Hej!

Vi flyttade in i ett relativt nybyggt radhus i december och har en laminatskiva som redan fått in fukt i skarven. Huset byggdes 2022 men stått tomt tills vi flyttade in. Vi har kontaktat företaget som byggt/sålt husen men det täcks inte av garantin utan anses vara vårt ansvar att hålla skarven fri från fukt då långvarig utsättning av fukt och vätska kan orsaka detta. Skarven sitter inte nära disko, men nära spis och vi torkar av ytan från ev spill så fort vi kan så klart - är mycket tråkigt att det uppstår så kort tid när det är nytt.

Ska försöka föra diskussionen vidare angående just garantin, men nu vill jag ha tips och råd hur jag kan skydda denna skadade yta på bästa sätt? Vi är inte ute efter att pressa ned bubblan utan främst skydda det från att bli värre.
Om det inte täcks av garantin så vill vi fortsätta använda skivan så länge vi kan fram tills vi byter till sten eller annan mer fukttåligt skiva.

Går det att täppa igen den lilla glipan med lim eller silikon med t ex hjälp av spatel? Eller fogmassa?

tacksam för svar!

• Laminatskiva med fuktskadad skarv i radhuskök, närbild på skarv där två ytor möts. Redskap och skål syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Laminatskiva i grå färg med synlig skarv som visar tecken på fuktskada i hemmamiljö, omgiven av köksredskap och arbetsyta.
    Skapa konto
  • Närbild på en ljus laminatskiva med fuktskadad skarv, nära ett runt träbricka med kryddor och lök i köket.
    Skapa konto
Redigerat:
BirgitS
Epoxy har jag sett andra rekommendera när det har varit skador i laminatskivor. Annars är det väl vanligt att täta skarvarna med silikon.

• Gilla
Karrey
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.