K
dd88 dd88 skrev:
Man behöver ju inte ha köpt en fastighet för 12 miljoner. Räcker att ha köpt en fastighet för hälften och nu vara ensamstående för att det ska kunna bli riktigt tufft, och det är inte helt ovanligt.
I grunden håller jag med men är det verkligen rimligt att ensamstående köper fastigheter för 6 mkr?

/Krille

• Gilla
  • Älska
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ja men det är ju så att om du skrikit vargen kommer sedan 2008 när bröderna Lehman hade en viss påverkan på världens börser så kommer du ju till slut få rätt...efter sådär 13-14 år, grattis;)

Jag har skrivit om det i andra trådar..skillnaden mellan rörliga boräntan och omxspi genom åren, jag orkar inte dra det igen. Alla får agera utifrån det som ger den bästa nattsömnen, vad som ekonomiskt mest fördelaktigt kanske vi ändå har facit på idag, iaf. till dags dato. Vad som händer imorgon vet ingen, men vi väljer som sagt att agera efter det som ger oss ro i sinnet.

Personligen har jag emellanåt legat sömnlös, dock inte så det påverkat min hälsa, vad jag vet iaf. Men jag hade nog haft lite mer sömnproblem idag om jag hade lagt en stor del på att amortera dom sista 15 åren och satt in småpengar på ett räntekonto. Några 100 långschalar försvinner ganska fort om olyckskorpen slår till i form av arbetslöshet, sjukdom mm. med dagens el, mat och bränslepriser.

Vidare så kan man inte generalisera. Köpte man ett hus på landsbygden 1992 för 50,000 så skiljer det ju sig lite mot en 3-4 miljoners kåk köpt i Nacka 2009. Amorteringen har ju skött sig själv så att säga i bägge fallen. Men skillnaden är att huset i Nacka har kanske haft en värdeökning per månad i snitt motsvarande månadslönen i området. Då känns några 1000-lappar i månaden på amortering ganska menlöst.

5000kr/mån i amortering hade givit 840,000 i lägre bolån på 14 år, på en kåk som passerat 10 miljoner. 2450kr mindre i bolån per månad idag, vid en ränta på 5%. Väg det mot 5000kr in på börsen i 14 år med (lågt räknat) 10% avkastning per år. Då hade vi haft ca. 1,750,000kr idag. Lite isk-skatt på det så säg 1,600,000kr eftersom jag räknade nettoränta på bolånet. Vad väljer jag? Att ha 1,6msek i dessa bistra tider eller 2450kr mindre utgift per månad? Svaret på frågan vet ni såklart.

Men som sagt, full respekt för allas olika tänkande och det är väldigt svårt att generalisera vad som är "bäst". Det vi gör idag kommer vi antingen glädjas åt eller ångra imorgon;)
att backtracka avkastning på tillgångslag i en mer eller mindre fallande räntetrend vet jag inte om det är relevant nu. Självklart går risktillgångar upp när räntor faller vilket dom gjort väldigt länge men stigande räntor är ett paradigmskifte och det är inte bra för risktillgångar.

• Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
A
K Krille4 skrev:
I grunden håller jag med men är det verkligen rimligt att ensamstående köper fastigheter för 6 mkr?

/Krille
Om man köper själv för 6 msek och lånar typ 5 så tar man en enorm risk. Dessutom krävs en månadslön på drygt 90k i månaden om man också har barn. Fet ger drygt 57k efter skatt.

Boendekostnaden om detta tex är ett radhus hamnar med 4% ränta och 3% amortering samt runt 4k i snittdrift på drygt 30k i mån ink allt. Dvs runt 27k kvar varje månad när boendet är betalt.

Tidigare skribent dd88 får gärna delge varför 27k i månaden att leva på är ”riktigt tufft”.

Om man nu inte vill riskera att få det så ”tufft” att man ”bara” har 27k i månaden att leva på kan man fråga sig varför man köper så dyrt? Man kan hitta utmärkta stora lägenheter i Stockholms bästa närförorter för betydligt mindre än så.

