45 222 läst ·
281 svar
45k läst
281 svar
Hur känns 15 000 kr/mån mer i er ekonomi?
Det du räknar upp är lyxkonsumtion.L Liljeros skrev:Både mina föräldrar och min farmor är ”skuldfria” efter att ha amorterat ner sina lån. Kan inte se på vilket sätt det skulle gynnat mig, förväntar mig inte att mina föräldrar ska spara och amortera hela livet för att ge pengar till mig ?
Sen är ju allt relativt, jag skulle inte säga att det handlar om någon lyxkonsumtion, bo lite större så man har tomt, åka på ett par skidresor till fjällen och en längre sommarsemester i Sverige där man inte behöver ha ångest för vad slutnotan ska landa på. Detta är inte för mig lyxkonsumtion.
Att vi även valt investera inne fastighet i fjällen som på sikt våra barn även kommer kunna ha glädje av när dom blir vuxna är för mig inte heller något jag ser som lyx. Jag ser mer glädje i det än en charterresa med jämna mellanrum
Man kan vända på steken och fundera på hur det påverkar dina barn att börja sina liv med toma händer.
Skulle mina föräldrar inte ha amorterat sig skuldfria före pensionen skulle de inte ha kunna behålla huset och uthusen och tomten och då skulle jag inte ha haft någonstans att förvara verktyg och utrustning och då skulle jag inte ha haft riktigt betalt arbete en enda dag sedan 2008.
Haha för 14 år sen började jag gymnasiet så jo jag har inte varit med riktigt så länge men det har gått helt ok för mig iaf och kan idag lösa mitt mångmiljonlån trots att jag är bara drygt 30 år vilket ändå är helt ok jämfört med var mitt liv var på väg. Men du har delvis rätt. Jag har missat en allt för stor del av denna långa bulltrend men jag har gjort mycket kul mellan 20-25M Markarbetaren skrev:
Jättetomt tänker jag runt 1000kvm då det är mycket i Täby. Näsbypark som du länkar är Täbys i särklass dyraste område.Unikt namn skrev:
https://www.hemnet.se/salda/villa-5rum-taby-kyrkby-taby-kommun-byle-alle-32-8592900093691218700
https://www.hemnet.se/salda/villa-191m2-nasby-park-taby-kommun-hoglandsvagen-29a-8645729804405471357
https://www.hemnet.se/salda/villa-8rum-nasbypark-taby-kommun-askrikevagen-16a-1783906268224976504
https://www.hemnet.se/salda/villa-6rum-nasbypark-taby-kommun-askrikevagen-4a-8810664752849829193
Oj - du drar ju helt absurda och rent av kränkande slutsatser.....MultiMan skrev:
/Krille
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag gjorde mina första placeringar 1984 så jag tillhör en annan generation än digV Vanhedern skrev:Haha för 14 år sen började jag gymnasiet så jo jag har inte varit med riktigt så länge men det har gått helt ok för mig iaf och kan idag lösa mitt mångmiljonlån trots att jag är bara drygt 30 år vilket ändå är helt ok jämfört med var mitt liv var på väg. Men du har delvis rätt. Jag har missat en allt för stor del av denna långa bulltrend men jag har gjort mycket kul mellan 20-25![]()
Att åka på skidresor och semestrar är ju själva definitionen av lyxkonsumtion. Att ha en egen fjällstuga är lyx, även om det såklart kan vara en bra investering.L Liljeros skrev:Både mina föräldrar och min farmor är ”skuldfria” efter att ha amorterat ner sina lån. Kan inte se på vilket sätt det skulle gynnat mig, förväntar mig inte att mina föräldrar ska spara och amortera hela livet för att ge pengar till mig ?
Sen är ju allt relativt, jag skulle inte säga att det handlar om någon lyxkonsumtion, bo lite större så man har tomt, åka på ett par skidresor till fjällen och en längre sommarsemester i Sverige där man inte behöver ha ångest för vad slutnotan ska landa på. Detta är inte för mig lyxkonsumtion.
Att vi även valt investera inne fastighet i fjällen som på sikt våra barn även kommer kunna ha glädje av när dom blir vuxna är för mig inte heller något jag ser som lyx. Jag ser mer glädje i det än en charterresa med jämna mellanrum
Jag förstår inte din poäng ändå. Säg att du slitit för att amortera av ditt boende till ålderns höst men att du inte kan bo kvar, vad vet du om läget på bostadsmarknaden då?MultiMan skrev:
Jag började mitt vuxenliv för 15 år sedan med tomma händer, med 2 föräldrar som var låginkomsttagare under i princip hela min uppväxt så fanns det inte några pengar över till att spara ihop något startkapital till 3 barn. För mig har det bara gjort gott att få den starten i livet.H heimlaga skrev:Det du räknar upp är lyxkonsumtion.
Man kan vända på steken och fundera på hur det påverkar dina barn att börja sina liv med toma händer.
Skulle mina föräldrar inte ha amorterat sig skuldfria före pensionen skulle de inte ha kunna behålla huset och uthusen och tomten och då skulle jag inte ha haft någonstans att förvara verktyg och utrustning och då skulle jag inte ha haft riktigt betalt arbete en enda dag sedan 2008.
Jag har inte för avsikt att spara ihop någon klumpsumma barnen får som nån form av startkapital på 18-årsdagen.
Man kan ha mycket åsikter om hur vi lever i väst mig inkluderat men jag står fast vid att det inte är lyxkonsumtion att göra ordinära semesterresor inom landet…
Det finns delar av befolkning som har det väldigt tufft och nog skulle drömma om att kunna göra en resa, det har jag respekt för men om man ser det relativt till hela befolkningen så ska det nog mer till för att det ska ses som lyx
Redigerat:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Där håller jag med dig! Jag kan inte i mina sundaste värderingar förstå rimligheten i att öppna ett konto i ett nyfött barns namn och sedan sätta in barnbidraget på detta konto varje månad för att sedan överlämna det till barnet på myndighetsdagen. Förhållningssättet till pengar och pengars värde är svårt nog för barn att hantera som det är idag. Att ge en ung människa en stor påse pengar utan motprestation är den största björntjänsten man kan göra dom.H heimlaga skrev:
Det är en sak när barnet är klar med sina studier, skaffat ett arbete och säger "jag vill flytta hemifrån". Bra då sätter vi upp ett mål. Jobba på, spara X kr i månaden under X tid, klarar du det så ska jag hjälpa till med resten till kontantinsatsen till första lägenheten.
De flesta jag känner började med "tomma händer" du har haft det väldigt lyxigt. Jag bodde i en liten 2a med mina bröder och föräldrar som var knarkare och alkoholister. Riktigt hård uppväxt men även väldigt lärorikt och karaktärs byggande. Jag klarar mig i hemska förhållanden om jag måste. Allt jag har idag har jag kämpat hårt för.H heimlaga skrev:Det du räknar upp är lyxkonsumtion.
Jag har aldrig behövt bodar eller lånat andras plats för att kunna jobba. Många jobb kräver inte det.
Vi får låna huset av bekanta, vi pratar fjällstuga på 55 kvadrat på liten ort med enkel standard och som betalning hjälper vi till med lite småjobb och dylikt. Men liftkort och skidhyra är inte gratis så det kostar ju fortfarande pengar…Aaake37 skrev:
Vi hoppas att om kanske 5 år ha ett eget hus på samma ort men vi äger i dagsläget bara tomten. Kostnaden för detta hus kommer vara 1000-tals timmar av eget arbete och en hel del pengar, pengar som vi kommer behöva göra prioriteringar för att få loss…
Detta är en dröm för oss och kanske för många andra också men lyxkonsumtion… nä där håller jag fortfarande inte med…
Jag gillar dina inlägg då du ger ytterligare ett perspektiv i många diskussioner. Ibland känns det dock som att du saknar lite förståelse för andras perspektiv?H heimlaga skrev:Det du räknar upp är lyxkonsumtion.
Bara för att du anser det vara lyxkonsumtion behöver det inte vara så för alla. Han verkar ju också räkna med att kunna lämna 2-3 mkr till sina barn så jag förstår inte hur du kan påstå att barnen får börja sina liv med tomma händer?
Allt är inte svart eller vitt. Man kan prioritera tid och upplevelser med sina barn med ett bra sparande och rimlig amortering.
/Krille
Men de är väl ändå tur att vi lever i ett demoratiskt land där vi har friheten att själva fvälja hur vi använder våra egna intjänade pengar - även om nu andra anser att det är lyxkonsumtion?Aaake37 skrev:
/Krille
Självklart. Jag lyxkonsumerar ju också. Men jag skulle inte, som de flesta ändå gör i Stockholm, maxbelåna mig för att få 250 kvm istället för 200, köpa en Tesla istället för tex en Volvo eller gå på restaurang 3-4 kvällar i veckan. Om jag inte hade barn eller planer på barn hade jag däremot nog gjort det.K Krille4 skrev:
Allt är ju relativt. En tidigare skribent tyckte tex att "bara" drygt 30k I månaden efter att bostaden är betald var så lite att leva på för en ensamstående att staten borde rycka in.