14 878 läst ·
71 svar
15k läst
71 svar
Hur klarar vanligt folk att bo i Stockholm?
Om min man hade haft ett annat jobb som inte krävde att han kan vara på plats i city på 15 min så skulle vi absolut flyttat ut, kanske till Knivsta. Men som det är nu går det inte, så då är man fast i city med omnejd och de priser som råder här
Ska bli spännande att följa den köpenhamnska bostadsmarknaden. Bodde själv där 99-01 då bomarknaden där var helt hopplös (betydligt värre än situationen i Sthlm nu), men nu överstiger tydligen utbudet efterfrågan.
Ska bli spännande att följa den köpenhamnska bostadsmarknaden. Bodde själv där 99-01 då bomarknaden där var helt hopplös (betydligt värre än situationen i Sthlm nu), men nu överstiger tydligen utbudet efterfrågan.
Jag tror att det kommer en dipp snart - om inte nästa år så året efter. En 40% kanske huspriserna nästan bör falla...många kommer ha svårt att bo kvar o priserna sjunker ännu mer.
Att jämföra med en lgh som min faster ägde och sålde 1990 tför 900.000, en 6:a i centrala malmö. NU såldes lägenheten (iofs renoverad) för 7 miljoner.
Så 40% är inte så mycket om man ser bakåt. Men mycket för alla som har lån upp över sina huvuden....
Att jämföra med en lgh som min faster ägde och sålde 1990 tför 900.000, en 6:a i centrala malmö. NU såldes lägenheten (iofs renoverad) för 7 miljoner.
Så 40% är inte så mycket om man ser bakåt. Men mycket för alla som har lån upp över sina huvuden....
Citat: Medelinkomsten för en vuxen svensk är 18.250 kronor i månaden. Alla över 20 år och deras inkomster är inräknade förvärvsarbetande, arbetslösa och sjuka med inkomster från bidrag, pensionärer och studerande."
DinaPengar.se: Så mycket tjänar svenska folket
DinaPengar.se: Så mycket tjänar svenska folket
Så länge det finns en efterfrågan så kommer det på vissa marknader (ex innerstadslägenheter, som det är svårt att öka utbudet för) vara ett högt prisläge tror jag ... jag tror inte att det kommer komma ett fall på 40%, det vore väldigt orimligt med tanke på att allt fler hyresrätter försvinner vilket ytterliggare bidrar till en ökad efterfrågan på andra bostadsformer och att våra löner ju faktiskt fortsätter att gå upp (årets löneförhandlingar var ju långt över vad bedömare ansåg rimliga innan).
Däremot tror jag vi kommer att få se mer av "Gåshaga-syndromet" = vissa bostäder, främst nyproducerade, står tomma eftersom ingen är villig att betala de höga månadsavgifter som de betingar. Men en sekelskiftes 1-3:a i innerstan med en rimlig månadsavgift tror jag inte kommer drabbas särskilt hårt av en konjukturförändring.
Däremot tror jag vi kommer att få se mer av "Gåshaga-syndromet" = vissa bostäder, främst nyproducerade, står tomma eftersom ingen är villig att betala de höga månadsavgifter som de betingar. Men en sekelskiftes 1-3:a i innerstan med en rimlig månadsavgift tror jag inte kommer drabbas särskilt hårt av en konjukturförändring.
medel och medianlöner i sthlms län är helt ointressanta iom mängden långinkomsttagare i ytterområdena, även kallad getton. Medelinkomsten i stockholms stad borde även den omräknas iom felkällorna, tensta, rinkeby, skärholmen, farsta m.m.
Lite sent på kvällen just nu, annars så skulle jag roa mig med att räkna ihop antalet bostadsrätter som finns i de 4 stadsdelarna. Detta för att illustera hur liten bostadsmarknaden i "sthlm" eg är... samma sak med dyrare villaområden, danderyd, täby, lidingö, solna etc... finns inte speciellt mkt hus... o så speciellt många fler blir det inte heller... inte om man tänker på att sverige gick från att ha "ca 8 miljoner invånare" till "ca 9 miljoner invånare" på inte överdrivet många år. Koka ihop detta med ordet urbanisering och räntevapnet blir verkanslöst.
