Hej på er!

Jag har stört mig länge nog på att mitt bredband/TV kommer in på helt fel ställe i lägenheten.
Går detta att åtgärda på något sätt? Kan man skarva vidare sladden själv så att dosan hamnar där den syns som minst?

Photo 23-05-16 21 02 27.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Nja.... du bör inte ge dig på en kabel-TV-installation själv. Nätet är impedansmatchat och om du kopplar isär och gör fel kan du släcka för inte bara dig utan också för grannarna. Ta in en kabel-TV-installatör så kan de eventuellt fixa det där åt dig. Det är dock inte helt säkert, jag vet inte om man kan skarva direkt på stamledningen.

Ah ok, tänkte att det kanske var lite klurigt. Bråka med grannarna vill vi inte så jag låter bli att pilla med det där. Kanske får montera den på något sätt mot väggen bara (eventuellt måla över och in den om den ändå inte går att rubba) och sedan dra en lång antennsladd till elektronik-lådan...

tommib
Man ska inte ha en för lång sladd till kabelmodemet. Den som leverantören skickar med är det som bör användas. Bättre då att dra en nätverkssladd på "insidan" av modemet.

Ta en bild så man ser mer av rummet så kan jag försöka komma med råd eller åtminstone glada tillrop!

Skickar med en bild som kanske förklarar bättre än vad jag skulle kunna göra i ord :)
Tanken är att ha all elektronik osv där de vita små skåpen står nu, med TVn ovanpå osv osv, det där får jag lösa sen men just nu vill jag bara få kabeln förbi dörren och gömma så mycket jag kan.

Photo-23-05-16-21-24-55.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib skrev:
Bättre då att dra en nätverkssladd på "insidan" av modemet.
Vad menar du med det?

Mitt problem är dock att även COMHEM boxen måste antagligen dras till samma dosa vilket gör att det blir två sladdar som måste förbi dörren... Störigt. En över en under? :x

tommib
carlfredrik skrev:
Vad menar du med det?
Det är bättre att låta koaxkabeln mellan väggen och modemet vara kort och istället dra nätverkskabel till den utrustningen som behöver det och låta den vara längre. Generellt ska man av dämpnings- och reflektionsskäl försöka minska längden på avsticken på ett koaxnät.

Ja, bilden gjorde det hela lite klarare. Trixigt problem. Finns det bättre förutsättningar på andra sidan dörren, i hallen? det ser rätt enkelt ut att borra sig igenom till andra sidan och montera uttaget där istället. Sedan gå med kabellist runt dörren till TV-bänken. Du behöver kanske både kabel till modemet och till TVn? Eller ännu hellre ta in en installatör och flytta uttaget till där du ska ha TV-bänken. Om du inte ska ha vanlig antennkabel till TVn skulle jag nog skruva upp uttaget där det är nu och montera modemet på väggen bredvid. Jag skulle montera någon form av kabelsamlarbox på väggen också och gömma alla kablar. Därefter skulle jag dra en nätverkssladd till TVn runt dörren och måla in.

En semirelaterad fundering..... det där andra uttaget som är utanpåliggande, vad är det? Och varför går kabellisten upp i vad som ser ut som en böj? Eller är det bara en illusion pga skuggan?

tommib
carlfredrik skrev:
Mitt problem är dock att även COMHEM boxen måste antagligen dras till samma dosa vilket gör att det blir två sladdar som måste förbi dörren... Störigt. En över en under? :x
Ah.... Då skulle jag rekommendera en kabel-TV-firma och flytta uttaget. Rimligen går koaxen att skarva med F-kontakter, det kan en firma hjälpa dig med. Kabeldragningen skulle jag göra runt dörren, antingen på den synliga sidan eller på den andra beroende på var det är bäst förutsättningar att dra kabeln snyggt. Den kanske rent av kommer från andra sidan och går att flytta där?

Jag skulle absolut inte dra kablarna två olika vägar.

Hur ser det ut på andra sidan dörröppningen, kommer kablarna därifrån?

tommib skrev:
En semirelaterad fundering..... det där andra uttaget som är utanpåliggande, vad är det? Och varför går kabellisten upp i vad som ser ut som en böj? Eller är det bara en illusion pga skuggan?
Hah, jadu, det där är väldigt oklart. Har varit så sedan vi köpte lägenheten för drygt 3 år sedan. Jag antar att det är kabel till vanliga eluttaget nedanför. Har aldrig riktigt tagit tag i det där men kanske dags nu.

tommib
Det var det jag reagerade på. Om jag (som inte är elektriker) skulle mata det där extra uttaget skulle jag bara borrat ut snett från det befintliga uttaget och matat bakifrån. Därför funderar jag på om den kabellisten, som är väldigt ful, faktiskt matar något annat från uttaget.

Kan vara läge att ta dit en kunnig polare eller en elektriker för att titta, det ser rätt hempulat ut.... El ligger rätt högt på min priolista, men det är förstås en fråga om intresse....

En liten ide som ploppade upp just nu var att skruva upp golvlisten och lägga de två kablarna under den... skulle det kunna vara något? Försöka få dem att gå in och ut snyggt på sidorna bara.

tommib skrev:
Ah.... Då skulle jag rekommendera en kabel-TV-firma och flytta uttaget. Rimligen går koaxen att skarva med F-kontakter, det kan en firma hjälpa dig med. Kabeldragningen skulle jag göra runt dörren, antingen på den synliga sidan eller på den andra beroende på var det är bäst förutsättningar att dra kabeln snyggt. Den kanske rent av kommer från andra sidan och går att flytta där?

Jag skulle absolut inte dra kablarna två olika vägar.

Hur ser det ut på andra sidan dörröppningen, kommer kablarna därifrån?
Ok så om jag fattat det rätt: få hit en kabel-TV-firma-snubbe som skarvar koax dosan så att jag kan dra sladdarna runt dörren. Men varför är det så står skillnad på att helt enkelt köra ett par meter med sladd från dosan över dörren istället och bara väggmontera dosan lite snyggt längst ner i hörnet? Försämras verkligen signalen/mottagningen märkbart på bara ett par meter? Tack för din hjälp! Mycket uppskattat.

tommib
Ärligt talat så vet jag inte om signalen försämras så mycket, det är mer en generell princip att hålla avstick korta. Däremot kommer du ha svårt att klamra dina kablar lika snyggt som en installatör så det är bäst att uttaget sitter så bra som möjligt. Två kablar blir det hur som helst.

Om man tittar på golvet, tar parketten slut och det blir brädgolv. Ser ut som en vägg tagits bort! Det är inte så att uttaget förut suttit snyggt på den rivna väggen?
En elektriker borde kunna röja upp bland sladdarna och montera bredbandsdosan så den blir infälld i väggen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.