85 107 läst ·
60 svar
85k läst
60 svar
Hur kapa spiro enkelt, snabbt och snyggt?
Utgående rör från aggregatet hur fäste du dom i golvet ?Jesca_j skrev:
Någon form av distans så röret kommer i rätt höjd med anslutningshålet i FTX aggregatet ?
Utgående rör från aggregatet hur fäste du dom i golvet ?Draven skrev:
Någon form av distans så röret kommer i rätt höjd med anslutningshålet i FTX aggregatet ?
[/quote]
Nu vet jag inte riktigt vad du menar, men min FTX sitter fastskruvad på väggen i tvättstugan och rören går upp genom innertaket. På vinden går rören tvärs över takstolarna och då har jag bara en 90-gradare ner och så kapade jag rören i lagom längd så de passade i FTXen som har anslutningarna uppepå. Rören fäste jag med plåtbanden som har en massa hål i.
Där jag ville höja rören spikade jag bara fast en brädbit av lämplig tjocklek i takstolen på den nivå som var önskad och fäste röret med hålbanden. Spirorören går vinkla ganska mycket i skarvarna utan problem.
Produkter som diskuteras: "hålbanden"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
429 kr inkl moms
477 kr
Läs mer
Finns så kallade montageklämmer/montagesvep som går att använda.magnusj skrev:
Då kapar man kanalen så att fläkten precis får plats på längden och klämmer sedan fast fläkten med en klämma/svep på varje sida.
Alternativet är en jädra massa silvertejp
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
För att återgå till ursprungsfrågan, kan den här vara lämplig om man nu har tillgång till tryckluft? Biltema Sverige
Snailman:
Precis en sådan plåtsax vi pratar om, även om man ofta använder en elektrisk variant ute på fältet.
Precis en sådan plåtsax vi pratar om, även om man ofta använder en elektrisk variant ute på fältet.
Vinkelslipen orsakar en upphettning som resulterar i ett senare snabbt rostförlopp. Man kapar ju inte plåttak med rondellen heller.
Kallsågning av rören är därför att föredra. Eller som sist sagts, klippning. Lite besvärligt med dubbelviket bara...
På ventilationsfirman jag jobbade på tidigare så var det uteslutande tigersåg som gällde. Snabbt och gnistfritt och utan större värmeutveckling.
/Henke
Kallsågning av rören är därför att föredra. Eller som sist sagts, klippning. Lite besvärligt med dubbelviket bara...
På ventilationsfirman jag jobbade på tidigare så var det uteslutande tigersåg som gällde. Snabbt och gnistfritt och utan större värmeutveckling.
/Henke
Och hur börjar dom? jag menar... hur får dom käftarna genom plåten när de ska göra en kapning?MrMagic skrev:
Antingen borra ett hål (beror på hur din maskin ser ut).OlofChrister skrev:
Klipper du med handsaxar blir det en gammal skruvmejsel(flat) eller morakniv + hammare och "slå hål" i kanalen.
Går med lite träninig
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Det ska va en Dräco Elplåtsax, har en i jobbet den e klockren, sedan e bra morakniv och en hårdhudad handflata som slårigenom kniven, vrid på kniven så du får ett litet v sedan e det bara o klippa efter tuschlinjen.
klämman du tänker på är till kanalfläktar.FrittDrag_II skrev:
Den enda som visste hur man verkligen gör. Tuschlinjen försvinner efter ett par årTHE MACHINE skrev: