Hejsan forumet!

För ett tag sedan gick jag äntligen en snickerikurs och blev helt såld, då bestämde jag mig för att detta är något som jag vill göra mer av! Tiden börjar bli inne att det nu är dags att ta tag i det.

Men jag fastnar lite i vad jag tänker att jag behöver/vill ha. En stunden tänker jag maskinerna t.ex. bordcirkelsåg, fräs, kapsåg. Men så kommer jag på ett en enklare planhyvel är viktigare än kapsågen. Eller kan jag byta ut fräsen mot lite bättre hyvlar? Men spånsugen? Fast det finns ju rikt+plan-hyvel. Det var guld värt på kursen jag gick! Sen så vandrar min hjärna iväg på massa olika lösningar och jag blir bara osäker på vad jag borde skaffa för att börja.

Hur kom ni själva igång? Är det bättre att sikta högt med fler maskiner/verktyg eller försöka ha något minimum och lösa icke nödvändiga maskiner på annat sätt? Budget och ekonomi är viktigt innan jag vet om jag verkligen vill satsa på detta. Sen har jag kanske snickrat en pandoras ask.

Hur resonerade ni när ni började och tänkte ni rätt nu i efterhand?

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
I Igelknorr skrev:
Är det bättre att sikta högt med fler maskiner/verktyg eller försöka ha något minimum och lösa icke nödvändiga maskiner på annat sätt?
Du skrev "hobbysnickeri". Alltså inte något proffssnickeri. Dvs amatörmässig verksamhet. Amatör i betydelsen att man gör något för att man älskar det i motsats till proffs som gör något för att tjäna pengar..

Dvs blir det roligare att ha en massa maskiner så satsar man på det. Och tycker man att det är roligare att klara sig med ett fåtal maskiner är det en poäng i sig att hålla sig på ett minimum. Vilket av dessa alternativ som är bäst kan bara du själv svara på.

Hur jag eller andra resonerar kan ju vara intressant och inspirerande. Men det bör inte vara styrande för din hobby. Den bör man styra själv om man skall vara nöjd.

Faktum är att man inte behöver en enda maskin. Men maskiner underlättar. Men jag tycker det är en riktigt bra strategi att endast skaffa maskiner om man absolut behöver dem. Tja eller vill ha dem och direkt kommer att använda dem. Det kommer att leda till att man får en uppsättning anpassad till den egna verksamheten. Vad andra använder och prioriterar bör inte styra. Till slut kommer man att hitta sin egen nisch. De verktyg och maskiner som underlättar beror helt på denna nisch. Alltså vad man själv kommer vilja snickra. Troligen vet man inte det förrän man hållit på med sitt snickrande en tid.

• Om man inte vet vad man skall svara är rimligen "minimum" det rätta svaret.
  • Främst för att man senare alltid kan komplettera vid behov.

• Gilla
Vinkelkaka och 1 till
  • Laddar…
Det äe väl ingen idé att redan i förväg försöka göra en optimal inköpsordning utan bygg upp allt eftersom vad du behöver till specifika projekt. Håll dessutom koll på vad som dyker upp på marketplace/blocket. Jag började snickra med limfog/planhyvlat virke till exempel vilket visserligen var dyrt men gjorde att jag klarade mig länge utan plan eller rikthyvel.
Sen tycker jag väl att det mest grundläggande är att kunna kapa och klyva virke. Förutsatt att du inte vill göra detta med handverktyg så skulle jag personligen börjat med en bordsåg och en kapsåg.
Istället för spånsug kan du börja med en grovdammsugare om du inte redan har det. Inte lika effektivt (särskilt dåligt till plan eller rikthyvel) men Jula har ofta rea så du får en Stanley eller Dewalt för under tusenlappen.

• Gilla
Igelknorr
  • Laddar…
O O skrev:
Du skrev "hobbysnickeri". Alltså inte något proffssnickeri. Dvs amatörmässig verksamhet. Amatör i betydelsen att man gör något för att man älskar det i motsats till proffs som gör något för att tjäna pengar..

Dvs blir det roligare att ha en massa maskiner så satsar man på det. Och tycker man att det är roligare att klara sig med ett fåtal maskiner är det en poäng i sig att hålla sig på ett minimum. Vilket av dessa alternativ som är bäst kan bara du själv svara på.

Hur jag eller andra resonerar kan ju vara intressant och inspirerande. Men det bör inte vara styrande för din hobby. Den bör man styra själv om man skall vara nöjd.

Faktum är att man inte behöver en enda maskin. Men maskiner underlättar. Men jag tycker det är en riktigt bra strategi att endast skaffa maskiner om man absolut behöver dem. Tja eller vill ha dem och direkt kommer att använda dem. Det kommer att leda till att man får en uppsättning anpassad till den egna verksamheten. Vad andra använder och prioriterar bör inte styra. Till slut kommer man att hitta sin egen nisch. De verktyg och maskiner som underlättar beror helt på denna nisch. Alltså vad man själv kommer vilja snickra. Troligen vet man inte det förrän man hållit på med sitt snickrande en tid.

• Om man inte vet vad man skall svara är rimligen "minimum" det rätta svaret.
  • Främst för att man senare alltid kan komplettera vid behov.
Tack så jättemycket för ditt inlägg, du stärker min känsla att satsa på det jag känner för och inte nödvändigtvis det som andra rekommenderar. 😊

VLJ VLJ skrev:
Det äe väl ingen idé att redan i förväg försöka göra en optimal inköpsordning utan bygg upp allt eftersom vad du behöver till specifika projekt. Håll dessutom koll på vad som dyker upp på marketplace/blocket. Jag började snickra med limfog/planhyvlat virke till exempel vilket visserligen var dyrt men gjorde att jag klarade mig länge utan plan eller rikthyvel.
Sen tycker jag väl att det mest grundläggande är att kunna kapa och klyva virke. Förutsatt att du inte vill göra detta med handverktyg så skulle jag personligen börjat med en bordsåg och en kapsåg.
Istället för spånsug kan du börja med en grovdammsugare om du inte redan har det. Inte lika effektivt (särskilt dåligt till plan eller rikthyvel) men Jula har ofta rea så du får en Stanley eller Dewalt för under tusenlappen.
Tack för ditt inlägg, jag har också sneglat på det alternativet med limfog/planhyvlat och det låter som att du kom långt på den vägen!

Det är ju kul att tänka på perfekta set ups och optimala maskinparker, men i ärlighetens namn är det ju ofta en förklädd prokrastinering. Välj ett enkelt projekt och sätt igång bara.

Jag håller med tidigare talare om att det är bra att kunna kapa och klyva. Man kan komma rätt långt på en cirkelsåg och handsågar. Sen vill man gärna ha lite handverktyg som stämjärn och hyvel, som kan köpas begagnat. Därtill är det trevligt med en stabil arbetsbänk. Sen kan man köpa nya leksaker efter behov.

Gällande virke så kan vissa mindre säljare hyvla åt dig, mot en ersättning.

När jag snickrar för nöjes skull använder jag så få maskiner som möjligt. Eller snarare, jag gör så mycket som möjligt/rationellt med handverktyg. Och det var också så jag började, genom att skaffa begagnade handverktyg och lära mig använda dessa 😊
En plan- och rikthyvel är en bra investering som ger stora frihetsgrader.
Och viktigast av allt är bra arbetsbänk(ar) då det är svårt att finsnickra utan.

• Gilla
ivp
  • Laddar…
I mitt snickeri finns just nu hyvelbänk (äldre av svensk modell med bänktång och framtång som svärfar rensade ur verkstaden på sommarstället), liten pelarborr (Bosch något-40), bandsåg och en knähög sågbänk, lite hyvlar i olika längder (nr typ 3, 4 och 5 i Stanleystorlek), fler stämjärn än nödvändigt, diamantbrynen (Axminster Rider tror jag), några svansar, en bredsåg, rundsåg (båda med hembyggda ramar).
De ytterligare maskiner jag funderar på är en rikt- och planhyvel, en våtslip (typ Tornek) samt en svarv (svarvar idag lite med hjälp av en borrmaskin fastspänd på bänken).

Från den tiden då jag hobbysnickrade så minns jag att det är klyvsåga och hyvla virke för hand som jag upplevde som frustrerande. För att de arbetsskedena tog så mycket tid att jag inte hann få någonting färdig på den hobbytid som stod till buds.

Allt annat gick bra att göra med handverktyg. Så länge jag bara snickrade för eget bruk blev det ju ingen serietillverkning och inte heller var det avgörande om ett arbetsskede tog en kvarttimme längre.
Styckevis tillverkning går ofta nästan lika snabbt och blir lika bra med handverktyg som med maskiner.

• Gilla
Makondele och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Med noll kunskap om snickeri kom jag kom igång genom att köpa en sänk-/bordssåg och en Festool Domino. Och ett arbetsbord. För jag ville göra bokhyllor. Och så gjorde jag även en grönsakslåda och ett golvstativ för TV. Allt med färdigt planhyvlat virke, regelvirke och limfog-skivor.

Som många sagt i tråden, utgå från vad du vill snickra för något och skaffa lämpliga maskiner/verktyg därefter, utifrån din budget. Man kan göra mycket med handverktyg, men att t.ex. klyva virke med en fogsvans är jobbigt. Kapa brädor är betydligt enklare. Fast att jobba med handverktyg kan kännas svårt som nybörjare, även om det är otroligt värdefullt att kunna.

Att utgå från ett professionellt snickeri, som jag antar din kurs hölls i, är inspirerande men det är nog ingen som påbörjar sin snickeribana med att köpa en stor rikt- och planhyvelmaskin inkl spånsug. 😀

Du kan lyssna på alla råd och åsikter, men alla tycker olika, och bara du vet vad som passar dig bäst - i alla fall efter att du har snickrat ett tag. En tidsmaskin är bra att hyra så att du kan fråga ditt framtida jag vilka maskiner och verktyg du skall börja med! 😉

Hej
Min ingång i snickrandets värld började med att jag tog hjälp för att resa stommen till mitt garage.
Nu blev det så att jag i princip gjorde allt själv utan tidigare träning i lösvirkesbyggande.
Den enda hjälp jag fick var av en snickarpolare att dra dit några stående reglar och hammarbandet, men här sker det MAGISKA, jag gillar stora takutsprång och då allt virke var beställt direkt från skogen i rätt längd så fanns bara det virke som just fanns, då säger polaren: "Vi drar upp takstolarna så du får ett utrymme ovanpå garaget", och med en ynklig stämma håller jag bara med.........
Således plötsligt 24 kvm extra ovanpå garaget, sen har det bara löpt på under 30 år med det som behövdes i husbyggandet till foder, fönsterbrädor, lister osv för att numer tillverkas smörknivar och leksaker till barnbarnen och allt annat som behövs med 8 husstommar att hålla ordning på.
Jag hade säkert fuskat ändå, men att få ett dedikerat utrymme blev ju svinbra!
/Workingclasshero

• Gilla
VLJ
  • Laddar…
Jag håller med om en egen yta eller så att det är lätt att få till en. Carport, gräsmatta etc är också snickrytor när verktygen inte fryser fast i fingrarna.
Mina val för maskner är baserade på vad jag rimligen får plats med kontra vad jag vill kunna klara av.
Ex de små mängderna virke jag kan göra något av med per år kan jag kapa för hand eller med cirkelsåg. Jag kan t o m hävda att jag spar tid och energi på det istället för med en kap- och gersåg så för mig är den oviktig.
Jag har en bandsåg istället för bordsåg eftersom kurvor och faner är mer intressant än att kunna göra många raka snitt... för mig. och resten av familjen.
Osv.

Jag började min snickarkarriär med köpta "rikt- o planhyvlade och sågade till rätt mått -delar" från ett snickeri. Den delen av snickrandet är väldigt maskinintensiv medan momenten därefter inte alls behöver vara det (lite beroende på vad man tänkt snickra förstås). Jag tycker inte heller delen "milling lumber" som det kallas på engelska är jättekreativ, det mesta av det jag tycker är roligast kommer därefter, att göra fogar och sätta ihop delarna.

Om man kör på denna taktik kan man bygga riktigt fina, bra och avancerade prylar med en väldigt liten maskinpark. På den tiden hade jag i princip bara en handöverfräs, ett fräsbord och en slipmaskin, samt en del handverktyg och tvingar.

Nästa steg tycker jag är bordsåg, då har man större frihet att justera sina delar till mått. Kan annars vara rätt enerverande om man köpt delar i rätt mått o måste åtgärda något när man börjat snickra med dom men saknar utrustning.

Därefter skulle jag rekommendera rikt- o planhyvel, bandsåg och spånsug, då blir man helt självgående och kan köpa råa plankor som man dimensionerar till mått på egen hand.

• Gilla
Makondele och 2 till
  • Laddar…
Jag roade mig just med att räkna ut kubikmeterpriset för planhyvlad furu hos Byggmax. 30 000 kr. Om jag tar ett snitt på det virke jag använt senaste året (ek, ask, körsbär och valnöt) så är det ungefär samma. Ingen aning om vad ni förväntas göra med den infon, men nu är den er också.

• Haha
Pysslarn
  • Laddar…
Jag har just byggt ett fräsbord och har ett förråd av körsbär och annat. Får se vad det kan bli!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.