28 124 läst ·
536 svar
28k läst
536 svar
Hur kan vi stödja Ukraina?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nu är det hög tid för dig att läsa historiebokenAndersMalmgren skrev:
https://militarhistoria.se/1900-tal/andra-varldskriget/karnvapnen-och-hotet-om-omsesidig-utplaning
Som tänkt använder man ju inte kärnvapenhotet där striden pågår utan där det blir maximal vedergällningseffekt.
Sovjetunionen hade förberedda anfallsplaner mot Sverige som inkluderade kärnvapen.AndersMalmgren skrev:
1939 var alla svenskar som krigade i Finland frivilliga, men organiserades av försvarsstaben med material från den svenska militären. Om det svenska militära stödet var officiellt eller inofficiellt spelade ingen större roll.
Det skulle inte bli lättare att hävda att Sverige inte var inblandat idag.
Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
Du får nog läsa på det finns två typer av kärnvapen strategiska och taktiska. Ryssland kan inte använda sina strategiska kärnvapen mot någon västerländskt nation eftersom väst kommer då utplåna hela Ryssland med sina egna strategiska kärnvapen.P paralun skrev:
Det skulle vara om Putin är så galen att han skiter i det. Men som jag tidigare sagt i tråden har han barn. Det är en helt annan nivå av crazy att atombomba sina barns framtid.
Däremot skulle Putin mycket väl kunna använda taktiska kärnvapen mot Sverige. Ingen västmakt skulle sätta sin egen överlevnad på spel genom att svara med kärnvapen mot Ryssland i det läget.AndersMalmgren skrev:
Finns inte så mycket på individ nivå vi kan göra.. tyvärr.P pmd skrev:
annat än att utöva terrorism.. eller delta i själva konflikten.. Som frivillig soldat.
Annars så är det väl att undvika att köpa stridsvagnar, kaviar, såna där ägg och trädockor, aktier mm...
Om man kommer från rakt nedstigande led från Lenin, Stalin, Chrustjev, Brezjnev mfl och dessutom varit KGB/FSF boss så är man nog kapabel till allt.AndersMalmgren skrev:
Du får nog läsa på det finns två typer av kärnvapen strategiska och taktiska. Ryssland kan inte använda sina strategiska kärnvapen mot någon västerländskt nation eftersom väst kommer då utplåna hela Ryssland med sina egna strategiska kärnvapen.
Det skulle vara om Putin är så galen att han skiter i det. Men som jag tidigare sagt i tråden har han barn. Det är en helt annan nivå av crazy att atombomba sina barns framtid.
Jag kan inte förstå hur vi i väst så totalt underskattat Putin? "Ränderna" går inte ur !
Men jag tror man nått en smärtgräns ganska snart och att det blir förhandlingar på riktigt.
knappast..P paralun skrev:Om man kommer från rakt nedstigande led från Lenin, Stalin, Chrustjev, Brezjnev mfl och dessutom varit KGB/FSF boss så är man nog kapabel till allt.
Jag kan inte förstå hur vi i väst så totalt underskattat Putin? "Ränderna" går inte ur !
Men jag tror man nått en smärtgräns ganska snart och att det blir förhandlingar på riktigt.
herrn kommer inte att ge sig..
tänk Tjetjenien... Så förstår du..
Jag måste säga att hela den här killgissar-tävlingen är helt underbar. Fan vilka mästare. Tror du på riktigt att det handlar om att få upp ett plan i luften och sen fisa runt som Röde Baronen 1916? Planet och piloten är en rätt begränsad del av ett system. Det skulle vara helt ogjort att trycka in ett icke redan integrerat plan i den verksamheten. Varför tror du svensk piloter har övningar med NATO, varför tror du det var rätt angeläget för svenska flygvapnet att Finland skulle köpa Gripen? Främlingslegionärer flög jävligt få flygplan tror jag, det fanns fö en bataljon Viking med med mer eller mindre skjutglada galningar, flera av dessa var svenska och en hel del var brittiska legosoldatrer. Kongo var för helvete för 60 år sen, tror du det öht är jämförbart med en modernt vapensystem?skoge skrev:
Jag skrev att det går att få tag på PILOTERF fsn skrev:Jag måste säga att hela den här killgissar-tävlingen är helt underbar. Fan vilka mästare. Tror du på riktigt att det handlar om att få upp ett plan i luften och sen fisa runt som Röde Baronen 1916? Planet och piloten är en rätt begränsad del av ett system. Det skulle vara helt ogjort att trycka in ett icke redan integrerat plan i den verksamheten. Varför tror du svensk piloter har övningar med NATO, varför tror du det var rätt angeläget för svenska flygvapnet att Finland skulle köpa Gripen? Främlingslegionärer flög jävligt få flygplan tror jag, det fanns fö en bataljon Viking med med mer eller mindre skjutglada galningar, flera av dessa var svenska och en hel del var brittiska legosoldatrer. Kongo var för helvete för 60 år sen, tror du det öht är jämförbart med en modernt vapensystem?
Hur fan de löser resten skiter jag fullständigt i
https://sv.wikipedia.org/wiki/Försäljning_av_Saab_39_Gripen
och jag säger att det är helt egalt om det går att få tag i en pilot eller inte för vapensystemet är inte kompatibelt. Men det är väl svårt att ta in på toppen av Mount Stupid (nej, det var ingen förolämpning. Googla det).skoge skrev: