14 878 läst ·
71 svar
15k läst
71 svar
Hur klarar vanligt folk att bo i Stockholm?
Jag instämmer med Åsa76 .... skulle säga att medelinkomsten i Sthlm ligger någonstans 23' -32', över det är hög och under är låg. Det är ingen nyhet att vissa yrken ger lägre betalt än vad de borde, men tjänar man under 23' i Sthlm med de prisnivåer som är här så får man nog sålla sig till låginkomsttagarnas sida :/
Sist jag såg en siffra låg medelinkomsten i Stockholms stad på 23kkr, medan den var ~21kkr i hela riket.
Skillnaden är alltså mindre än man tror. Det finns förvisso en del med väldigt höga inkomster, främst inom bank/finans, men det påverkar inte snittet så mycket. Stockholmarna har helt enkelt tvingats att vänja sig vid att lägga en mycket större andel av lönen på boendet (som också brukar framgå klart av boendeindex-undersökningar).
Den största skillnaden mot resten av landet är nog stans storlek med förorter. I de flesta mindre städer kan man fortfarande oftast hitta hus i "rimliga" prislägen genom att titta några kvarter bort i ett område med lite lägre status. I Stockholmstrakten innebär samma sak att man måste sitta på pendeltåg en halvtimma ;-)
Skillnaden är alltså mindre än man tror. Det finns förvisso en del med väldigt höga inkomster, främst inom bank/finans, men det påverkar inte snittet så mycket. Stockholmarna har helt enkelt tvingats att vänja sig vid att lägga en mycket större andel av lönen på boendet (som också brukar framgå klart av boendeindex-undersökningar).
Den största skillnaden mot resten av landet är nog stans storlek med förorter. I de flesta mindre städer kan man fortfarande oftast hitta hus i "rimliga" prislägen genom att titta några kvarter bort i ett område med lite lägre status. I Stockholmstrakten innebär samma sak att man måste sitta på pendeltåg en halvtimma ;-)
Hittade lite statistik om förvärvsinkomst på scb.se (2005)
Stocholms län
median=18643kr/mån
medel=21161kr/mån
Siffrorna avser kvinnor och män som var 20 år och äldre.
Man ska också komma ihåg att inkomst och lön inte är samma sak. I inkomst ingår, förutom lön, även kapitalinkomster och transfereringar såsom bostadsbidrag, föräldrapenning mm.
Stocholms län
median=18643kr/mån
medel=21161kr/mån
Siffrorna avser kvinnor och män som var 20 år och äldre.
Man ska också komma ihåg att inkomst och lön inte är samma sak. I inkomst ingår, förutom lön, även kapitalinkomster och transfereringar såsom bostadsbidrag, föräldrapenning mm.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Alla över 20 år är inräknade, och då såklart även dom som inte har någon lön.
Här har jag hittat lite bättre statistik på just löner, även om siffrorna har några år på nacken (2004, medellöner för olika sektorer).
Region (Primärkommunal / Landstingskommunal / Statlig / Privat)
Stockholm: (21700 / 26000 / 27400 / 30800)
Riket: (20500 / 24900 / 25300 / 28300)
Här har jag hittat lite bättre statistik på just löner, även om siffrorna har några år på nacken (2004, medellöner för olika sektorer).
Region (Primärkommunal / Landstingskommunal / Statlig / Privat)
Stockholm: (21700 / 26000 / 27400 / 30800)
Riket: (20500 / 24900 / 25300 / 28300)
Som någon innan konstaterade, det är egentligen inte så stor skillnad i inkomst mellan Sthlm och riket i övrigt, det är bara det att Stockholmarna får lägga ned betydligt mer i boendekostnad. Vill minnas att min bankkontakt sa att i normala fall låter de inte sina låntagare lägga mer än 30-40% av sin inkomst på boende, men i Sthlm har de i vissa fall tillåtet upp till 60%.
