En tjock poppelstock på en vedklyv, redo att klyvas, med synlig årsringar och bark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stora trädstammar med en diameter på cirka 90 cm staplade på varandra för beredning till ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har fått såga ner en 27 meter hög poppel
Ska klyva stammen till ved. Smala stammar upp till 40 cm kan jag klyva i min vedklyv, men har 9 stora stammar som är ca 90 cm diameter och 50 cm höga.
Hur får jag dessa mindre så dom går att hantera i klyven. Har motorsåg men är inte bra på att använda den. Så vågar inte det.
Kan jag köpa kilar och försöka dela stammen åt.?, gärna i fyra delar.
Någon som kan handskas med motorsåg, kan dom såga dom i mindre bitar?

Redigerat:
  • Gilla
B.Sjolander
  • Laddar…
Det är inga problem med att klyva den med kilar. Köp 3-4 kilar och en storslägga så ska du nog kunna dela den, det största problemet är väl vikten, att få upp stubben i bra arbetshöjd. Kilar finns hyfsat billigt på bland annat Biltema.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
T Trelleborgbyggaren skrev:
Ska klyva stammen till ved. Smala stammar upp till 40 cm kan jag klyva i min vedklyv, men har 9 stora stammar som är ca 90 cm diameter och 50 cm höga.
Hur får jag dessa mindre så dom går att hantera i klyven. Har motorsåg men är inte bra på att använda den. Så vågar inte det.
ja,det är inga problem att klyva stammen med motorsåg...fälla trädet är farligare än klyvningen

P
T Trelleborgbyggaren skrev:
[bild]

[bild]

såga jämsmed stammen, lutar du sågen lite neråt bakåt mot stammen så kastar den inte och du kan gott såga detta.
Sedan tar du och gör samma sak igen med varje halva.
(y)

Eller så gör du klabbar och sedan hugger du dessa i tårtbitar med yxa, går lika fort om inte fortare.. Så kan du klyva som du vill senare. (y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.