hålla i minnet att det är ett övergångsskede längs vägen. Jämförbart med att cykla med stödhjul. Ett bra mellansteg på vägen

Vet någon hur det ser ut när man köper sågat virke - brukar det gå att få det klyvt, kapat och/eller hyvlat? Jag tänker på möbelvirke nu och inte konstruktionsvvirke.

V
I Igelknorr skrev:
Hur kom ni själva igång? Är det bättre att sikta högt med fler maskiner/verktyg eller försöka ha något minimum och lösa icke nödvändiga maskiner på annat sätt? Budget och ekonomi är viktigt innan jag vet om jag verkligen vill satsa på detta. Sen har jag kanske snickrat en pandoras ask.

Hur resonerade ni när ni började och tänkte ni rätt nu i efterhand?
Vad blev du särskilt intresserad av på kursen? Vad har du för plats och budget? Det blir avgörande för vilka val du gör.

Själv började jag med ett par kvadratmeter och ett skruvstycke fäst i en gammal ikeahylla. Med lite handverktyg och en borrmaskin blev det start på mindre slöjdarbeten.

I nästa steg skaffade jag mig handcirkelsåg och slipmaskin. Slipmaskinen sparade in en hel del tid som i alla fall jag tyckte var tråkig. Med färdighyvlat från vanliga bygghandeln och dessa verktyg gick det nu att göra möbler som skåp, hyllor, lådor etc, även med spegeldörrar om jag höll mig till "shakerstil".

Nästa steg, nu i närtid, blev rikt- och planhyvel, bordssåg, bandsåg och handöverfräs (bandsågen var inte tänkt att skaffa, men kom på köpet och har använts en hel del). Det funkade alldeles utmärkt att bygga med färdigdimensionerat och hyvlat, men i några projekt så blir det nu för begränsat, bland annat för att anpassa delar till ett gammalt hus med vissa måttkrav.

Och en liten kommentar angående att börja i skogen som nämns i tråden: Det här är ju möbelsnickeriforumet, och jag vet ju inte vad du tänkt i ditt hobbysnickeri, men tillåter mig ändå att säga något om slöjdande som i alla fall ligger nära detta snickrande.

Det är något särskilt att kombinera kreativitet och design med att röra sig ute och studera träden. För att sedan hitta rätt och från det levande trädet nå en färdig produkt. Gäller det slöjd så krävs minimalt med redskap för att göra denna resa, däremot lite tid. Och den som har tillgång till bil kan nog hitta material, hur man än bor. Många markägare kan nog avvara lite slöjdvirke eller sälja ett träd på rot för överkomligt pris. Bor du i villaområde så finns det säkert någon som ska göra sig av med träd som kan ge lite virke inom sinom tid, eller så finns det på Blocket. Alltså, väljer du att jobba med smågrejor så klarar du dig med få verktyg och kan förmodligen lösa virke för relativt liten budget, även genom att utgå från levande träd i skog eller trädgårdar. Men som sagt, det kanske inte alls vad var du tänkte med snickeri, och du ska ju göra det du ser framför dig att pyssla med.

• Ett skruvstycke monterat på en hylla, med träbitar fastsatta för snickeriarbete. Verktyg och spånor syns runt omkring.
    Skapa konto
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.