Jag har börjat plocka ner gamla 2-glas-fönster för att måla och kitta. Men hur gör jag i nederkanten, där är en metall skena som skydd för nedersta delen där det verkar varit kitt innanför förut men hur får jag in nytt kitt? Det är bara 3 mm mellan glaset och metall-falsen. Jag lyckas inte lossa skenan.
Väldigt mycket nybörjare på sånt här.. Gammalt träfönster med metallist i nederkanten och smal spalt för kitt, färdigt för målning och kittning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt 2-glas-fönster med vitmålad träram och metallfals i nederkant. Färgen flagnar, och kitt saknas mellan glaset och metallisten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du fyller upp med kitt i spåret och efter du monterat glaset så skrapar du bort överflödet.

Verkar vara ett sidohängt fönster.
Dessa ska diagonalklossas, så glöm inte att lägga en kloss i botten på gångjärnssidan.

• Gilla
ablomb
  • Laddar…
D Ddd999 skrev:
Du fyller upp med kitt i spåret och efter du monterat glaset så skrapar du bort överflödet.

Verkar vara ett sidohängt fönster.
Dessa ska diagonalklossas, så glöm inte att lägga en kloss i botten på gångjärnssidan.
Ok jag tänkte inte ta bort glasen. 🙁
Ja det är sidohängt, har inte en susning om vad klossning innebär. Är det nåt man måste göra när man sätter i glaset igen?

C
Kittade ett sådant fönster så sent som härom veckan, och kan säga att det inte funkade att fylla upp listen med kitt och sen få i glaset. Åtminstone inte med Danalims vanliga linoljekitt. Det krävdes på tok för mycket kraft för att pressa ner glaset i kittet. Slutade med att jag drog av kitt mot kanterna på listen så att det blev ett V-format spår för glaset.

Nu uppfattar jag att TS inte vill plocka ur glaset och listen, och då är det bästa jag kan tänka mig att skrapa ur och pressa ner så mycket kitt man kan i listen med glaset på plats.

• Gilla
ablomb
  • Laddar…
Ok, om glaset inte ska tas ur behöver du inte bekymra dig om klossning.

Då är det bara att fylla springan och skrapa bort överflödet, alternativt foga springan.

Tror ni jag behöver måla över också? För det ska bli helt tätt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.