Byggahus.se

Hur kapa spiro enkelt, snabbt och snyggt?

1. D
    Medlem · 1 153 inlägg

Draven

Medlem

Re: Hur kapa spiro enkelt, snabbt och snyggt?

Utgående rör från aggregatet hur fäste du dom i golvet ?
    Någon form av distans så röret kommer i rätt höjd med anslutningshålet i FTX aggregatet ?

• Laddar…
  2. Jesca_j
    Medlem · Västerbotten · 3 025 inlägg

Jesca_j

Medlem

Utgående rör från aggregatet hur fäste du dom i golvet ?
    Någon form av distans så röret kommer i rätt höjd med anslutningshålet i FTX aggregatet ?
    [/quote]

Nu vet jag inte riktigt vad du menar, men min FTX sitter fastskruvad på väggen i tvättstugan och rören går upp genom innertaket. På vinden går rören tvärs över takstolarna och då har jag bara en 90-gradare ner och så kapade jag rören i lagom längd så de passade i FTXen som har anslutningarna uppepå. Rören fäste jag med plåtbanden som har en massa hål i.

3. D
    Medlem · 1 153 inlägg

Draven

Medlem

Ok, Jag har ett aggregat som ska vara vindsmonterat, trodde du hade det med.
    Tack ändå..

4. Jesca_j
    Medlem · Västerbotten · 3 025 inlägg

Jesca_j

Medlem

Där jag ville höja rören spikade jag bara fast en brädbit av lämplig tjocklek i takstolen på den nivå som var önskad och fäste röret med hålbanden. Spirorören går vinkla ganska mycket i skarvarna utan problem.

5. M
    Medlem · 411 inlägg

magnusj

Medlem
    Om man har ett rör som sitter i ett hörn mellan två väggar, hur gör man då?
    Ska kapa det på två ställen och sätta en kanalfläkt där.

6. FrittDrag_II
    Husägare · Halland · 1 695 inlägg

FrittDrag_II

Husägare
    Finns så kallade montageklämmer/montagesvep som går att använda.
    Då kapar man kanalen så att fläkten precis får plats på längden och klämmer sedan fast fläkten med en klämma/svep på varje sida.
    Alternativet är en jädra massa silvertejp :D *skojar bara*

7. Snailman
    Medlem · Västra Götaland · 4 893 inlägg

Snailman

Medlem
    För att återgå till ursprungsfrågan, kan den här vara lämplig om man nu har tillgång till tryckluft? Biltema Sverige

8. FrittDrag_II

FrittDrag_II

Husägare
    Snailman:
    Precis en sådan plåtsax vi pratar om, även om man ofta använder en elektrisk variant ute på fältet.

9. H
    Medlem · 108 inlägg

HenkeBoy

Medlem
    Vinkelslipen orsakar en upphettning som resulterar i ett senare snabbt rostförlopp. Man kapar ju inte plåttak med rondellen heller.

Kallsågning av rören är därför att föredra. Eller som sist sagts, klippning. Lite besvärligt med dubbelviket bara...

På ventilationsfirman jag jobbade på tidigare så var det uteslutande tigersåg som gällde. Snabbt och gnistfritt och utan större värmeutveckling.

/Henke

10. O
    Medlem · 127 inlägg
    Och hur börjar dom? jag menar... hur får dom käftarna genom plåten när de ska göra en kapning?

11. FrittDrag_II

FrittDrag_II

Husägare
    Antingen borra ett hål (beror på hur din maskin ser ut).
    Klipper du med handsaxar blir det en gammal skruvmejsel(flat) eller morakniv + hammare och "slå hål" i kanalen.
    Går med lite träninig :)

12. C
    Medlem · stockholm · 1 inlägg

cnf

Medlem
    enklast är nog i alla fall att köpa en nibblingssax, finns ex på Biltema 12-206 129:-

13. THE MACHINE
    Medlem · stockholms · 60 inlägg

THE MACHINE

Medlem
    Det ska va en Dräco Elplåtsax, har en i jobbet den e klockren, sedan e bra morakniv och en hårdhudad handflata som slårigenom kniven, vrid på kniven så du får ett litet v sedan e det bara o klippa efter tuschlinjen.

14. B
    Medlem · Värmlands · 2 inlägg

bokhallare

Medlem

Finns ngt som heter skjutnippel/muff

klämman du tänker på är till kanalfläktar.

15. Nilvert
    Medlem · Västra Götaland · 65 inlägg

Nilvert

Medlem
    Den enda som visste hur man verkligen gör. Tuschlinjen försvinner efter ett par år:)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.