Trådmatningen till min MIG-svets lade av och jag tror mig ha konstaterat en trasig triac. När jag bytte den mot en triac från en gammal elementtermostat så blev det lite liv i trådmatningen, men inte så att det blir användbart. Den går ibland och är då klen och långsam även på högsta inställning. Den gamla (T1210NH) verkar inte så lätt att få tag på och jag hittar ingen med precis samma data. Vad är det som är viktigt att se på? Tändström tänker jag mig kan påverka.

Kretskort med komponenter inklusive triac, kondensatorer och motstånd, för MIG-svetsreparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är bara analogelektronik så jag tänker mig att den har några år bakom sig.

Handritat kretsschema på rutat papper med komponenter och värden markerade, relaterat till MIG-svets reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag sett rätt ser det ut så här runt triacen. Är det någon mer som bråkat med dylika svetsar?

Kanske ett udda forum för denna fråga, men det brukar vara några elektronikkunniga här.

Jag har bytt div halvledare i min gamla aga mig men den hade ingen triac. Spontant tror jag inte det är så noga med data på den. Har du kollat riktigt så svetsens likriktare är ok?
Jag antar att den liksom min svets tar trådmatningsströmmen från svetslikriktaren och/eller reglerar motorhastigheten i förhållande till svetsspänningen. Kassa likriktardioder får då trådmatningen att funka dåligt.

Tack, men så är inte min svets uppbyggd. Den tar trådmatningsströmmen från transformatorn före likriktaren. Delar av sinusvågen kapas bort med triacen i någon slags dimmer och därefter likriktas det med de fyra större dioderna som syns på kretskortet. 47k potentiometern ställer man trådhastigheten med. Den, 100k motståndet, 0,22 uF kondensatorn och diacen är vad som tänder triacen. Det skulle kunna vara diacen som är trasig också. Jag tänker mig att en högre tändström på triacen kan få den att tända senare vilket kan stämma med att den går långsamt och är svag.

Du har ingen styrning alls från svetsspänningen även om den matas med egen likriktare?

Jo det är svetsspänningen men före likriktaren. Jag uppfattade det du skrev som att det var den likriktade svetsspänningen på din svets som matade trådmotorn och att det därför skulle bli problem om likriktaren till svetsen var dålig. Det problemet borde inte finnas om trådmatningen har en egen likriktare. Jag mätte kortslutning mellan triacens ena kraftanslutning och gaten.

Har du mätt diacen också? Är den dålig kommer inte triacen att tända som den ska.

Jag har inte mätt något på diacen. Finns det något enkelt man kan mäta? Den är ganska anonym. Det är en TO92-kapsel med två ben och den är märkt ST-4. Jag är inte ens helt säker på att det är en diac, men det verkar rimligt.

Nja jag menade att oavsett varifrån motorn matas så kan den hastighetsregleras från svetsspänningen. Vart tar nedre benet på poten i shemat vägen?

Avemo skrev:
Jag har inte mätt något på diacen. Finns det något enkelt man kan mäta? Den är ganska anonym. Det är en TO92-kapsel med två ben och den är märkt ST-4. Jag är inte ens helt säker på att det är en diac, men det verkar rimligt.
Ett riktigt test kan du ju göra med ett labbaggregat och ett högohmigt motstånd i serie med diacen, höj spänningen och se när/om diacen tänder, testa i båda riktningarna.

Mikael_L
Bjober. Det tredje benet på potentiometern är oanslutet.

Snaggletoth. Jag kanske får prova något sådant. Jag bara hoppades att det skulle finnas något sätt att slippa löda bort den.

Mikael_L. Jag hittade också den tråden. Den skänkte en bättre förståelse för hur kretsen fungerar. Jag insåg inte tidigare hur de aktuella komponenterna kunde ge en tillräcklig ström för att tända triacen. Jag är tydligen inte först med problemet, men man får inte veta om han löste det i den andra tråden.

Triacen som du tog från elementet - har du kollat så att den inte har inbyggd diac? För isåfall skulle du få s a s dubbel tändspänning och motsvarande fördröjning i tid.

Elfa har T1210 men för ytmontering.
https://www.elfa.se/sv/triac-d2pak-800-12-st-t1210-800g-tr/p/30018846?queryFromSuggest=true

Tittar man i databladet så finns dock samma triac i hålmonterad kapsel också:
https://www.elfa.se/sv/triac-to-220...ta12-800cwrg/p/17203235?queryFromSuggest=true
Tyvärr har de inte den exakta motsvarigheten till T1210 i hålmonterat utförande. Den jag refererar till har högre strömkänslighet. Jag tror inte att det spelar någon roll dock. Däremot är båda av typen "snubberless" för att klara induktiva laster bättre.

Redigerat:
En testkoppling med en transformator och ett oscilloskop inkopplat till kretskortet visar att diacen tänder vid 17 V i ena riktningen och 7,5 V i den andra. Transformatorn jag testade med ger ut 20 V. Vredet måste vara nästan uppskruvat på max för att diacen alls skall tända under båda halvperioderna. Skruvar man ner det så tänder den bara ena halvperioden. Antingen är diacen också trasig eller så påverkar triacens data det hela på något sätt som jag inte förstår.

Den här kanske går att använda, men den var ganska dyr.
https://www.elfa.se/sv/diac-to-92-t...ledare+/+rör&page=7&origPageSize=50&simi=97.5
Finns det andra diacar för så låg spänning?

En annan variant är att ordna en egen variabel spänningsmatning och skippa den här kopplingen. Då kommer frågan om det finns en speciell orsak till att trådmatningen matas från svetstransformatorn. Det borde innebära att trådhastigheten sjunker när tråden träffar arbetsstycket så att det börjar gå ström. Är det något man vill? Skulle svetsen fungera bättre eller sämre om trådhastigheten var oberoende av svetsströmmen?

Det är inte så vanligt att DIAC:ar går sönder men det är klart att det händer. Triac:en är inte så kritisk. Du kan välja tex BT138-800
Byt även de blå elektrolytkondensatorerna. Stor risk att även de är felkällor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.