13 893 läst ·
67 svar
14k läst
67 svar
Hur kan kommunen vägra förhandsbesked....?
Jag har en tomt som är 499m² med vad jag tycker ett rätt lagom stort hus, visst skulle jag vilja bygga ut garaget lite men det duger.
Skulle jag vilja ha en större tomt? Japp!
Vilja jag flytta längre ut på landet för att få det? Absolut inte!
Nu killgissar jag lite, men jag tror att de flesta med små tomter skulle vilja ha större men det ligger så långt ner på priolistan att annat går före som tex pris, läge, utbud etc...
Skulle jag vilja ha en större tomt? Japp!
Vilja jag flytta längre ut på landet för att få det? Absolut inte!
Nu killgissar jag lite, men jag tror att de flesta med små tomter skulle vilja ha större men det ligger så långt ner på priolistan att annat går före som tex pris, läge, utbud etc...
Förhandsbesked brukar man bara kunna söka om man är utanför detsljplan.S sepani skrev:Vi funderar på att stycka av vår tomt om ca 1050 m2 till 2 tomter. Jag förstår att innan man kontaktar Lantmäteriet bör man ha ett (positivt) föhandsbesked från kommunen som avser bygglov på den blivande fastigheten. Ett sådant kostar 20 000 SEK oavsett utfall. Det kan tyckas en liten kostnad i sammanhanget men självklart surt om det nekas...Kan enligt era erfarenheter kommunen neka "godtyckligt" eller kan man på förhand veta (eller åtminstone sannolikt) om beskedet blir positivt....eller är det en ren "chansning"....
Tanken med detaljplan är den ska reglera vad man får och inte får göra.
Sedan är en del gamla detaljplaner helt tomma på sådan information och kommunen får bedömma när man kommer med bygglov i alla fall. Men många kommuner tar inte emot förprövningar inom detaljplanerat område.
Jag hade liknande ärende.S sepani skrev:Vi funderar på att stycka av vår tomt om ca 1050 m2 till 2 tomter. Jag förstår att innan man kontaktar Lantmäteriet bör man ha ett (positivt) föhandsbesked från kommunen som avser bygglov på den blivande fastigheten. Ett sådant kostar 20 000 SEK oavsett utfall. Det kan tyckas en liten kostnad i sammanhanget men självklart surt om det nekas...Kan enligt era erfarenheter kommunen neka "godtyckligt" eller kan man på förhand veta (eller åtminstone sannolikt) om beskedet blir positivt....eller är det en ren "chansning"....
Bokade kommunen o tog med mig bullar.
Fick förhandsbesked ok att dela på tomten och fick också förslag på hus som passar i områden.
Bygglovet senare fick ganska smidigt
I byn jag bor i finns det många tomter under 500 m2….Z ZipLock skrev:
Förutom minsta tillåtna tomtstorlek väger man ofta in hur bra avstyckningen blir.
Dvs tomtens nuvarande form avgör och hur lämplig den avstyckade tomten blir att bygga på.
Blir det Tex två väldigt smala tomter kan det bli problem både att få den styckad och att bygga på.
Dvs tomtens nuvarande form avgör och hur lämplig den avstyckade tomten blir att bygga på.
Blir det Tex två väldigt smala tomter kan det bli problem både att få den styckad och att bygga på.
Börjar förstå hur vissa har det nu. Metrar hit och dit. Jag skulle bli tokig.
Jag grusade upp en yta på 500 kvm drygt med 150 ton grus för att kunna ta ner 24 meters ekipage och lossa med grävmaskin om man beställer hem något roligt.
Just nu skulle ett sågverk vara roligt att leka med på helgerna eller kunna ha som sidoprojekt. Bygga ett litet skjul på 200 kvm och grusa upp en till plan om man får feeling en dag. Bygglovsbefriat så klart.
Blir dock bara 80 meter från grannens gräns så man frågar före så klart.
Jag grusade upp en yta på 500 kvm drygt med 150 ton grus för att kunna ta ner 24 meters ekipage och lossa med grävmaskin om man beställer hem något roligt.
Just nu skulle ett sågverk vara roligt att leka med på helgerna eller kunna ha som sidoprojekt. Bygga ett litet skjul på 200 kvm och grusa upp en till plan om man får feeling en dag. Bygglovsbefriat så klart.
Blir dock bara 80 meter från grannens gräns så man frågar före så klart.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Jajaja, vi fattar, vissa vill ha större tomter (jag inkluderat) men det hjälper inte TS att proklamera detta i tråden.
Vill TS stycka av och någon vill köpa den avstyckningen så är det upp till dem.
Vill TS stycka av och någon vill köpa den avstyckningen så är det upp till dem.
Är det någon som vet om ett trädäck med tak (utan väggar) ingår i byggnadsarean? när byggbar yta beräknas. Så om man river skärmtaket och köper en markis är saken biff....H hempularen skrev:
Redigerat:
om befintlig bebyggelse t ex förråd rives så kan det ändra förutsättningarna för bygglov. Men man vill ju inte riva det på chans....d v s om man river det och sen ändå inte får positivt förhandsbesked....erfarenheter?
Kan någon reda ut hur prickad mark relaterar till beräkning av byggbar yta på en fastighet? räknas den delen av fastighetens yta in då man beräknar byggbar yta? trots att man inte får bygga på den? och vad gäller om man trots att man inte får bygga på den har byggt på den....
AI säger så här
- All byggnadsyta ovan mark, även på prickmark, ingår i byggnadsarean för fastigheten.
- Det är i regel inte tillåtet att bygga på prickmark, men om så sker räknas ytan ändå in i byggnadsarean.
- Byggnader på prickmark kan anses olovliga och kan kräva rättelse eller rivning.
Oftast räknas byggrätten på hela fastigheten, men det beror på hur det är formulerat i detaljplanen.S sepani skrev:
Om du har byggt på prickmark så är det OK om det är friggebod eller attefallsåtgärd, och räknas inte in i detaljplans area, men om det inte är det och är byggt i strid med detaljplanen är det planstridigt utgångsläge och kan leda till att nytt bygglov inte medges, även om den totala byggnadsarean inte är uppnådd.
Om den tidigare byggnaden på prickmark är godkänd genom beslut innan ÄPBL (innan 1987) kan det innebära att det inte är planstridigt utgångsläge, men däremot kommer det fortfarande räknas in i den totala byggnadsarean.
Absolut. Om det är byggt på prickad mark räknas det trots det in i i byggnadsarean. Omvänt är det även hela tomtarealen inklusive eventuellt prickat område som är underlag för byggbar area. Sen är det ju en annan fråga som du säger om det är byggt planstridigt och ytterligare en annan fråga om det borde rivas. Och att leda i bevis när det faktiskt är byggt…sen skulle en rivning förbättra chansen till positivt förhandsbesked….