Okej! :)

Du säger att ni inte skaffat klinkers än? Då är ju problemet du har löst!

Folk väljer den storleken de tycker är snyggast eller har fått för sig, när jag tycker att man borde välja storleken efter utrymmet man har.

Om du istället tittar på tex 33x33 klinkers så hade du inte fått några problem. På kortsidan hade det blivit 4 plattor (132cm) och på längden hade du fått ut nästan 8 hela plattor (264cm)...

Så jag tycker ni ska fundera igenom storleken lite. Även något i storlek med 45x45 hade fungerat bättre än 30x60 :)

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Golv med mörkgrå klinkerplattor i halvförbandsmönster, 20x60 cm, vid en entrédörr med skohylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär gjorde jag 20*60 halvförband

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Hrm, ja man kanske skall vidga vyerna. I badrummet (till hoger i bilden) har vi lagt 10*10 mosaik med sporadiska 30*30 plattor. Kanske kora på samma stuk i hallen fast omvant, dvs 30*30 plattor som bas och några 10*10 mattor for att liva upp.

Andreas - ja det är så jag tänkt mig och så vi har på andra huset, men jag får ju 10 cm skarvar så det inte snyggt imo. Ev kan man köra med något större plattor som föreslås ovan, så är prolemet löst. Ska se vad kakelhandlaren har.

N NiBaBaD skrev:
Andreas - ja det är så jag tänkt mig och så vi har på andra huset, men jag får ju 10 cm skarvar så det inte snyggt imo. Ev kan man köra med något större plattor som föreslås ovan, så är prolemet löst. Ska se vad kakelhandlaren har.
Jag hade nog gåt ner en storlek istället tex 15*40 kanske då som nån skrev tidigare använda en fris för att slippa korta bitar

Fast en fris är ju inte snyggt.... eller? Skall fundera.
Ska ner till bygghandeln o se vilka andra storlekar som skulle passa. Antingen mindre eller något större, typ 66cm - då är ju probelmet löst.

Nej, en fris på 5 cm blir inte bra med så stora plattor på så liten yta, det är helt rätt.

Du ville ha bort linjen som blir i golvet om du lägger fallande? Lägg det fallande fast vänd håll varannan gång. Det golv som visas i bilden är lagt efter de blå pilarna. Om du lägger efter de gröna pilarna slipper du linjen.
Golv lagt med mörkgrå plattor och illustrerade riktningpilar: blå pilar i en riktning, gröna i en annan, och en röd linje diagonalt.
Skapa konto

Bra ide Ymer... den skall jag simulera på papper och se vad det blir av det. Man kan ju
även kapa en skiva lite radnom for att få ett nytt "startvärde",

Går även att lägga sicksack om man vill (y)

N NiBaBaD skrev:
Bra ide Ymer... den skall jag simulera på papper och se vad det blir av det. Man kan ju
även kapa en skiva lite radnom for att få ett nytt "startvärde",
Jag hade så på en råspontvägg en gång då den bara försköts 17 centimeter. Då körde jag på fallande längd men startade tre olika högar så jag inte fick skarvarna mellan samma reglar hela tiden. Så det finns ju även det att tillgå.

Jag vet inte... vad säger forat? Labbade lite i Excel.

• Mönster simulerat i Excel som föreställer ett murverk med förband.
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Så här gjorde vi.
Det är förmodligen inte vad du tänkt dig, men vi tyckte det verkade lite trist göra golvet i hallen (och i badrummet) som typ alla golv görs nu.
Vi valde att göra något tidlöst som är lika snyggt om tio år. Med fris!

• Svartvitt schackrutigt golv i en hall med vita väggar och dörr.
    Skapa konto
  • Gilla
mawno och 1 till
  • Laddar…
Snyggt men inte min smak. Tack for bra input...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.