Prisnivån är som den är av flera skäl. Många stockholmare har gjort sig rejäla förmögenheter genom Borgarnas utförsäljning av allmännyttan. Mellan 30 och 40 tusen hyreslägenheter har sålts tll hyresgästerna till under halva marknadsvärdet. De som köpt har gjort en vinst på i genomsnitt en miljon. Detta driver givetvis upp prisnivån på bostäder. Även de som köpt bostadrätter i "rätt" tid har gjort stora vinster, och kan därigenom betala rejält när de vill byta bostad.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Vill inte starta en pajkastning men faktum är att borgarna bara har haft makten i knappt ett år - de flesta har gjort sina klipp innan dess , dvs när sossarna, vänstern och mp hade makten . . .Leffe skrev:Prisnivån är som den är av flera skäl. Många stockholmare har gjort sig rejäla förmögenheter genom Borgarnas utförsäljning av allmännyttan. Mellan 30 och 40 tusen hyreslägenheter har sålts tll hyresgästerna till under halva marknadsvärdet. De som köpt har gjort en vinst på i genomsnitt en miljon. Detta driver givetvis upp prisnivån på bostäder. Även de som köpt bostadrätter i "rätt" tid har gjort stora vinster, och kan därigenom betala rejält när de vill byta bostad.
Privata hyresvärdar måste ju ha rätt att sälja sina fastigheter som de vill, den enda skillnaden är att nu även hyresgäster i allmännyttan kan få köpa loss i en hel del fall...
Sen är det så att alla städer i Sverige har upplevt en onormalt stor ökning av priserna, procentuellt sett har tom Malmö och göteborg legat före Stockholm tidvis (tex under 2005-2006) om jag inte misminner mig. Vi har de facto en ganska låg kostnade, eller snarae hade, för boende i storstad jämfört med övriga Europa.
En jämförelse - Min pappa jobbar i Köpenhamn. I köpenhamn kunde han hyra en 2-3a för 17 000 kr/mån, i Malmö kostar den 4000-7000 kr/mån . . .
Sen att vi har en sjuk hyresmarknad är en annan sak - som driver på utförsäljningar tex - bättre att göra som finnarna och ha en avreglerad hyresmarknad.
Visst - alla kan inte bo i innerstan, där kommer det kosta mycket, men det lönar sig med att bygga och driva hyresrätter - och det kanske tom skulle ge en omvänd uppköpssituation - dvs brf blir uppköpta och omvandlade till hyresrätter, istället för att alla hyresrätter skall försvinna, nu efter borgarnas vinst tom många i allmännyttan ?
/K
Det där stämmer inte. Det var den förra borgerliga regeringen i början av 90-talet som inledde utförsäljningen av allmännyttan. Ombildningen av hyreshus till bostadsrätter fortsätter nu även i förorterna, vilket minskar utbudet av hyresrätter även där.klaskarlsson skrev:
Men det var inte poängen, utan vad jag menade var att väldigt många stockholmare har blivit ganska förmögna på ett eller annat sätt, och att det driver upp prisnivåerna på bostäder. Rika människor kan och vill betala rejält för sitt boende, och därmed trissas priserna upp.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Nu vet jag inte om din o min bekantskapskrets skiljer sig åt, om du bor i Stockholm, men de flesta bekanta jag har är inte så förmögna alls, trots relativt höga inkomster.Leffe skrev:Det där stämmer inte. Det var den förra borgerliga regeringen i början av 90-talet som inledde utförsäljningen av allmännyttan. Ombildningen av hyreshus till bostadsrätter fortsätter nu även i förorterna, vilket minskar utbudet av hyresrätter även där.
Men det var inte poängen, utan vad jag menade var att väldigt många stockholmare har blivit ganska förmögna på ett eller annat sätt, och att det driver upp prisnivåerna på bostäder. Rika människor kan och vill betala rejält för sitt boende, och därmed trissas priserna upp.
