Hej, håller på att bygga ett förråd ihopbyggt med ett växthus. Börjar närma mig delen med isolering och ångspärr; men då slog det mig att hur kommer väggen som är emot växthusdelen reagera med all tillkommande fukt.
Väggen är byggd i 45x120, utegips, ströläkt 12, gles 27, panel 22.

Några som har några visdomsord att dela med sig av?

Fridens,

• 20260516_132044.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska ni ha ett växthus med markbädd primärt som just växthus, dvs inte uterum?
Då kan det genereras en del fukt om det slangvattnas/duschas dagligdags. Om inte så kommer "växthuset" inte att generera nämnvärt med fukt.

Ordentlig ventilation, huvudsakligen automatiska takluckor i storlek/antal som ger tillräckligt med ventilationsspalt så bör det ändå inte vara ngt problem.
Om förrådet är isolerat så kan det antas att det ska ha viss uppvärmning, och att det kommer att vara hyfsat varmt under sommaren. Då är temperaturskillnaden mot växthuset inte så stor, och heller inte kondensrisken.

Oldboy Oldboy skrev:
Ska ni ha ett växthus med markbädd primärt som just växthus, dvs inte uterum?
Då kan det genereras en del fukt om det slangvattnas/duschas dagligdags. Om inte så kommer "växthuset" inte att generera nämnvärt med fukt.

Ordentlig ventilation, huvudsakligen automatiska takluckor i storlek/antal som ger tillräckligt med ventilationsspalt så bör det ändå inte vara ngt problem.
Om förrådet är isolerat så kan det antas att det ska ha viss uppvärmning, och att det kommer att vara hyfsat varmt under sommaren. Då är temperaturskillnaden mot växthuset inte så stor, och heller inte kondensrisken.
Ja som du säger så kommer det vara mer av ett uterum med odlingsmöjligheter.
Tack för svar, då fokuserar jag på bra ventilation 👍

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.