Men än en gång, fruktansvärt synd att ingen försöker ta tag i grundproblematiken med alla dessa åkrar och skogsområden som bara ligger i träda över hela storstockholm som en gigantisk garant för att medelsvenssons ska hållas i schack av politikerna.
Lite sent på kvällen just nu, annars så skulle jag roa mig med att räkna ihop antalet bostadsrätter som finns i de 4 stadsdelarna. Detta för att illustera hur liten bostadsmarknaden i "sthlm" eg är... samma sak med dyrare villaområden, danderyd, täby, lidingö, solna etc... finns inte speciellt mkt hus... o så speciellt många fler blir det inte heller... inte om man tänker på att sverige gick från att ha "ca 8 miljoner invånare" till "ca 9 miljoner invånare" på inte överdrivet många år. Koka ihop detta med ordet urbanisering och räntevapnet blir verkanslöst.
Men än en gång, fruktansvärt synd att ingen försöker ta tag i grundproblematiken med alla dessa åkrar och skogsområden som bara ligger i träda över hela storstockholm som en gigantisk garant för att medelsvenssons ska hållas i schack av politikerna.
södermalm
http://www.usk.stockholm.se/tabellverktyg/tv.aspx?projekt=omradesfakta&omrade=sdo12
2006 ca 32000 bostadsrätter, år 2011 beräknas befolkningen på söder ha ökat med ca 6000 personer jmf med 2006.... o det fungerar säkert om hela ökningen är spädbarn.... i några år...
Kungsholmen
http://www.usk.stockholm.se/tabellverktyg/tv.aspx?projekt=omradesfakta&omrade=sdo08
antal bostadsrätter 2006 = 22580st
Befolkningsmängdsökning från 2006 till 2011= ca 3000
Medelinkomsten för en man på kungsholmen mellan 20-65år låg 2005 på ca 30.000 i månaden. För söder lite lägre, men förmodligen lite högre för vasastan samt förmodigen betydligt högre för östermalm... men det orkar jag definitift inte kolla upp nu...
Tror inte folk förstår att löntagare inte kommer bo in innerstaden om en 15 år... och att detta givetvis ger en förskjutning utåt... Det är en idiotsäker investering att äga sitt boende i storstadsregionerna, så länge man kan klara av tillfälliga kostnadstoppar i privatekonomin. Den enda faran är om byggandet skulle sätta rejäl fart... men det är ju troligt...
http://www.usk.stockholm.se/tabellverktyg/tv.aspx?projekt=omradesfakta&omrade=sdo12
2006 ca 32000 bostadsrätter, år 2011 beräknas befolkningen på söder ha ökat med ca 6000 personer jmf med 2006.... o det fungerar säkert om hela ökningen är spädbarn.... i några år...
Kungsholmen
http://www.usk.stockholm.se/tabellverktyg/tv.aspx?projekt=omradesfakta&omrade=sdo08
antal bostadsrätter 2006 = 22580st
Befolkningsmängdsökning från 2006 till 2011= ca 3000
Medelinkomsten för en man på kungsholmen mellan 20-65år låg 2005 på ca 30.000 i månaden. För söder lite lägre, men förmodligen lite högre för vasastan samt förmodigen betydligt högre för östermalm... men det orkar jag definitift inte kolla upp nu...
Tror inte folk förstår att löntagare inte kommer bo in innerstaden om en 15 år... och att detta givetvis ger en förskjutning utåt... Det är en idiotsäker investering att äga sitt boende i storstadsregionerna, så länge man kan klara av tillfälliga kostnadstoppar i privatekonomin. Den enda faran är om byggandet skulle sätta rejäl fart... men det är ju troligt...
