652 läst ·
3 svar
652 läst
3 svar
Hur kanaliserar man för el på ett korrekt sätt?
Anta att man ska dra el från takdosan till 4 st vägguttag i ett rum (ett i vardera hörn). Dessutom ska man dra el till strömställare och ytterligare ett vägguttag precis under strömställaren. Hela rummet är på en och samma gruppsäkring.
Att man drar kanal från en gruppsäkring i normcentralen till takdosan förstår jag. Men hur går man vidare från takdosan till respektive apparatdosa?
Drar man en kanal till ett vägguttag, därefter vidare till nästa, osv. runtom hela rummet eller drar man en separat kanal till varje enskild dosa på kortast möjliga sträckan?
Är frågorna/beskrivningen oklar kan jag försöka rita en bild givetvis.
Att man drar kanal från en gruppsäkring i normcentralen till takdosan förstår jag. Men hur går man vidare från takdosan till respektive apparatdosa?
Drar man en kanal till ett vägguttag, därefter vidare till nästa, osv. runtom hela rummet eller drar man en separat kanal till varje enskild dosa på kortast möjliga sträckan?
Är frågorna/beskrivningen oklar kan jag försöka rita en bild givetvis.
Man försöker att ha uttag från två olika grupper i rummet, man går från takdosa eller närmaste apparatdosa helt beroende på "omständigheter". Det finns inte ett rätt sätt utan hur man gör styrs helt av dom "omständigheter" som finns för just ditt hus.
Man ska ha ca 3,5 meter mellan uttag men minst 1 på varje vägg oavsett väggens längd, man sätter även oftast lamputtag vid fönster.
Det finns "Svensk standard" som om man följer den så får man ett väl fungerande standardhus. Det finns även "montörshandbok" som kan vara till hjälp.
Man ska ha ca 3,5 meter mellan uttag men minst 1 på varje vägg oavsett väggens längd, man sätter även oftast lamputtag vid fönster.
Det finns "Svensk standard" som om man följer den så får man ett väl fungerande standardhus. Det finns även "montörshandbok" som kan vara till hjälp.
Tack för ditt svar.E elmont skrev:Man försöker att ha uttag från två olika grupper i rummet, man går från takdosa eller närmaste apparatdosa helt beroende på "omständigheter". Det finns inte ett rätt sätt utan hur man gör styrs helt av dom "omständigheter" som finns för just ditt hus.
Så egentligen kan man i ovanstående fall dra kanal från takdosan till en apparatdosa. I den dras t.ex. 3x1,5 som avser ett vägguttag. Därifrån drar man en kanal till nästa apparatdosa som också avser vägguttag och således skarvar (vidarekopplar) 3x1,5 i den första apparatdosan (vägguttaget). Har jag uppfattat det korrekt?
Svensk standard och montörshandbok nämner du. Hur kan man få ta del av dessa och läsa dem?
Ja man drar vidare från dosa till dosa med varierande antal trådar beroende på funktioner. Ett råd är att först rita upp allt och "räkna ut" hur många olika trådar som behövs samt hur allt ska kopplas. Det är meningslöst och omöjligt att få till det rätt om man inte i detalj vet hur alla olika trådar ska dras.
"Böckerna" finns att köpa för en dyr penning.
Lägger du upp en ritning så kanske det finns någon som hjälper dig.
"Böckerna" finns att köpa för en dyr penning.
Lägger du upp en ritning så kanske det finns någon som hjälper dig.
Klicka här för att svara