Byggahus.se

Hur kapa spiro enkelt, snabbt och snyggt?

1. Allium
    Medlem · västra götaland · 348 inlägg

Allium

Medlem
    Kapa rör från insida är inte enkelt. En Dremel eller en toppfil med något lämpligt tillbehör kanske kan funka.

Svårt nog att hitta en övergång från 150 nu för tiden...

2. D
    Medlem · Österbotten · 3 819 inlägg

DennisCA

Medlem
    Jag har en följdfråga, hur vore det med en bandsåg och ett såntdär friktionsblad?

3. Snailman
    Medlem · Västra Götaland · 4 872 inlägg

Snailman

Medlem
    Kör repris på denna.

Ska kapa en massa spirorör, har tillgång till:
    1 Tigersåg makita batteridriven med tre batterier
    2 Två sticksågar en glapp och läcker och en aeg 230V
    3 Handdriven nibbelsax, brukar vara jobbig för handen om man ska klippa mycket.
    4 Bosch multivertyg med sladd gop300
    5 kompressor men ingen tryckluftsdriven nibblare men skulle kunna köpa typ http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Ovriga-tryckluftsverktyg/Platsax-2000016732/
    6 Ett antal bågfilar och massa fintandad spröda bågfilsblad helt i hårdmetall som jag gav en kr stycket för, har väl 50st eller så.
    7 Vinkelslip, batteridriven makita 110mm. Och 110,125, 180mm sladdrivna

Om nån favoritmetod så tipsa gärna om vilket blad man ska ha (om den använder blad)

Redigerat 2 mar 2017 00:00
  4. H
    Medlem · Dalarna · 1 060 inlägg

Hammarfall

Medlem
    Jag tyckte att det gick smidigt med tigersåg och metallblad.

5. R
    Medlem · Frösön · 558 inlägg

Robin Wahlman

Medlem
    Sticksåg med metallblad funkar också fint. Bara ta en morakniv+hammare för att skapa ett starthål.

6. Snailman

Snailman

Medlem
    Vad ska det vara för blad till dem? De som ser ut som bågfilsblad och är lite vågade och fintandiga?

Och tigersågens ska väl vara korta? (Vet att jag har väldigt långa sådana, de funkar nog inte?)

7. R
    Medlem · Frösön · 558 inlägg

Robin Wahlman

Medlem
  8. H
    Medlem · Dalarna · 1 060 inlägg

Hammarfall

Medlem
    Jag provade med meecs metallblad som ingick i paketet, funkade bra för de 8 kapningar jag gjorde. Det var en kort variant. Gick på 5s per rör, som robin skrev var det dryga att mäta och rita.

9. A
    Medlem · karlstad · 62 inlägg

Acido

Medlem

Dräco använder vi.
    Finns att hyra på de större uthyrningsfirmorna.

10. Snailman

Snailman

Medlem
    Blev att rita runtom med hjälp av ett papper, sedan syl och ett halvslött stämjän så jag fick i sticksågbladet (satt nåt bågfilsliknande fintandat blad i) och det gick bra att såga med den, sen blev det att klippa rent runtom med en pelikan och byta till vanlig plåtsax där rörskarven var hopbockad. Plåtsaxen ger lite grader på kanten, som man slipper med pelikanen.

Redigerat 8 mar 2017 20:12
  11. H
    Medlem · 47 inlägg
    Stort tack för det här inlägget, den enkla och geniala lösningen med pappret för att få det rakt ändrade allt. Super!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.