Kan absolut ha varit en vägg där för längesedan. Får bli att ta hit en elektriker som får se över det hela. Tack för hjälpen!

Jag gissar att det är bostadsrätt? Oftast är det föreningen som "äger" kabel-TV-nätet i fastigheten, så det är nog bra att kolla med föreningen innan du gör ändringar som innefattar koaxialkablarna.

ZipLock skrev:
Jag gissar att det är bostadsrätt? Oftast är det föreningen som "äger" kabel-TV-nätet i fastigheten, så det är nog bra att kolla med föreningen innan du gör ändringar som innefattar koaxialkablarna.
Bra där! Ja kollar med föreningen först.

Det borde inte vara något problem att hacka hål för en dosa och göra uttaget infällt.

Om det inte går att förlänga kabeln till uttaget eller kabelmodemet skulle jag försöka hacka ut en låda i väggen som är stor nog för modemet och sen gå vidare med nätverkskabeln.

Jag ser att du har en IEC-F-adapter på tv-uttaget i antennjacket, http://www.elgiganten.se/product/lj...adapter-till-antenn-f-kontakt-koaxial-kontakt
Den kan du antingen använda eller ta bort allt beroende på vilken kontakt du kommer använda på antennkabeln till TVn/boxen.

Det går bra att ha lång anslutningskabel mellan uttaget och tv/Box/modem, uttaget är inget annat än en "vanlig" splitt (med två/tre spicifika utgångar och där ingen/en/två utgångar har filter)
Det går (oftast) bra att dra en kabel från datauttaget (F-uttaget) till en F-splitt för att dela upp signalerna till tv/radio/box/modem. F-uttaget brukar oftast ha hela registret i sig.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
toolman77 skrev:
Det borde inte vara något problem att hacka hål för en dosa och göra uttaget infällt.
Det är ju sant. Får nog ta hit något elektriker ändå som får lösa det. Vill ju ha sladden också innanför väggen.

Demmpa skrev:
Jag ser att du har en IEC-F-adapter på tv-uttaget i antennjacket, [länk]
Den kan du antingen använda eller ta bort allt beroende på vilken kontakt du kommer använda på antennkabeln till TVn/boxen.

Det går bra att ha lång anslutningskabel mellan uttaget och tv/Box/modem, uttaget är inget annat än en "vanlig" splitt (med två/tre spicifika utgångar och där ingen/en/två utgångar har filter)
Det går (oftast) bra att dra en kabel från datauttaget (F-uttaget) till en F-splitt för att dela upp signalerna till tv/radio/box/modem. F-uttaget brukar oftast ha hela registret i sig.
Ja den adaptern satte jag dit själv för att kunna koppla COMHEM boxen. Kommer nog försöka få en behörig att hacka hål i väggen och montera dosan så snyggt som möjligt, sedan dra två sladdar på bästa sätt förbi dörren. Sedan får all elektronik inkl modem stängas in på något fiffigt sätt under TVn.

carlfredrik skrev:
Ok så om jag fattat det rätt: få hit en kabel-TV-firma-snubbe som skarvar koax dosan så att jag kan dra sladdarna runt dörren. Men varför är det så står skillnad på att helt enkelt köra ett par meter med sladd från dosan över dörren istället och bara väggmontera dosan lite snyggt längst ner i hörnet? Försämras verkligen signalen/mottagningen märkbart på bara ett par meter? Tack för din hjälp! Mycket uppskattat.
Det är inga som helst problem att klamma koaxkabeln till modemet några meter. Om jag inte minns fel skickar Comhem sin data på frekvenser mellan 5-65 MHz och där dämpas signalen som minst.
En kabel med storlek 1.0 (typ installationskabel, inte anslutningssladd!) dämpar ca: 4 dB per 100 m vid 47 MHz, alltså försumbart upp till 10 m. Troligtvis inga problem ens vid 100 m.
Det förutsätter att det är riktig kabel (MACAB som saluförs av Kjell & Co har bra antennkablar) rätt klammad och har godkända böjar såklart.

tommib har egentligen generellt rätt, om vi pratar om signal för parabol eller TV. Kortare kablar är bättre för det dämpar signalen minst.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Müssli skrev:
Om jag inte minns fel skickar Comhem sin data på frekvenser mellan 5-65 MHz och där dämpas signalen som minst.
Retursignalen (som modemet skickar) ligger där, men nedströmssignalerna (som modemet tar emot) ligger kring 500 MHz och uppåt.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Göm alla apparater och boxar i byrån eller vad det är till höger på första bilden, dra en nätverkskabel under lister och tröskel till tv.

TowaTei skrev:
Retursignalen (som modemet skickar) ligger där, men nedströmssignalerna (som modemet tar emot) ligger kring 500 MHz och uppåt.
Aha, där ser man. Tack för klargörandet. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.