Status
Inte öppen för fler kommentarer.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det har inget med saken att göra utan frågan gällde att skicka trupper utan officiell inblandning. Sedan tror jag inte Putin vill detonera atombomber så nära rysk mark enbart pga att man skickar lite soldater.
Nu är det hög tid för dig att läsa historieboken
https://militarhistoria.se/1900-tal/andra-varldskriget/karnvapnen-och-hotet-om-omsesidig-utplaning
Som tänkt använder man ju inte kärnvapenhotet där striden pågår utan där det blir maximal vedergällningseffekt.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det har inget med saken att göra utan frågan gällde att skicka trupper utan officiell inblandning. Sedan tror jag inte Putin vill detonera atombomber så nära rysk mark enbart pga att man skickar lite soldater.
Sovjetunionen hade förberedda anfallsplaner mot Sverige som inkluderade kärnvapen.
1939 var alla svenskar som krigade i Finland frivilliga, men organiserades av försvarsstaben med material från den svenska militären. Om det svenska militära stödet var officiellt eller inofficiellt spelade ingen större roll.
Det skulle inte bli lättare att hävda att Sverige inte var inblandat idag.
 
P
P paralun skrev:
Nu är det hög tid för dig att läsa historieboken
[länk]
Som tänkt använder man ju inte kärnvapenhotet där striden pågår utan där det blir maximal vedergällningseffekt.
Flera kärnvapenmakter hade, och har, även taktiska kärnvapen.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Flera kärnvapenmakter hade, och har, även taktiska kärnvapen.
Fövisso sant men det stora hotet var ju en ren vedergällning om att attackera godtyckligt mål med maximal skada.
 
P paralun skrev:
Nu är det hög tid för dig att läsa historieboken
[länk]
Som tänkt använder man ju inte kärnvapenhotet där striden pågår utan där det blir maximal vedergällningseffekt.
Du får nog läsa på det finns två typer av kärnvapen strategiska och taktiska. Ryssland kan inte använda sina strategiska kärnvapen mot någon västerländskt nation eftersom väst kommer då utplåna hela Ryssland med sina egna strategiska kärnvapen.

Det skulle vara om Putin är så galen att han skiter i det. Men som jag tidigare sagt i tråden har han barn. Det är en helt annan nivå av crazy att atombomba sina barns framtid.
 
  • Haha
sonabr4000
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du får nog läsa på det finns två typer av kärnvapen strategiska och taktiska. Ryssland kan inte använda sina strategiska kärnvapen mot någon västerländskt nation eftersom väst kommer då utplåna hela Ryssland med sina egna strategiska kärnvapen.
Däremot skulle Putin mycket väl kunna använda taktiska kärnvapen mot Sverige. Ingen västmakt skulle sätta sin egen överlevnad på spel genom att svara med kärnvapen mot Ryssland i det läget.
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
P
Hörni grabbar (för i den här grabbiga tråden tvivlar på att det finns andra än grabbar), är det inte dags att överge TV-spelsfantasierna och börja diskutera vad vi som individer kan göra för att stödja Ukraina?
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 3 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Hörni grabbar (för i den här grabbiga tråden tvivlar på att det finns andra än grabbar), är det inte dags att överge TV-spelsfantasierna och börja diskutera vad vi som individer kan göra för att stödja Ukraina?
Finns inte så mycket på individ nivå vi kan göra.. tyvärr.
annat än att utöva terrorism.. eller delta i själva konflikten.. Som frivillig soldat.

Annars så är det väl att undvika att köpa stridsvagnar, kaviar, såna där ägg och trädockor, aktier mm...
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du får nog läsa på det finns två typer av kärnvapen strategiska och taktiska. Ryssland kan inte använda sina strategiska kärnvapen mot någon västerländskt nation eftersom väst kommer då utplåna hela Ryssland med sina egna strategiska kärnvapen.

Det skulle vara om Putin är så galen att han skiter i det. Men som jag tidigare sagt i tråden har han barn. Det är en helt annan nivå av crazy att atombomba sina barns framtid.
Om man kommer från rakt nedstigande led från Lenin, Stalin, Chrustjev, Brezjnev mfl och dessutom varit KGB/FSF boss så är man nog kapabel till allt.
Jag kan inte förstå hur vi i väst så totalt underskattat Putin? "Ränderna" går inte ur !
Men jag tror man nått en smärtgräns ganska snart och att det blir förhandlingar på riktigt.
 
P
P paralun skrev:
Om man kommer från rakt nedstigande led från Lenin, Stalin, Chrustjev, Brezjnev mfl och dessutom varit KGB/FSF boss så är man nog kapabel till allt.
Jag kan inte förstå hur vi i väst så totalt underskattat Putin? "Ränderna" går inte ur !
Men jag tror man nått en smärtgräns ganska snart och att det blir förhandlingar på riktigt.
knappast..
herrn kommer inte att ge sig..
tänk Tjetjenien... Så förstår du..
 
F
skoge skoge skrev:
Det går,i vilket antal lämnar vi därhän.

I alla konflikter i historien finns/har funnits de som inte slåss för något av länderna utan för den som betalar.

I exempelvis Kongo så flög piloter som varit i Rhodesias flygvapen.

På Balkan fanns det före detta främlingslegionärer bland de stridande
Jag måste säga att hela den här killgissar-tävlingen är helt underbar. Fan vilka mästare. Tror du på riktigt att det handlar om att få upp ett plan i luften och sen fisa runt som Röde Baronen 1916? Planet och piloten är en rätt begränsad del av ett system. Det skulle vara helt ogjort att trycka in ett icke redan integrerat plan i den verksamheten. Varför tror du svensk piloter har övningar med NATO, varför tror du det var rätt angeläget för svenska flygvapnet att Finland skulle köpa Gripen? Främlingslegionärer flög jävligt få flygplan tror jag, det fanns fö en bataljon Viking med med mer eller mindre skjutglada galningar, flera av dessa var svenska och en hel del var brittiska legosoldatrer. Kongo var för helvete för 60 år sen, tror du det öht är jämförbart med en modernt vapensystem?
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag måste säga att hela den här killgissar-tävlingen är helt underbar. Fan vilka mästare. Tror du på riktigt att det handlar om att få upp ett plan i luften och sen fisa runt som Röde Baronen 1916? Planet och piloten är en rätt begränsad del av ett system. Det skulle vara helt ogjort att trycka in ett icke redan integrerat plan i den verksamheten. Varför tror du svensk piloter har övningar med NATO, varför tror du det var rätt angeläget för svenska flygvapnet att Finland skulle köpa Gripen? Främlingslegionärer flög jävligt få flygplan tror jag, det fanns fö en bataljon Viking med med mer eller mindre skjutglada galningar, flera av dessa var svenska och en hel del var brittiska legosoldatrer. Kongo var för helvete för 60 år sen, tror du det öht är jämförbart med en modernt vapensystem?
Jag skrev att det går att få tag på PILOTER
Hur fan de löser resten skiter jag fullständigt i

https://sv.wikipedia.org/wiki/Försäljning_av_Saab_39_Gripen
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
F
skoge skoge skrev:
Jag skrev att det går att få tag på PILOTER
Hur fan de löser resten skiter jag fullständigt i

[länk]
och jag säger att det är helt egalt om det går att få tag i en pilot eller inte för vapensystemet är inte kompatibelt. Men det är väl svårt att ta in på toppen av Mount Stupid (nej, det var ingen förolämpning. Googla det).
 
R
skoge skoge skrev:
Jag skrev att det går att få tag på PILOTER
Hur fan de löser resten skiter jag fullständigt i

[länk]
Jag fick aldrig något svar på min fråga innan. Var får man tag i Gripenpiloter som vill/får strida i Ukraina? Vilka är villiga att låna/hyra ut dem?
 
P
provat Manpower? ;):rofl:
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.