Många har som ovan nämts sålt ngn bostad, eller slagit ihop 2 st till ett samboboende, och därmed fått loss pengar till en insats, och sedan lånat upp resten. Belåningarna varierar men under 60-80% är dom sällan...
Har du då köpt en villa för 4 mkr, lånat upp 3 mkr, och har en uppskovskuld på ca 500 tkr så får man loss kring en halv miljon om man säljer - mycket pengar förvisso, men då måste man ju hitta ett nytt boende, som kommer att gå loss i flermiljonklassen (eller iaf miljonklassen i ytterförort) även om man flyttar till en lägenhet i Stockholmstrakten...
Förmögen är man enligt min mening om man iaf kan få loss typ 300 - 500 tkr i rena pengar förutom boendet - och det tror jag många har mycket svårt till, om man inte flyttar ifrån stockholm till en mycket billigare bostad på annan ort - då kanske man kan räknas som förmögen vid det tillfället...
Men jag beklagar mig inte, gillar man inte att läggas 60% av sin nettoinkomst på boendet så får man flytta till annan ort - det finns ju inga lagar mot det här i landet
Sen har du ju definitivt rätt i att höga bostadspriser driver upp bostadspriserna s.a.s - dvs får jag loss mycket för en lägenhet så har jag råd med dyrare villa osv. Detta drivs ju i sin tur på av att det fortfarande finns för få bostäder jämfört med efterfrågan.
Så även om en nyutexaminerad tex inte har råd med en 4 mkr villa, så kanske dom kan köpa en liten lägenhet för kring miljonen (eftersom räntorna är rel. låga fortf.) och den som säljer köper ngt för 2 mkr osv...
/K
Jag har flera bekanta i Stockholm som fått köpa sina fd hyreslägenheter för mellan 5-8 hundra tusen, lägenheter som de ombildat till bostadsrätter och sålt för åtminstone det dubbla. En familj köpte sin lägenhet i Nacka för 700 tusen och sålde den för 2,1 miljoner, en annan bekant köpte sin etta i innerstan för 4 hundra tusen och sålde den några månader senare för 1,2 miljoner. Det senare var i början på nittiotalet, under den förra utörsäljningen av allmännyttan. Ytterligare en köpte en bostadsrätt i stan för 1,7 miljoner, och ny fem år senare är den värd ca 3. Bara genom den allmänna värdestegringen.klaskarlsson skrev:Nu vet jag inte om din o min bekantskapskrets skiljer sig åt, om du bor i Stockholm, men de flesta bekanta jag har är inte så förmögna alls, trots relativt höga inkomster.
Många har som ovan nämts sålt ngn bostad, eller slagit ihop 2 st till ett samboboende, och därmed fått loss pengar till en insats, och sedan lånat upp resten. Belåningarna varierar men under 60-80% är dom sällan...
Har du då köpt en villa för 4 mkr, lånat upp 3 mkr, och har en uppskovskuld på ca 500 tkr så får man loss kring en halv miljon om man säljer - mycket pengar förvisso, men då måste man ju hitta ett nytt boende, som kommer att gå loss i flermiljonklassen (eller iaf miljonklassen i ytterförort) även om man flyttar till en lägenhet i Stockholmstrakten...
Förmögen är man enligt min mening om man iaf kan få loss typ 300 - 500 tkr i rena pengar förutom boendet - och det tror jag många har mycket svårt till, om man inte flyttar ifrån stockholm till en mycket billigare bostad på annan ort - då kanske man kan räknas som förmögen vid det tillfället...
Men jag beklagar mig inte, gillar man inte att läggas 60% av sin nettoinkomst på boendet så får man flytta till annan ort - det finns ju inga lagar mot det här i landet
Sen har du ju definitivt rätt i att höga bostadspriser driver upp bostadspriserna s.a.s - dvs får jag loss mycket för en lägenhet så har jag råd med dyrare villa osv. Detta drivs ju i sin tur på av att det fortfarande finns för få bostäder jämfört med efterfrågan.