• Älska
Mrjayser
  • Laddar…
Vad som är rätt amorteringskultur kan man fråga sig men tycker att nuvarande är en ganska bra balans, det är väl snarare att bolånet nyttjas som bankomat för konsumtion som är problemet.

Så länge man belånar sig för värdehöjande/skapande saker eller för att ersätta en finansieringsform med högre kostnader så är det ju en vinstaffär tex solceller eller en större utbyggnad. Om man istället åker på semester för pengarna så är det ju hål huvudet.

Gällande rimlig amortering så kan jag kan ju bara tala för mig själv, om vi skulle amortera 15.000kr mer i månaden skulle vi vara skuldfria lagom till tilltänkt pension, det skulle innebära 15.000kr mindre i månaden vi inte kan göra något roligare för fram tills barnen blir vuxna, belöningen för detta är att om 15 år skulle vi 2 miljoner i lån istället för 3,7miljoner. Vi skulle med en ränta på 4% ha en månadskostnad som är 4000kr lägre än idag om vi amorterat med nuvaranade takt men i gengäld troligt vis runt 25000kr mer i månaden lågt räknat på löneökningen…
Tyvärr jag får inte ihop det jag lever faktiskt hellre idag och kan hitta på saker med mina barn än att ha ett avbetalt hus till pension…Jag är alltså inte för en tvingande amortingskultur där bolån ska betalas av på 20-40år.

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
A
L Liljeros skrev:
Vad som är rätt amorteringskultur kan man fråga sig men tycker att nuvarande är en ganska bra balans, det är väl snarare att bolånet nyttjas som bankomat för konsumtion som är problemet.

Så länge man belånar sig för värdehöjande/skapande saker eller för att ersätta en finansieringsform med högre kostnader så är det ju en vinstaffär tex solceller eller en större utbyggnad. Om man istället åker på semester för pengarna så är det ju hål huvudet.

Gällande rimlig amortering så kan jag kan ju bara tala för mig själv, om vi skulle amortera 15.000kr mer i månaden skulle vi vara skuldfria lagom till tilltänkt pension, det skulle innebära 15.000kr mindre i månaden vi inte kan göra något roligare för fram tills barnen blir vuxna, belöningen för detta är att om 15 år skulle vi 2 miljoner i lån istället för 3,7miljoner. Vi skulle med en ränta på 4% ha en månadskostnad som är 4000kr lägre än idag om vi amorterat med nuvaranade takt men i gengäld troligt vis runt 25000kr mer i månaden lågt räknat på löneökningen…
Tyvärr jag får inte ihop det jag lever faktiskt hellre idag och kan hitta på saker med mina barn än att ha ett avbetalt hus till pension…Jag är alltså inte för en tvingande amortingskultur där bolån ska betalas av på 20-40år.
Amorterar du har du mer värde att använda för att hjälpa dina barn i framtiden.

Personligen hade jag i efterhand inte haft något emot att mina föräldrar amoeterat mer och dragit ned på lyxkonsumtion.

• Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Nissens
V Vanhedern skrev:
Det passar säkert vissa bolånetagare personligen har jag aldrig känt mig så låst som när jag hade flera löptider och har också erfarenhet av att du inte kan pressa banken på marginalerna när det ena lånet löper ut som du kan göra om du hotar med att flytta hela ditt åtagande till en annan bank. Men människor kan inte planera sina liv efter extrema katastrofscenarion. Man kanske räknat på ränteuppgångarna men inte med 1000% högre elpriser och 40% dyrare mat osv. Det är en väldigt märklig situation vi befinner oss i nu.
Nja, att räntorna skulle sticka iväg var ju ingen överraskning i sig, vi har ju haft extremt låg ränta väldigt länge. Sedan vad som skulle orsaka höjningen var ju svårare att förutse.
Det är vanligare än du tror att människor sprider sina ränterisker, och det går att få bra ränterabatt ändå.

Man ser många som beklagar sig över ränteläget nu, många av dem gjorde väl som du rekommenderar, vilket de kanske inte är så nöjda med idag.

Det är ren gambling att efter så lång tid med extremt låg ränta ligga kvar med rörlig ränta om man har mycket lån.

• Älska
Mrjayser
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, att räntorna skulle sticka iväg var ju ingen överraskning i sig, vi har ju haft extremt låg ränta väldigt länge. Sedan vad som skulle orsaka höjningen var ju svårare att förutse.
Det är vanligare än du tror att människor sprider sina ränterisker, och det går att få bra ränterabatt ändå.

Man ser många som beklagar sig över ränteläget nu, många av dem gjorde väl som du rekommenderar, vilket de kanske inte är så nöjda med idag.

Det är ren gambling att efter så lång tid med extremt låg ränta ligga kvar med rörlig ränta om man har mycket lån.
Vad jag skulle rekommendera är att binda räntan på så lång löptid som behövs för att du ska vara skuldfri när lånet löper ut men den möjligheten ges inte i Sverige.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Nissens
V Vanhedern skrev:
Vad jag skulle rekommendera är att binda räntan på så lång löptid som behövs för att du ska vara skuldfri när lånet löper ut men den möjligheten ges inte i Sverige.
Rätt dålig rekommendation då Eftersom den inte går att följa.

Med de priserna som gäller för bostäder främst i närheten av storstäderna skulle bindningstiderna bli orimligt långa, de flesta byter bostad innan ändå, och den omläggningssvgiften skulle inte bli kul.

Det är mycket i USA som inte är speciellt bra. :)

• Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
K
Aaake37 skrev:

Personligen hade jag i efterhand inte haft något emot att mina föräldrar amoeterat mer och dragit ned på lyxkonsumtion.
Precis som livet i övrigt handlar det om en balans mellan nutid och framtid. Vi har t ex en belåning på under 50% och amorterar bara 1% per år. Vi har råd att amortera så att vi blir skuldfria tills barnen flyttar hemifrån men prioriterar tid och aktiviteter med barnen högre.

Naturligtvis sparar vi också till barnens framtid men gör hellre det på andra sätt än att amortera mer och låsa kapitalet i huset.

/Krille

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:

Problemet är väl kulturen att många verkar tro att lån är en mänsklig rättighet.

• Gilla
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Aaake37 skrev:

Både mina föräldrar och min farmor är ”skuldfria” efter att ha amorterat ner sina lån. Kan inte se på vilket sätt det skulle gynnat mig, förväntar mig inte att mina föräldrar ska spara och amortera hela livet för att ge pengar till mig ?

Sen är ju allt relativt, jag skulle inte säga att det handlar om någon lyxkonsumtion, bo lite större så man har tomt, åka på ett par skidresor till fjällen och en längre sommarsemester i Sverige där man inte behöver ha ångest för vad slutnotan ska landa på. Detta är inte för mig lyxkonsumtion.

Att vi även valt investera inne fastighet i fjällen som på sikt våra barn även kommer kunna ha glädje av när dom blir vuxna är för mig inte heller något jag ser som lyx. Jag ser mer glädje i det än en charterresa med jämna mellanrum

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Rätt dålig rekommendation då Eftersom den inte går att följa.

Med de priserna som gäller för bostäder främst i närheten av storstäderna skulle bindningstiderna bli orimligt långa, de flesta byter bostad innan ändå, och den omläggningssvgiften skulle inte bli kul.

Det är mycket i USA som inte är speciellt bra. :)
Man kan göra ett så kallat säkerhetsbyte om man köper en annan bostad.

V Vanhedern skrev:
Man kan göra ett så kallat säkerhetsbyte om man köper en annan bostad.
Förutsatt att du köper en annan bostad… du kanske väljer att hyra några månader innan du hittar något nytt….

L Liljeros skrev:
Förutsatt att du köper en annan bostad… du kanske väljer att hyra några månader innan du hittar något nytt….
Jamen nu söker ni ju problem haha

V Vanhedern skrev:
Jamen nu söker ni ju problem haha
Man köper ju bostäder för att bo i, inte trada som en jävla aktie men man kanske jobbar så i huvudstaden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.