45 838 läst ·
800 svar
46k läst
800 svar
Hur kan man vilja ha ständig vintertid?
Hur kom du fram till det? De som ville behålla det som det är nu hade kanske valt permanent sommartid om de tvingades välja permanent sommar eller vintertid.F frause skrev:Jag tolkar det som att 66% är för att avskaffa sommartiden. Sen finns det ingen klar majoritet för vilken tidzon vi ska välja som permanent tid.
Därför bör man göra en till undersökning med premissen att sommartiden SKA avskaffas, och fråga vilken tidzon folk helst vill ha. Då får man även med svar från de som helst vill ha kvar sommartid, men har en önskan om vilken tid som blir permanent om de inte får som de vill.
Så den slutsatsen går inte att dra. Den enda slutsatsen du kan dra är att av de tre alternativen som fanns så valde de flesta permanent sommartid. Resten blir bara spekulationer.
Jag läste en undersökning som var gjord så när det begav sig, det är inte helt klart att det var just DN's.Nissens skrev:
Men du påstår ju att den stämmer, då kanske du kan länka till hur den var gjord ?
Helt oavsett är det jäkligt korkat att hänvisa till en undersökning en tidning gjorde för många år sedan där det inte framgår HUR den är gjord eller vem och hur många man frågade och tro att det har någon som helst relevans.
Nästan lika korkat som att tro att ett förslag som idiot till riksdagsman (kvinna) lagt är ett beslut.
..Eller att inte förstå att "permanent sommartid" är samma sak som att byta tidszon från GMT+1 till GMT+2.
Jag har inte påstått någonting, men du påstår att det var endast läsare för en enskild tidning som röstat, och att det var tidningen som genomförde den. Har du några belägg för det?GlennB skrev:
Jag läste en undersökning som var gjord så när det begav sig, det är inte helt klart att det var just DN's.
Men du påstår ju att den stämmer, då kanske du kan länka till hur den var gjord ?
Helöt oavsett är det jäkligt korkat till att hänvisa till en undersökning en tidning gjorde för många år sedan där det inte framgår HUR den är gjord eller vem och hur många man frågade och tro att det har någon som helst relevans.
Nästan lika korkat som att tro att ett förslag som idiot till riksdagsman (kvinna) lagt är ett beslut.
..Eller att inte förstå att "permanent sommartid" är samma sak som att byta tidszon från GMT+1 till GMT+2.
Jag hittade lite mer info om undersökningen, dock saknas mycket info fortfarande.
Citat:
”Enligt en opinionsmätning bland svenskar som Ipsos gjorde för Dagens Nyheter i våras ville 37 procent ha sommartid hela året, medan 29 procent hellre ville ha normaltid året runt och 26 procent ville fortsätta som vi har det i dag.”
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-kommissionen-vill-avskaffa-sommartid
Redigerat:
En sak är dock säker, får svenskarna välja blir det alltid fel. Vi är totalt oförmögna att ta hand om vårt eget land, ta hand om det våra förfäder byggt upp, efterlämna något vackert och positivt till barn och barnbarn... Så jävla tragiskt allting.
Tittar man på skymningstider ligger västkusten i runda slängar en halvtimme efter ostkusten (lite beroende på årstid och plats).
Tror man på dessa undersökningar om skadlighet så borde alltså Göteborgare vara överrepresenterade vad gäller ljusrelaterad ohälsa.
Tror man på dessa undersökningar om skadlighet så borde alltså Göteborgare vara överrepresenterade vad gäller ljusrelaterad ohälsa.
Renoverare
· Ångermanland
· 100 inlägg
Det ligger nog i malpåse för stunden men det brukar alltid bli tidningsartiklar och nyhetsinslag gällande senaste nytt om avskaffandet vid varje skifte så vi får vara uppmärksamma om en dryg vecka när det närmar sig att ställa undan utemöblerna.Dan1891 skrev:
Vänta till nästa vecka, 26-27 oktober kommer det vara många insändare i tidningarna (jag läser DN och lokaltidningen på papper samt Aftonbladet på nätet) angående den kommande omställningen, sen 30 okt-1 nov om omställningen som varit och hur jobbigt det är/var eller hur tråkigt det är/var.
Tidsomställningar på upp till tre timmar över en natt (eller dag, flyg) gör mig inget, tidsomställningar på 6-8 timmar gör mig seg i ungefär en dag i en halv dag eller så.
När jag flög 12 timmar bort för två år sen så var som som vanligt efter en dag.
Har varit skiftarbetande så kanske mer tålig.
Vi är alla olika, men att en tidsomställning på en timme kan påverka en människa i flera veckor, månader...
Tidsomställningar på upp till tre timmar över en natt (eller dag, flyg) gör mig inget, tidsomställningar på 6-8 timmar gör mig seg i ungefär en dag i en halv dag eller så.
När jag flög 12 timmar bort för två år sen så var som som vanligt efter en dag.
Har varit skiftarbetande så kanske mer tålig.
Vi är alla olika, men att en tidsomställning på en timme kan påverka en människa i flera veckor, månader...
Redigerat:
Ja det sägs ju att vi skiftarbetare förlorar flera år av våra liv. Jag kan dock inte se mig som något annat. Lite less blir man dock när man slutar kl 04 för att börja kl 04 exakt 24 timmar senare...Maria T skrev:
Nej, det har jag aldrig upplevt, just att en timmes ändring 2 gånger om året kan göra så stora och långa konsekvenser som vissa upplever.Maria T skrev:
Jag märker inte ett smack alls, inte ens dagen efter tidsomställningen.
Jag tror nästan det är lite av en skröna, typ att alla har fått sin barndom förstörd av Staffan Westerberg...
Jo nu har jag jobbat över tio år av mitt liv med skiftgång och just klockan fyra är ju alla ense om att det är helt förkastligt. Uselt-bedrövligt om någon arbetsgivare försöker hålla kvar klockan fyra.RoTe skrev: