Har precis låtit totalrenovera badrummet inkl nya rördragningar. Blev lite konfunderad över höjden som detta tvättmaskinsavlopp med backventil sitter på, 33 cm från golv.

När jag googlar får jag till mig att avloppet bör vara 60-100 cm över golv.

Någon som vet säkert vad som gäller? Om det inte är ok, hänvisa gärna till branschregler.

• Tvättmaskinsavlopp med grå slang och backventil, monterat på en mörkgrön kakelvägg, placerad cirka 33 cm från golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aldrig hört tidigare. Är det inte bara så att vissa maskintillverkare kräver det?
Miele verkar dock t.ex. inte göra det.

Illustration av tvättmaskininstallation med markerade komponenter som vattentilloppsslang, elanslutning, avloppsslang, manöverpanel och andra delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K Kane skrev:
Aldrig hört tidigare. Är det inte bara så att vissa maskintillverkare kräver det?
Miele verkar dock t.ex. inte göra det.

[bild]
Det är för att du vill få en rejäl böj på slangen som passerar en högre punkt än maskinens avloppsanslutning. Annars kan man få problem med att maskinen tömmer ut vatten av sig själv t.ex.

Men det ser väl inte ut som något problem att förlänga och sätta en tratt upptill på ett förlängningsrör? 👍🏻

Har en tvättmaskin i garaget, lägger ut slangen under porten när jag tvättar arbetskläderna,,gummilist under porten, haft så i snart tio år utan problem.

F Festlund skrev:
Men det ser väl inte ut som något problem att förlänga och sätta en tratt upptill på ett förlängningsrör?
Om det inte behövs verkar det onödigt.

Du får läsa i maskinens manual. Om jag minns rätt vill min Electrolux ha minst 60 cm.

K Kane skrev:
Om det inte behövs verkar det onödigt.
Dom flesta konsumentmaskiner vill ha ett högre avlopp av anledningen jag skrev.

Edit: Verkar ha uttryckt mig otydligt. Min fråga gäller om rörmokaren har gjort rätt som satt själva avloppet i väggen så pass lågt. Alltså inte hur just min maskin fungerar utan om badrumsrenoveringen är enligt standard. (Jag löser att fixa krök på slangen och vet varför man ska göra det.)

F Festlund skrev:
Men det ser väl inte ut som något problem att förlänga och sätta en tratt upptill på ett förlängningsrör? 👍🏻
Nja. På denna variant av avlopp fästs slangen nertill, som på bilden. (Tyckte själv det såg avigt ut så jag bildgooglade. Hittade dock ingen info om lämplig höjd.) Då blir det svårt med förlängning och tratt.

C ChriEri skrev:
Nja. På denna variant av avlopp fästs slangen nertill, som på bilden. (Tyckte själv det såg avigt ut så jag bildgooglade. Hittade dock ingen info om lämplig höjd.) Då blir det svårt med förlängning och tratt.
Ah, nu såg jag. Att den fästs underifrån. Det har jag aldrig sett faktiskt och är inte standardmontage för tvättar.

Sen om det är fel av rörisen, det kan jag ej svara på.

• Gilla
ChriEri
  • Laddar…
C ChriEri skrev:
Edit: Verkar ha uttryckt mig otydligt. Min fråga gäller om rörmokaren har gjort rätt som satt själva avloppet i väggen så pass lågt.
Det är vanligt att tvättmaskiner nuförtiden placeras i en bänkrad, typ köksbänk och TM avlopp ansluts till diskhons vattenlås. Mao har din röris gjort rätt.

Däremot kan vissa diskmaskinsmanualer ange att avloppsslangens högsta läge skall vara av en viss höjd tex TMs övre hörn.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.