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
40% det tror/hoppas jag inte...Åsa76 skrev:Jag tror att det kommer en dipp snart - om inte nästa år så året efter. En 40% kanske huspriserna nästan bör falla...många kommer ha svårt att bo kvar o priserna sjunker ännu mer.
Det finns ju inget alls som talar för en prissänkning nu utom räntan. Men den ser ut att gå upp relativt lite (max 1-2 procentenheter) och om regeringen slopar fastighetsskatten och inte inför något annat mycket dämpande (möjligen kan en ränta på uppskoven var det) så stimulerar dom snarare bostadsmarknaden.
Att en innerstadslägenhet skulle gå från ca 1.5 milj till 0.9 Milj under ett år (?) låter helt orimilgt - då är det en bostadskrash likt den i början av 90-talet vi pratar om - men som sagt detta är ju till skillnad från då inte en bubbla.
Vi är ju på väg in i en lågkonjuktur nu, står ju på toppen av en högkonjuktur av allt att dömma, dock blev den senaste inte alls särskilt lång eller svår (2001-2004) - så frågan är hur denna artar sig. Ett litet hot är ju USA's ekonomi, men det är svårt att säga vad den gör, särskilt när tyskland nu börjat komma igång så smått efter alla sina problem.
Snarare är vi nog på väg in i en stagnation, och möjligen 1-5% nedgång, som sagt OM inte de politiska åtgärderna gör så att priserna fortsätter uppåt.
Det grundläggande problemet I Stor-stockholm kommer man ju inte att lösa i ett huj iaf, dvs för få bostäder för mycket folk. Och att Stockholm skulle bli en avfolkningsbygd inom det närmaste decenniet är svårt att se (så har det inte varit sedan 50-talet iaf) - det trodde man ju redan 1999 när det var så extremt svårt att få bostad, men så blev det ju inte.
Nu är det ju också baby-boom (i hela Sverige) och har varit så ett par år (70-talisterna skaffar barn, inkl vi
/K
Detta med bostadspriserna är ju sjukt. Visst kan väl många Stockholmare ha "tjänat" massor av pengar på sin bostad de senaste tio åren men egentligen är det ju bara "Kalle-Ankapengar" så länge man är kvar i stan. En eventuell vinst i bostaden måste ju direkt pumpas in i nästa boende.
Vi bodde i Sthlm fram till för 10 år sen. Tackade då nej till att köpa en bostadsrätt i kedjehusform för 700 kkr med en månadsavgift på 6500:-. Idag är den väl värd omkring 1.5-2 miljoner skulle jag tro. Ca 85 kvm boyta
Istället köpte vi ett hus 20 mil fr Sthlm för 700 kkr med en drift på kanske 3000 i snitt per månad.
250 kvm. Vedeldning gör driften låg.
Har vi vunnit eller förlorat?
Låt oss göra en kalkyl:
Säg att vi nu fått 1.5 miljoner ( dubbelt upp ) så hade vi tjänat 800 kkr.
"Driften" alltså avgiften var 6500 x 120 mån = 780 kkr.
Alltså vinsten på 800 kkr minus drift = 20 kkr
Okej, vi kollar villan vi precis sålt för 1100 kkr.
Försäljning minus inköp = vinst 400 kkr
Drift 3000x120 = 360 kkr
Föräljningsvinst 400 kkr - drift 360 kkr = 40 kkr.
Så helt plötsligt står vi som vinnare i bostadskarusellen ändå.
Då har vi ändå inte tagit med parametrar som är "mjuka", dvs boendekvalite, ytor, slippa sitta i bilköer, parkeringsavgifter osv i all oändlighet.
Löneutvecklingen inom våra yrken är identiska mot en "Stockholmslön" i samma yrken.
Okej, går bostadsrätten för 500 kkr mer så diffar det ungefär en halv mille till Sthlm´s fördel men det är ju högst hypotetiskt. Definitivt har det varit värt den halva miljonen att få bo i ett stort lyxigt hus jämfört med bostadrätten i Farsta Strand.
