4 939 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Fel anlitat företag - Svea Solar
Hej allihopa
Lägger jag ett stort problem som vi har med Svea Solar. Installerat klart solpaneler december 2023 samt batteri 15 tusen w. Svea Solar har lovat hur mycket som helst men har inte respekterat lilla minsta. Blev lurad att köpa batteri som har kostat 80 tusen pga något stöd/bidrag för oss som hjälper till balansering. Samt vi fick något app som ska ha koll på läget men app-en funkar onormalt eller är kontrollerad nånannanstans. De har gått 1,5 år och dem lurar oss fortfarande att de kommer. Snart, snart, snart. Ibland dem stänger telefonen direkt ner jag ringer. Vet ej hur ska jag hantera detta situationen vidare😟
Lägger jag ett stort problem som vi har med Svea Solar. Installerat klart solpaneler december 2023 samt batteri 15 tusen w. Svea Solar har lovat hur mycket som helst men har inte respekterat lilla minsta. Blev lurad att köpa batteri som har kostat 80 tusen pga något stöd/bidrag för oss som hjälper till balansering. Samt vi fick något app som ska ha koll på läget men app-en funkar onormalt eller är kontrollerad nånannanstans. De har gått 1,5 år och dem lurar oss fortfarande att de kommer. Snart, snart, snart. Ibland dem stänger telefonen direkt ner jag ringer. Vet ej hur ska jag hantera detta situationen vidare😟
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Svea solar har jag sett både bra och dåliga omdömen om, dom är ett stort bolag så det verkar bero lite på vilka lokala instalklatörer/säljare man får.C Constantin Blaga skrev:Hej allihopa
Är lite oklart vad du vill ha hjälp med?
Funkar inte solcellerna som dom ska ? Balanserar inte batteriet som det bör ?
Eller är det frågor kring kostnaden ?
"Bidraget" är ju det "gröna avdraget" som du skall få av staten; Det ska vara 50% numer för batterier
https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/gronteknik.4.676f4884175c97df4192860.html
Appen har jag ingen erfarnenhet av; Svea solar verkar ha en egen app. På vilket sätt fungerar den "onormalt" ?
Det verkar, på deras sida som om den bara visar hur anläggningen arbetar - lite oklart om man kan styra den på något sätt ?
https://sveasolar.se/sv-se/app?utm_...MIs6mV9v7CjQMVqxCiAx0BcAAGEAAYASAAEgKPQfD_BwE
Kan inte tala för just ditt fall. men vi har 22kw solceller från dom sedan 4-5 år och allt har fungerar bra. Rimliga priser och dom går alltid att nå på telefon. Deras SMA växelriktare som dom installerade till oss stöder inte batteri system, så dom erbjuder sig att byta ut det "gratis" när man köper ett batterisystem av dom. Tycker det är helt ok. Inte deras fel ett ett nytt behov av batterier har uppstått.klaskarlsson skrev:
C Constantin Blaga skrev:Hej allihopa
Kanske skall du ta kontakt med den ursprungliga säljaren och tala direkt med hen?
Svea Solar-paketet, Premiumbesvikelse ingår tydligen!C Constantin Blaga skrev:Hej allihopa
Bidragen som skulle vara runt 2500 i månad har aldrig sett. Dem bara lovar och lovar men har gått 19 månader.Biggle skrev:
Kan inte tala för just ditt fall. men vi har 22kw solceller från dom sedan 4-5 år och allt har fungerar bra. Rimliga priser och dom går alltid att nå på telefon. Deras SMA växelriktare som dom installerade till oss stöder inte batteri system, så dom erbjuder sig att byta ut det "gratis" när man köper ett batterisystem av dom. Tycker det är helt ok. Inte deras fel ett ett nytt behov av batterier har uppstått.
Kanske skall du ta kontakt med den ursprungliga säljaren och tala direkt med hen?
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 329 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 329 inlägg
Det "gröna avdraget" skall du fått redan på fakturan.C Constantin Blaga skrev:
https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/gronteknik.4.676f4884175c97df4192860.html
Du pratar om stödtjänster antar jag?C Constantin Blaga skrev:
1: Du kommer aldrig att se några 2500 kr/mån i ersättning för stödtjänster.
2: Risken är stor att kostnaden för effekttariff kommer att överstiga ersättningen för stödtjänster.
Frågan är vem som har lovat 2500 kr/mån för stödtjänster, för det är 100% orimligt med ett 15 kWh batteri.
Svea Solar har lovat det. Någon som heter Cristian Hjört som jobbar "inte längre" på Svea Solar. Jätte smidig sätt att bli av med problemet 🤔J J2H skrev:Du pratar om stödtjänster antar jag?
1: Du kommer aldrig att se några 2500 kr/mån i ersättning för stödtjänster.
2: Risken är stor att kostnaden för effekttariff kommer att överstiga ersättningen för stödtjänster.
Frågan är vem som har lovat 2500 kr/mån för stödtjänster, för det är 100% orimligt med ett 15 kWh batteri.
Det är bara att gå till ditt avtal med Svea och titta på vad det säger.C Constantin Blaga skrev:
Vad jag vet har de aldrig garanterat intäkter för stödtjänster, mig veterligen är det endast Emaldo som gjorde det under perioden de inte var klara som aggregator mot SVK.
Kalkyler, baserade på 2022-2023s data, kan säkert ha visat på intäkter i den storleksordningen men marknaden har svängt kraftigt nedåt sedan dess.... som marknader kan göra... inget som Svea kan ansvar för...
Låter som ersättningen för "stödtjänster" den har inte varit så hög på flera år.C Constantin Blaga skrev:
Och sjunker stadigt för varje år som går.
Balansering verkar inte vara så attraktivt längre så ingen får betalt för det. Men alla bolag som säljer batterier höjer det ff till skyarna.
Vi kör bara på egenanvändning av solel med hjälp av batteri, elbil, och snart en elpatron i akumulatortanken. Då borde vi från ca mitten av april till augusti vara 100% oberoende av inköp. Elområde 3.Lucky_Blues skrev:
Tror inte man skall räkna med nån som helst form av ersättning för att sälja, eller stödtjänster längre tyvärr.
När vi installerade solceller för 6-7 är sedan fick man rejält med pengar för att sälja. Tjänade kanske 15-20 tusen om året i överskott. Nu nästan ingenting. Och skall man räkna med allt slitage med cykler på batteriet när det säljs och köps så kan det ju omöjligen gå plus tänker jag.
Innan vi skaffade batterier var jag i kontakt med 6 olika leverantörer, med olika lösningar och olika offerter. Alla, precis alla sa att deras system var bra, resten skit. Alla hävdade att stödtjänster, till och med ibland garanterade ersättningar per månad, skulle hjälpa avbetalningen. Ingen gav en realistiskt bild tycker jag och säljarna var ganska tjatiga. Tror det är en jätteöveretablering och ganska få kunder, så man kan inte lite på deras kalkyler alls.
Om man köper solceller eller/och batteri idag är det för att 1: kapa toppar, vilket ju just nu inte är relevant längre, eller 2: för att det är kul och man gillar att vara mer oberoende. 3: Man kör elbil när solen inte skiner. 4: för att slippa avgifterna.
Men inte för att tjäna pengar, Bättre då med pengarna på globala indexfonder och leva på ISK avkastningen.
Redigerat:
Klicka här för att svara