Jag har lekt lite med 12mm prisolrör för att se om jag kan dra rören själv till duschen i källaren. Blir nog tvungen att skaffa ett rörkrökarverktyg då de jag böjde över knäet blev lite sisådär. Det finns rörfjäder har jag läst, funkar det? Blir större radie än med en riktig krökgrunka.läste jag,stämmer det?
Hur gör jag med provtryckningen. Utsätter man hela vattensystemet för trycket eller bara det man dragit nytt?
För att få till en stabil infästning vid duschblandaren har jag fräst spår i två 20 mm plywoodskivbitar och skruvar samman de med röret i det frästa spåret. Kan man acceptera en sån hemmagjord konstruktion? Det blir skitstadigt och ska fästas i ett par kortlingar mellan två stålreglar cc300 .Andra änden av röret går genom väggen och matas av 12mm kopparrör som är vitmålat och kopplat med en t-koppling. Är den änden mindre känslig för hur kraftigt den sitter, egentligen ofixerad. Den sida av väggen är inte våtrum 1 utan vanlig toalett så då är det väl OK att den är lös eller? Den blir ju ändå fixerad i röret med t-kopplingen.
Det är kul att lära sig lite om rörkrökning som tidigare varit ett av mina sämre pularområden. I.o.m. båtinnehavet har jag lärt mig lite och jag behöver öka upp kunskapen då vi också har ett torp som behöver lite rör här och där.
Jag låter en besiktningsman kolla in om jag gjort rätt. Nån som vet nån bra i Göteborg?