Nu flyttar vi 4 mil närmre Sthlm, köper en gård för 1.7 miljoner. 2 bostadshus och ekononomibyggnader på cirkus 900 kvm. "Tomt" på 30.000 kvm.
Hyresintäkter på vinterförvaring av bilar , husvagnar osv på 30 kkr /år.
Gammelhuset hyrs ut till turister för ungefär 40 kkr per år till stockholmare, tyskar, holländare osv som vill väck från stan....Totalt 70 kkr in varje år minus skatt ger väl 45 kkr kvar ungefär.
Månadskostnaden för oss kommer inte överstiga 5.000 spänn...
Då når jag Norrtull på 1.5 timmar om trafiken i Sthlm är okej.
Visst, Stureplan och nöjeslivet är väl inte detsamma här men...vilka småbarnsföräldrar utnyttjar det så mycket ändå?
Vill vi så finns Västerås 35 minuter bort. Vill vi till Stockholm och parta loss kan vi lätt ta en taxi varannan helg fram och tillbaka och ändå leva billigare.
Dessutom är livskvalitén några hundra % bättre.
För oss är valet självklart.
Vårt nya boende från 1/9 finns på följande länk:
Viksberg
Sjöutsikt, sjön 200 meter bort, fiskerätt och kräftor...
Vad skulle det kosta i Sthlm måntro?
Vill någon hyra gammelhuset är det bara att skicka ett P.m. Ett timmerhus från 1500-talet vore väl inte dumt att spendera en semestervecka på? Nära till fiske, golf och skidbackar.
Vi bodde i Sthlm fram till för 10 år sen. Tackade då nej till att köpa en bostadsrätt i kedjehusform för 700 kkr med en månadsavgift på 6500:-. Idag är den väl värd omkring 1.5-2 miljoner skulle jag tro. Ca 85 kvm boyta
Istället köpte vi ett hus 20 mil fr Sthlm för 700 kkr med en drift på kanske 3000 i snitt per månad.
Låt oss göra en kalkyl:
Drift 3000x120 = 360 kkr
Då har vi ändå inte tagit med parametrar som är "mjuka", dvs boendekvalite, ytor, slippa sitta i bilköer, parkeringsavgifter osv i all oändlighet.
Löneutvecklingen inom våra yrken är identiska mot en "Stockholmslön" i samma yrken.
Okej, går bostadsrätten för 500 kkr mer så diffar det ungefär en halv mille till Sthlm´s fördel men det är ju högst hypotetiskt. Definitivt har det varit värt den halva miljonen att få bo i ett stort lyxigt hus jämfört med bostadrätten i Farsta Strand.
Nu flyttar vi 4 mil närmre Sthlm, köper en gård för 1.7 miljoner. 2 bostadshus och ekononomibyggnader på cirkus 900 kvm. "Tomt" på 30.000 kvm.
Gammelhuset hyrs ut till turister för ungefär 40 kkr per år till stockholmare, tyskar, holländare osv som vill väck från stan....Totalt 70 kkr in varje år minus skatt ger väl 45 kkr kvar ungefär.
Visst, Stureplan och nöjeslivet är väl inte detsamma här men...vilka småbarnsföräldrar utnyttjar det så mycket ändå?
Vill vi så finns Västerås 35 minuter bort. Vill vi till Stockholm och parta loss kan vi lätt ta en taxi varannan helg fram och tillbaka och ändå leva billigare.
Viksberg
Vill någon hyra gammelhuset är det bara att skicka ett P.m. Ett timmerhus från 1500-talet vore väl inte dumt att spendera en semestervecka på? Nära till fiske, golf och skidbackar.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Grattis- verkar som ni har hittat en smultronställe, vad mysigt det ser ut !Cheesus skrev:Detta med bostadspriserna är ju sjukt. Visst kan väl många Stockholmare ha "tjänat" massor av pengar på sin bostad de senaste tio åren men egentligen är det ju bara "Kalle-Ankapengar" så länge man är kvar i stan. En eventuell vinst i bostaden måste ju direkt pumpas in i nästa boende.
