17 835 läst ·
43 svar
18k läst
43 svar
Hur klinkar man en 130 cm bred hall
Okej! 
Du säger att ni inte skaffat klinkers än? Då är ju problemet du har löst!
Folk väljer den storleken de tycker är snyggast eller har fått för sig, när jag tycker att man borde välja storleken efter utrymmet man har.
Om du istället tittar på tex 33x33 klinkers så hade du inte fått några problem. På kortsidan hade det blivit 4 plattor (132cm) och på längden hade du fått ut nästan 8 hela plattor (264cm)...
Så jag tycker ni ska fundera igenom storleken lite. Även något i storlek med 45x45 hade fungerat bättre än 30x60
Du säger att ni inte skaffat klinkers än? Då är ju problemet du har löst!
Folk väljer den storleken de tycker är snyggast eller har fått för sig, när jag tycker att man borde välja storleken efter utrymmet man har.
Om du istället tittar på tex 33x33 klinkers så hade du inte fått några problem. På kortsidan hade det blivit 4 plattor (132cm) och på längden hade du fått ut nästan 8 hela plattor (264cm)...
Så jag tycker ni ska fundera igenom storleken lite. Även något i storlek med 45x45 hade fungerat bättre än 30x60
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Hrm, ja man kanske skall vidga vyerna. I badrummet (till hoger i bilden) har vi lagt 10*10 mosaik med sporadiska 30*30 plattor. Kanske kora på samma stuk i hallen fast omvant, dvs 30*30 plattor som bas och några 10*10 mattor for att liva upp.
Andreas - ja det är så jag tänkt mig och så vi har på andra huset, men jag får ju 10 cm skarvar så det inte snyggt imo. Ev kan man köra med något större plattor som föreslås ovan, så är prolemet löst. Ska se vad kakelhandlaren har.
Om man bara tar en site och kikar (valde bygghemma i detta fallet) så finns även storleken 33x66cm.
https://www.bygghemma.se/golv-och-vagg/kakel-och-klinker/klinker/klinker-hall/#pf_sizecm=33x66
Den hade funkat mer eller mindre klockrent för den yta ni har och utseendet hade blivit så som ni tänkt er utan att få små pissebitar i ändorna
https://www.bygghemma.se/golv-och-vagg/kakel-och-klinker/klinker/klinker-hall/#pf_sizecm=33x66
Den hade funkat mer eller mindre klockrent för den yta ni har och utseendet hade blivit så som ni tänkt er utan att få små pissebitar i ändorna
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Jag hade nog gåt ner en storlek istället tex 15*40 kanske då som nån skrev tidigare använda en fris för att slippa korta bitarN NiBaBaD skrev:
Du ville ha bort linjen som blir i golvet om du lägger fallande? Lägg det fallande fast vänd håll varannan gång. Det golv som visas i bilden är lagt efter de blå pilarna. Om du lägger efter de gröna pilarna slipper du linjen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade så på en råspontvägg en gång då den bara försköts 17 centimeter. Då körde jag på fallande längd men startade tre olika högar så jag inte fick skarvarna mellan samma reglar hela tiden. Så det finns ju även det att tillgå.N NiBaBaD skrev:
Så här gjorde vi.
Det är förmodligen inte vad du tänkt dig, men vi tyckte det verkade lite trist göra golvet i hallen (och i badrummet) som typ alla golv görs nu.
Vi valde att göra något tidlöst som är lika snyggt om tio år. Med fris!
Det är förmodligen inte vad du tänkt dig, men vi tyckte det verkade lite trist göra golvet i hallen (och i badrummet) som typ alla golv görs nu.
Vi valde att göra något tidlöst som är lika snyggt om tio år. Med fris!