Så även om en nyutexaminerad tex inte har råd med en 4 mkr villa, så kanske dom kan köpa en liten lägenhet för kring miljonen (eftersom räntorna är rel. låga fortf.) och den som säljer köper ngt för 2 mkr osv...
/K
Det här gör det svårt för folk som inte redan är inne i marknaden att nånsin komma in.
Tänk om man haft sån tur .... själv sitter man och är belånad till 90%, 30 000 kr på bosparkontot räckte liksom inte särskilt långt här 
Problemet som uppstår nu är att de som inte är förmögna, antingen genom sitt bostadsägande eller på annat sätt, inte har råd att bo i Stockholm alls när allt fler hyresrätter omvandlas.
Problemet som uppstår nu är att de som inte är förmögna, antingen genom sitt bostadsägande eller på annat sätt, inte har råd att bo i Stockholm alls när allt fler hyresrätter omvandlas.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Här = Stockholm ?LillaSandra skrev:Tänk om man haft sån tur .... själv sitter man och är belånad till 90%, 30 000 kr på bosparkontot räckte liksom inte särskilt långt här
Ja det är ett stort problem att hyresmarknaden inte funkar.
Det går ut över yngre, studenter, äldre, dom som har svårt att få lån med tex nystartade egna firmor eller bara dom som inte vill ha ngt fast utan vill bo ett tag på en ort utan att behöva köpa,ä ven om dom kan få lån.
Jag tror som sagt att en avreglering av hyresmarknaden skulle hjälpa. Sen tycker jag inte om att allmännyttan säljer ut. Den delen av den borgeliga politiken gillar jag ej (är inte moderat heller skall tilläggas) - allmännyttan är ju just till för att erbjuda hyresrätter för dom som inte vill eller kan köpa, och eftersom den privata marknaden inte funkar då dpom håller fast vid regleringen av hyrorna så tycker jag definitivt inte dom skall storskaligt satsa på att sälja ut. SEn skall förstås inte privata värdar hindras från att sälja, men det är en annan sak...
/K
Jag o min sambo gjorde vinster på vårt förra boende, men med inkomster då på medial läget, så kännde vi att det enda huset vi har råd med var att bo i Knivtsta - en bit utanför.
Vi trivs dock superbra, men är tvingade bilkörare båda två nu. TOTS att vi lägger mycket kosing på bil nu så var det enda sättet att inte belåna oss upp över öronen och klara vardagsekonomin med mig mammaledig dessutom. Vårt hus är belånat till 33%. Känns lagom.
Men en person i hushållet måste ju kunna vara arbetslös ett tag utan att man sitter i skiten tyckte vi.
Liet reklam för Knivsta: 25 min från Kista med bil, 15 min från Uppsala..30min tåg till T-centralen (Upptåget, ej pendel - tack o lov!). Nybyggt hus på 193 kvm, 3 miljoner! STRÅLANDE! Barnvänligt mm mm ......nära natur men det växer så det knakar med hus - pga stockholmspriser?
Här kan du köpa 850kvm tomt för ca 800.000! Nära mälaren.
Vi trivs dock superbra, men är tvingade bilkörare båda två nu. TOTS att vi lägger mycket kosing på bil nu så var det enda sättet att inte belåna oss upp över öronen och klara vardagsekonomin med mig mammaledig dessutom. Vårt hus är belånat till 33%. Känns lagom.
Men en person i hushållet måste ju kunna vara arbetslös ett tag utan att man sitter i skiten tyckte vi.
Liet reklam för Knivsta: 25 min från Kista med bil, 15 min från Uppsala..30min tåg till T-centralen (Upptåget, ej pendel - tack o lov!). Nybyggt hus på 193 kvm, 3 miljoner! STRÅLANDE! Barnvänligt mm mm ......nära natur men det växer så det knakar med hus - pga stockholmspriser?
Här kan du köpa 850kvm tomt för ca 800.000! Nära mälaren.