45 000 läst ·
800 svar
45k läst
800 svar
Hur kan man vilja ha ständig vintertid?
Omställningen tillbaka till normaltid, som sker om drygt en vecka, är den som är enklast att anpassa sig till, tycker jag. Det går segare på våren då man ska upp en timme tidigare än man vant sig vid under vintern och det brukar ta i alla fall nån vecka eller åtminstone några dagar innan "sommarsömnen" normaliserats.
Jag ser gärna att Sverige bestämmer sig för att slopa tidsomställningen varje vår och höst.
Jag ser gärna att Sverige bestämmer sig för att slopa tidsomställningen varje vår och höst.
I mitt fall jobbar vi i mångt och mycket dygnet runt så det är oundvikligt. Själv jobbar jag dock mest 15-00 eller 22-06.P paralun skrev:
För att jag ibland börjar kl 04? Jag har kört detta i snart 10 år så nog tusan har jag jobbat allt vad man kan göra. Du vet, nån jävla idiot måste ju köra folket till jobbet som börjar klockan 6...P paralun skrev:
Det beror väl på när man slutar. Ibland när jag jobbat natt och slutat 06 kan jag inte somna så jag är uppe till 10 kanske och sover sen till 14... Jag har även dygnat på jobbet... Ingen minns en klenis!P paralun skrev:
Redigerat:
Roligt att exakt det kom som förslag från en av sommartidsförespråkarna redan i inlägg #12P paralun skrev:
"Nej, det logiska är att solen står som högst mitt i vår vakna tid.
Ponera att vi sover 8 timmar och är vaken 16 timmar. Som det är nu bör vi stiga upp kl 04:00 för att om 8 timmar så är solen som högst (kl 12:00) och sen gå och sova igen kl 20:00."
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Eftersom alla har olika dygnsrytm så finns det inget mitt i vår vakna tid. Där emot rör sig jorden runt solen lika för alla människor.P Perplexus skrev:Roligt att exakt det kom som förslag från en av sommartidsförespråkarna redan i inlägg #12
"Nej, det logiska är att solen står som högst mitt i vår vakna tid.
Ponera att vi sover 8 timmar och är vaken 16 timmar. Som det är nu bör vi stiga upp kl 04:00 för att om 8 timmar så är solen som högst (kl 12:00) och sen gå och sova igen kl 20:00."
Precis. Då är det rimligt att vi synkar klockan efter jordens rotation i stället för folks sömn.
Jag är för ständig sommartid. Det är ju mycket varmare på sommaren.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Vi kom ju just fram tid att sömnen inte var synkad till klockan nyss?
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg