K
J jawen skrev:
Ja det skulle jag kalla dig.
Hur många "knegare med otur" tror du att det behövs för att du ska kunna vara "knegare med tur", & tjäna mer på börsen än på ditt arbete?
Tror du 50% av folket tjänar på börsen?, 70% ?
Är det i enkla drag inte "samma pengar" som går runt
Du har helt missförstått om du tror det är samma pengar som går runt och att "knegare med otur" betalar för att "knegare med tur" tjänar på börsen.

/Krille

• Gilla
Flstrm och 1 till
  • Laddar…
M
J jawen skrev:
Ja det skulle jag kalla dig.
Hur många "knegare med otur" tror du att det behövs för att du ska kunna vara "knegare med tur", & tjäna mer på börsen än på ditt arbete?
Tror du 50% av folket tjänar på börsen?, 70% ?
Är det i enkla drag inte "samma pengar" som går runt
Är det så du tror det fungerar så tillhör du nog dem som du betecknar som knegare med otur:D

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
V Vanhedern skrev:
Tycker det är hårt sagt. Experter har matat oss med att rörliga lån är bäst i längden och därför har vi en tradition av det i Sverige. I USA har man en tradition av att binda lån i 15 eller 30 år därför drabbas amerikaner inte lika hårt av ränteuppgångar. Media har också matat oss med att det är bättre att slänga in pengarna på börsen än amortera utan någon som helst hänsyn till att det ena är riskfritt och det andra är det inte.
Det var ju tokbilligt att låna så självklart band man lånen på så lång tid som möjligt. Och hela huslånet hamnade på börsen just för att avkastningen där är högre. Man fick i princip gratis pengar, helt otroligt.

• Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Om så vore fallet så skulle vi klara av det under de förutsättningar vi har idag (Att vi båda har kvar våra jobb, och att vi lägger ner vårat månadssparande till oss och barnen).

I vårat fall så ligger vi lågt belånade till det stora hela, har själva valt en hög amortering trots att kraven på amortering är noll, större delen av lånet bundet på lång sikt vid rätt tillfälle och den mindre delen bundet till dec 2025, en stabil kasse på sidlinjen och en relativt stor del pengar i aktier/fonder.

Börsen är dock pengar jag inte ens räknar in i ekvationen.. de skall man pensionera sig för utomlands.:rofl:

Jag skulle vilja påstå att vi nästintill skulle kunna göra oss skuldfria om vi var tvungna i dagens läge, garanterat möjligt på en 3-årsperiod om vi skulle göra "lite" förändringar och kasta in allt vi har (inkl börsen) i bolånet.

Jag är dock glad att jag verkligen räknade igenom alla värre scenarion när vi köpte våran villa 2016, att jag alltid haft mentaliteten att ha 1årslön på sidolinjen, försöka leva billigt/skippa onödiga lån och inköp, samt att vi inte gjort som många andra (t.ex bakat in billån i boendet, tagit sidolån/avbetalningar för allt möjligt, belånat upp på huset vid renoveringar och levt hand till mun). Min sambo har inte alltid varit lika förtjust i det dock och jag har ofta fått höra saker som: "alla andra har ju råd med allt", "varför kan inte vi", "vi borde kanske leja bort det där", "måste vi spara ihop till det, vi kan väl ta det på räntefri avbetalning istället".

Återigen visar det sig att det inte är de höga inkomsterna som gör det möjligt, utan de låga utgifterna och ett sunt tänk.

/ 2st 35ish åringar, Boende i 200kvm 70talsvilla, "centralt" i större stad i Västernorrland, sammanlagd inkomst ca 60-65k före skatt.

• Gilla
stenar och 2 till
  • Laddar…
J
Tror inte svaren här speglar samhället i stort. Känns som de flesta här lågavlönade med låga skulder.

• Gilla
Flstrm
  • Laddar…
Vi hade inte klarat 15000 extra. Vi hade fått ta av sparpengar.

15000 kronor eller 1500 euro mindre i månaden under en längre tid skulle innebära katastrof och personlig konkurs.

Det sägs att man skall leva sparsammare men det finns en botten när det inte går. Har man inte råd att med reservdelar till den 50 år gamla traktorn får man inte hem någon gratis ved och utan gratis ved blir det ingen värme i bostaden och så vidare tills allting rasar.

J Johannes56 skrev:
Tror inte svaren här speglar samhället i stort. Känns som de flesta här lågavlönade med låga skulder.
Sant, majoriteten som köper hus kanske egentligen inte har ett intresse av hus/renovering/fakta/granskning, utan snarare bara vill BO i villa eller ge sina barn möjligheten att bo i villa. Kanske inte är riktigt förmögna att förstå vad som krävs i arbete/tid av dig som äger hus och räkna på verkliga kostnader/scenarion samt är av åsikten att - säger banken att det är okej så måste det ju vara okej.

M
Flstrm Flstrm skrev:
Sant, majoriteten som köper hus kanske egentligen inte har ett intresse av hus/renovering/fakta/granskning, utan snarare bara vill BO i villa eller ge sina barn möjligheten att bo i villa. Kanske inte är riktigt förmögna att förstå vad som krävs i arbete/tid av dig som äger hus och räkna på verkliga kostnader/scenarion samt är av åsikten att - säger banken att det är okej så måste det ju vara okej.
Det resonemanget kan jag applicera på flera i grannskapet. T.ex. en på fastighet på gatan, totalt ointresse, klipper gräset 1 gång i månaden på sommaren, växer 50cm högt gräs mellan knotten på uppfarten, träd som växer ut och blockerar trottoaren, balkong som ruttnar, markiser på trekvart, mur som putsen lossnat på flera ställen osv. Enligt taxeringskalendern tjänar (eller tjänade år 2000) han 170 och hon 110 i månaden. Huset är på 490m2 och alla barnen är utflugna. Man har aldrig anlitat nån firma för att hålla ordning, huset var topnotch nyrenoverat när dom flyttade in. Kan inte i min vildaste fantasi förstå varför man inte flyttar till en våning istället:confused:

• Gilla
  • Ledsen
kashieda och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Det resonemanget kan jag applicera på flera i grannskapet. T.ex. en på fastighet på gatan, totalt ointresse, klipper gräset 1 gång i månaden på sommaren, växer 50cm högt gräs mellan knotten på uppfarten, träd som växer ut och blockerar trottoaren, balkong som ruttnar, markiser på trekvart, mur som putsen lossnat på flera ställen osv. Enligt taxeringskalendern tjänar (eller tjänade år 2000) han 170 och hon 110 i månaden. Huset är på 490m2 och alla barnen är utflugna. Man har aldrig anlitat nån firma för att hålla ordning, huset var topnotch nyrenoverat när dom flyttade in. Kan inte i min vildaste fantasi förstå varför man inte flyttar till en våning istället:confused:
Sjukt Jag förstår inte riktigt sånt där tänk heller.. Har man den inkomsten så borde man ju ha råd att ta in någon för att åtgärda och underhålla kan man tycka, är väl därför och för sådanna som ROT/RUT finns? Om man nu inte vill göra det själv vilket de inte verkar vilja.

Man hade ju inte ens tänkt på putsen, markisen och ev färgsläpp på fönster om man visste att där bodde 2låg/medelinkomsttagare med småbarn, då har iallafall jag förståelse över att man kanske har andra prioriteringar för tillfället! :)

Fetaste kåken på våran gata (liten återvändsgata med 8hus) såldes för omkring 6-7miljoner för några år sedan. Karln är VD på ett stort bolag som har sitt HK här i närheten, är i princip aldrig hemma, någon enstaka gång i månaden typ 1-2dagar..

Förståeligt på ett sätt då han enligt grannar som jobbar på samma bolag är extremt jaktintresserad, äger stor skogsfastighet i Jämtland, jobbar över hela Sverige och verkar jobba extremt mycket. Varenda gång jag sett honom har han en telefon i örat, oavsett vad han gör, vilken dag det är och vad klockan är.

Den kåken är gissningsvis också omkring 500ish kvm, 1970talare utbyggd till det dubbla någongång slutet på 90. Övriga på gatan mellan 160-230kvm, de flesta byggt tidigt 70tal, huset längst in är ett något mindre trähus byggt 40-50(?) och såklart i en annan prisbild.

1 av sönerna bor där varannan vecka, går på gymnasiet förmodar jag då Audi Q7 epan nyss byts emot en nyare bmw x3.

3garageportar i kåken, såg när de flyttade in, 2st 2018+ skotrar, vattenskoter, 1 nyare mc, flångnytt boogiesläp, nyare Mercedes SLK. Har inte en enda gång sett att de flyttats ut ur det garaget.. släpvagnen som står utomhus står kvar på precis samma ställe som när de flyttade in, man ser på bromsskivorna att den inte blivit använd många gånger!
Förvisso har han folk som sköter om tomten m.m så finns ju ingenting att gnälla på där.

Jag förmodar att han köpte det huset för att kunna förvara alla sina saker som han aldrig använder då han ändå behövde bostad här p.g.a arbetet, men jag kan inte begripa att man väljer att göra det kontra köpa en fetare våning i något nybygge i närheten..

Hade enligt mig blivit betydligt mycket bättre för en själv, billigare och lättsammare att bara bygga ett dubbelgarage på sin skogsmark i Jämtland för alla leksaker och bara ha en våning här för när man jobbar.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Normala inkomster av tjänst är lågt räknat med vabb, sjukdom och sånt 45000 netto. Sen lite barnbidrag på 2500 och inkomst av kapital på 30000 netto. Driftskostnader och "måstekostnader" ligger på ca 18000 kr nu med ökade räntor och inflation. Därtill 12000 kr/månad för resor, större inköp etc. Inkomster hamnar då på ca 77500 kr netto. Utgifter på 30000 kr/månad högt räknat. Vi klarar ytterligare 15000 kr med råge skulle jag säga.

Kapitalinkomsterna återinvesteras i nuläget, ser ingen anledning att norpa av dessa i onödan.

Då jobbar vi båda 80%.

4 pers i hushåll, två bilar, pool. 180 m2 hus. Två vanliga jobb.

/S

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
. Har man inte råd att med reservdelar till den 50 år gamla traktorn får man inte hem någon gratis ved
Hugg upp i skogen och använd skottkärra!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.