Låt oss göra en kalkyl:
Drift 3000x120 = 360 kkr
Gammelhuset hyrs ut till turister för ungefär 40 kkr per år till stockholmare, tyskar, holländare osv som vill väck från stan....
Totalt 70 kkr in varje år minus skatt ger väl 45 kkr kvar ungefär.
Viksberg
Riktigt bra pris också för allt det...
Jag skulle nog kunna tänka mig ett sånt boende, men jag vill dock inte pendla 2-4h till jobbet varje dag
Dessutom skall dagis/skola etc ligga rel nära, så det får nog vänta ett tag, tills jag har blivit miljonär eller så
Skulle vi sälja vårt brf radhus i ytterkant av stor-stockholm nu så ligger väl kalkylen ungefär så här:
Insats 1.8 Mkr
Nuvärde ca 2.2 Mkr
Drift/brf kostnad - samma som en mindre villa eller större lägenhet 3200 kr/mån så det är +- 0
Mao "vinst" på ca 500 kkr på 4 år
Problemet med all sådan vinst är ju att man skall ha ngn stans att bo sen också, så man kan bara realisera pengarna genom att flytta till ställen med lägre kostnad (då kanske uppskovet försvinner också iof), så för alla dom som tar det språnget och trivs - grattis...
/K
Inte i storstadområdena. Det finns alldeles för många människor som har väldigt gott om pengar för att attraktiva bostäder ska sjunka nämnvärt i pris. Det finns alltid de som kan och vill betala bra för ett bra boende. Däremot i förorterna kan priserna rasa, de grupperna är mer konjunkturkänsliga.Åsa76 skrev:
Intressant artikel:E24.se: Svårare ha råd med husköpet
Även denna:E24.se: Bopriserna rasar i Köpenhamn
Även denna:E24.se: Bopriserna rasar i Köpenhamn
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Intressant.pappskallen skrev:
Blir intressant att följa detta i ngt år till och se hur det går.
Är det ett hack i kurvan, eller en stabilisering. Jag kan också tänka mig att sammanfogande av Öresundsregionen bidrar. Malmö har ju fortfarande väldigt mcyket lägre priser, och pendelavståndet iom bron är inte särskilt långt.
När det gäller stockholm så är det som sagt en produktion av nya bostäder som behövs för att pressa ned priserna mer tror jag, även om en nedgång antagligen kommer under följande år...
Jag skulle tippa på att priserna går tillbaka till kanske 2003-2005 års nivå, dvs uppåt 10% lägre kanske. Om det skall bli mer så måste något drastiskt inträffa tror jag...
/K
Den siffran är dock inte jämförbar med de andra som nämnts i tråden då du (1) bara tar med män, (2) bara räknar med gruppen 20-65år och (3) bara räknar snittet över de som verkligen har en inkomst.imported_AX skrev:
Så fort du tar med både kvinnor och män på Kungsholmen sjunker snittet till 24000, så inte ens om man plockar ut de mest centrala stadsdelarna i Stockholm finns det några stora skillnader i inkomster (även på andra ställen som Uppsala, Linköping, Örebro, etc. är snittinkomsten förstås något högre i stadskärnan).
Det lär knappast bli en krasch på 30-40% ner, men det är kanske inte helt omöjligt med ett scenario där priserna under åtskilliga år inte går upp alls medan inflationen tar fart. Det enda vi vet av historien är att det inte finns några bombsäkra investeringar som snittar 10-15% avkastning.
Låter rimligt! Det är rejält för dyrt..........jag tror dippen sett över 5-10 år blir högre än 10%. !0% är ju nästan "vanlig" fluktuation.andersmc skrev:
Den som lever får se.............