Byggahus.se

Hur kapa spiro enkelt, snabbt och snyggt?

1. A
    Medlem · 350 inlägg

arny

Medlem
    Bågfil, tigersåg, vinkelslip, sticksåg,...? Hur gör proffsen?

• Laddar…
  2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 374 inlägg

MathiasS

Medlem

Re: Hur kapa spiro enkelt, snabbt och snyggt?

I detta hus använde proffsen tidigare en hel resväska med svordomar och en bågfil. Numer ritas några hjälpstreck med en spritpenna innan sticksågen får säga sitt. Det går mycket enkelt med sticksågen även om det förstås väsnas lite. Avsluta med att runda av kanten med en rund fil.

3. B
    Medlem · 89 inlägg

Boussard

Medlem

Jag har sett en ventialtionsmontör använda en avbruten morakniv, hammare och plåtsax. Rita med tusch runt röret, hugg ett jack/hål med kniven vinkelrätt mot tuschstrecketså att du får ner plåtsaxen och klipp efter markeringen. Ena rörbiten blir kass förstås. Det vanliga annars är väl rondell, använder du den så får du stå långt bort från saker som kan börja brinna ;) INTE rondell på vinden!

Enkelt? Tja, kanske
    Snabbt? Ja
    Snyggt? Njaaee

Beror ju också på var röret sitter.

4. S
    Medlem · 940 inlägg

Jag har sommarjobat som ventinstallatör åtta somrar: Proffsen använder rondell/vinkelslip. Sen att få det rakt, snyggt och utan grader på ett försök kräver lite erfarenhet. Rita med spritpenna.

5. Jesca_j
    Medlem · Västerbotten · 3 024 inlägg

Jesca_j

Medlem

Tigersåg funkar kanonbra, vinkelslip funkar också men tänk på brandrisken och att upphettat galvat avger giftiga ångor under kapningen.

6. M
    Medlem · 843 inlägg

MrMagic

Medlem

Proffsen använder en elektrisk plåtsax med en rörlig käft mitt emellan två fasta. Samma verktyg finns i handdrivet utförande oxå. Blir ett kallt (kräver ej heta arbeten-licens), exakt, gradfritt snitt utan spill, båda delarna fullt användbara....

7. ByggaNytt
    Medlem · Stockholm · 2 711 inlägg

ByggaNytt

Medlem

Det svåra är inte att såga av röret utan att såga av röret vinkelrätt ;)

1) Tag någonting som du vet är rakt. t.ex. ett A4 papper (funkar till 100 mm) och vik över röret så att långsidorna möts. Rita av med spritpenna, nu är det vinkelrätt!
    2) Tag fram moran+hammare, gör ett jack så att sticksågsbladet går in.
    3) Glasögon och hörselskydd på :cool:
    4) Sticksåga med metallblad, ingen pendling och dra ner på hastigheten
    5) Grada av kanterna

8. H
    Moderator · Stockholm · 43 465 inlägg

hempularen

Moderator

Jag har sett en hantverkare som använde en bågfil modell vedsåg för att kapa rören.

Det var en (idag) lite dråplig historia bakom. På dagis där våra barn gick, så byggdes ventilationen om. Hantverkarna gav blanka sjutton i att det pågick verksamhet i lokalerna. Bla lämnade dom under flera veckors tid dagligen ny spikbrädor i nya rum (bortbrutna golvlister som dom bara strödde omkring sig med spikarna sittande upp).

En morgon när jag skulle lämna så hittade jag och en annan pappa en inkopplad vinkelslip modell mindre, bredvid en hög med spirorör. Alldeles bredvid en lekande barngrupp. Då tog tålamodet slut. Fick tag i hantverkaren som lämnat verktygen där. Han hävdade att det var helt i sin ordning med elverktyg bland barnen, "dom är smartare än vad vissa vuxna förstår". Då började jag ringa polisen för att få stopp på verksamheten. Föreståndaren lyckades få dit arbetsledaren som "avväpnade" gubbarna. Vinkelslipen byttes mot bågfil, ett par cirkelsågar byttes mot fogsvansar.

• Laddar…
  9. T
    Medlem · 429 inlägg

TN

Medlem

Efter du har ritat rakt (!) runt om röret,
    lägg det på marken sätt foten som stöd och börja kapa med vinkelslipen
    sedan rullar du röret sakta framåt med foten under tiden som du kapar

10. C
    Medlem · 484 inlägg

Canuto

Medlem

Kapa med en Tigersåg (Bajonettsåg). Går hur lätt som helst. 15 sekunder för att kapa ett 125 rör! Och snyggt blir det oxå!

11. P
    Medlem · Västernorrland · 148 inlägg

Pottan

Medlem

Följer med spänning denna tråd, ska själv kapa några rör på vinden för att bereda plats för en ny FTX-maskin, är tigersåg rätt verktyg när jag kapar rör som så att säga ligger på plats?
    Chris

12. Jesca_j
    Medlem · Västerbotten · 3 024 inlägg

Jesca_j

Medlem

Japp, jag har precis installerat en FTX-anläggning i vårt bygge och kapade allt med tigersågen, det gick kanonbra men kom ihåg hörselskydden för det lever om något kopiöst! :)

13. S
    Husägare · Skåne · 127 inlägg

Stig-Rune

Husägare

Ursäkta en novis men vad är en FTX-anläggning :question

14. ByggaNytt
    Medlem · Stockholm · 2 711 inlägg

ByggaNytt

Medlem
  15. S
    Husägare · Skåne · 127 inlägg

Stig-Rune

Husägare

;) Tack.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.