Hej,
På grund av okunskap och blandade råd så ställer jag frågan här. Detta är en kattvind som jag skulle vilja nyttja till ett mer praktiskt utrymme där man kan vistas, som det är nu är det för kallt. Ytan är ca 5 kvm.

Om det är möjligt - kan jag sätta gipsskivor på väggarna inkl snetak och taket, vad behöver jag först göra i fråga om isolering, luftspalt m.m eller är det inte lämpligt att göra det överhuvudtaget?

• Kattvind med snedtak som undersöks för att bli ett praktiskt utrymme; nu kallt och oisolerat med metallstänger och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Vet du att utrymmet inte är isolerat idag?
Eller är det kallt där för att det saknas värmekälla bara?
Luftspalt bör redan finnas då den ska vara stax under utvändigt tak.
Jag skulle säga att du bara kan sala på önskad tjocklek, isolera och gipsa.

väggen med fönstret är en yttervägg som är ganska rejäl, men fönstret är 1-glas. Men till höger där dessa metall pinnar går, det är målat på dessa balkar och väggen, men det är kallt om man känner på väggen. Så jag vet inte riktigt vad jag ska kolla efter..

A Aj3 skrev:
väggen med fönstret är en yttervägg som är ganska rejäl, men fönstret är 1-glas. Men till höger där dessa metall pinnar går, det är målat på dessa balkar och väggen, men det är kallt om man känner på väggen. Så jag vet inte riktigt vad jag ska kolla efter..
Okej. Ett bättre fönster kan ju vara en bra investering om det endast är en-glas. För att försäkra dig om att snedtaket är ventilerat är det bra om du tar bort dom vita skivorna mellan balkarna. Kolla sedan om du har ett luftflöde mellan vinden och ner mot takfoten.
Annars får du borra flera hål ner mot takfot och upp mot vinden så luft kan flöda mellan. Sedan sala ut med 34mm virke. På med en oljebehandlad masonite och sedan regla, isolera och skiva.
Om det redan är isolerat och skivat mellan balkarna så bör det vara ventilerat och då kan du bara regla på en till sektion, isolera och gipsa på det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.