Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T Troberg skrev:
Att flyga det är en sak. Att bli en stridspilot är en helt annan. Det kräver massor av träning, erfarenhet och teori.
Diskussionen var dock inte att utbilda vem som helst utan en redan befintlig stridspilot (Med bef utbildning på annan platform). Men det är ju ytterst osannolikt Sverige skulle skicka Gripen till Ukraina så vi kan gå vidare från den diskussionen.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ja, om du ställs mot en övermäktig fiende är det bättre att ge upp än att kämpa emot. Civilbefolkningen i Ukraina har inte bara Putin att vara rädd för, även deras egen president är farlig för dem om han vägrar ge upp.

Sen har vi ju alla sanktionerna; om Putin ställer orimliga krav i fredsförhandlingarna så kommer sanktionerna kvarstå.
Jag håller med dig. Visst, Putin gör fel, men jag får allergiska utslag av ledare som pratar om att "slåss till sista blodsdroppen" i en fight de inte kan vinna. Det ger dem bara en plats i historieböckerna, på bekostnad av deras folk.

Hitler gjorde det, Saddam Hussein gjorde det, och de hjälpte inte dem på något sätt. Churchill skulle gjort det.

En bra ledare sätter folkets bästa främst, och ibland så kan det vara att ge upp och ta fighten den diplomatiska vägen eller genom motståndsrörelser. Hur hade det gått för Japan om Hirohito inte kapitulerat? En fredlig lösning på konflikten går att nå om Ukraina är beredda att ingå ett avtal om att inte gå med i NATO.

För omvärlden så måste prioriteten vara att hindra konflikten från att eskalera. Skulle tex NATO ge dem deras "no fly zone" så är tredje världskriget bara ett ryskt eller amerikanskt nedskjutet plan borta.

Stötta Ukraina humanitärt, ta hand om flyktingarna, sätt diplomatiskt tryck på Ryssland. Det är vad som behövs.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Jag håller med dig. Visst, Putin gör fel, men jag får allergiska utslag av ledare som pratar om att "slåss till sista blodsdroppen" i en fight de inte kan vinna. Det ger dem bara en plats i historieböckerna, på bekostnad av deras folk.

Hitler gjorde det, Saddam Hussein gjorde det, och de hjälpte inte dem på något sätt. Churchill skulle gjort det.

En bra ledare sätter folkets bästa främst, och ibland så kan det vara att ge upp och ta fighten den diplomatiska vägen eller genom motståndsrörelser. Hur hade det gått för Japan om Hirohito inte kapitulerat? En fredlig lösning på konflikten går att nå om Ukraina är beredda att ingå ett avtal om att inte gå med i NATO.

För omvärlden så måste prioriteten vara att hindra konflikten från att eskalera. Skulle tex NATO ge dem deras "no fly zone" så är tredje världskriget bara ett ryskt eller amerikanskt nedskjutet plan borta.

Stötta Ukraina humanitärt, ta hand om flyktingarna, sätt diplomatiskt tryck på Ryssland. Det är vad som behövs.
Lätt för dig att säga som inte är stakeholder. Om kriget kommer hit skulle du bara kasta din frihet och ta emot ryssarna med öppna armar?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
T Troberg skrev:
n fredlig lösning på konflikten går att nå om Ukraina är beredda att ingå ett avtal om att inte gå med i NATO.

För omvärlden så måste prioriteten vara att hindra konflikten från att eskalera. Skulle tex NATO ge dem deras "no fly zone" så är tredje världskriget bara ett ryskt eller amerikanskt nedskjutet plan borta.

Stötta Ukraina humanitärt, ta hand om flyktingarna, sätt diplomatiskt tryck på Ryssland. Det är vad som behövs.
Det är ju precis det som görs nu.
 
  • Gilla
Utdelning
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Stötta Ukraina humanitärt, ta hand om flyktingarna, sätt diplomatiskt tryck på Ryssland. Det är vad som behövs.
Väl skrivet! och det ser ju mer hoppfullt just nu att man tar reson för undvika mer lidande.
 
  • Gilla
Troberg
  • Laddar…
Här hjälper svenska ingenjörer Ukraina

297db057-d92d-4a0e-a554-391bbaebaed4
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lätt för dig att säga som inte är stakeholder. Om kriget kommer hit skulle du bara kasta din frihet och ta emot ryssarna med öppna armar?
Jag skulle inte slåss om jag inte kunde vinna. Då är det bättre att låta dem komma, och sedan göra deras liv till ett helvete. I en starkt assymetrisk konflikt, som vi ser här, så gynnar gerillakrigföring och sabotage den svagare sidan, medan mer traditionella slag gynnar den starka sidan.

I gerillakrigföring behöver man bara vara starkast på ett ställe, vid ett tillfälle. Mostståndaren behöver vara starkast överallt, hela tiden.

MathiasS MathiasS skrev:
Det är ju precis det som görs nu.
Japp. Jag önskar bara att de kunde gjort det tidigare.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Det är väl nu Ryssland pressas till att gå med på något.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Jag skulle inte slåss om jag inte kunde vinna. Då är det bättre att låta dem komma, och sedan göra deras liv till ett helvete. I en starkt assymetrisk konflikt, som vi ser här, så gynnar gerillakrigföring och sabotage den svagare sidan, medan mer traditionella slag gynnar den starka sidan.

I gerillakrigföring behöver man bara vara starkast på ett ställe, vid ett tillfälle. Mostståndaren behöver vara starkast överallt, hela tiden.



Japp. Jag önskar bara att de kunde gjort det tidigare.
Det är ju exakt det som nu sker i Ukraina. Ryssland kommer tvingas till en deal. Hade de bara lagt sig på rygg hade de nu varit en del av ryssland
 
  • Gilla
roke och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är väl nu Ryssland pressas till att gå med på något.
Det brukar vara ett givande och tagande i alla förhandlingar och båda parter verkar mer intresserade nu.

Rysslands generaler undviker alla gatustrider och istället så jämnar man stad efter stad med marken via missilanfall med ett stort civilt lidande.
 
Boilerplate4U
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju exakt det som nu sker i Ukraina. Ryssland kommer tvingas till en deal. Hade de bara lagt sig på rygg hade de nu varit en del av ryssland
Enligt Ukraina har man för avsikt att starta en motoffensiv under dagen. Vi får se hur det utvecklas..
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju exakt det som nu sker i Ukraina. Ryssland kommer tvingas till en deal. Hade de bara lagt sig på rygg hade de nu varit en del av ryssland
Nja, jag skulle snarare säga att Ukraina nu är beredda att gå med på vad Ryssland ville ha från början: inga NATO-missiler i Ukraina.

Flygtiden för en Minuteman-missil från Ukraina till Moskva är mindre än 80 sekunder. Även om jag inte håller med om invasionen, så förstår jag varför Ryssland inte kan acceptera ett NATO-medlemskap. Det är som om Kanada hade allierat sig med Ryssland och placerat ut missiler längs gränsen mot USA.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Enligt Ukraina har man för avsikt att starta en motoffensiv under dagen. Vi får se hur det utvecklas..
Det är bra, tryck tillbaka dem!
 
T Troberg skrev:
Japp. Jag önskar bara att de kunde gjort det tidigare.
Jag skulle gissa att det inte var möjligt. Som vanligt i en förhandling handlar det om att etablera en ståndpunkt en bit från den lösning man kan tänka sig att enas om. Det gäller ju båda sidorna. Om den ena parten börjar med att lägga sig platt kommer den andra se en möjlighet att roffa åt sig lite mer än annars. Hur detta spel ska spelas i detta fall är det ju ingen ide att vi ens försöker ha en synpunkt på.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
T
M Myckling skrev:
Vissa verkar tro att ett riktigt krig är som att spela dataspel.:mad:
Det och videofilmer är den enda anknytningen svensken har till krig så det kanske inte är så konstigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.