Ossian K Olsson
Hep Hep skrev:
Vid nybygge är kanske 500 inte litet, men man ska ha rätt bra (och udda) placering av nuvarande hus för att det ska gå att få till en bra avstyckning.
Ja absolut! Jag kanske är naiv men jag tror ju att förutsättningarna för en bra avstyckning finns redan. Är det inte så (tex om satellitbilden ovan gäller) så kommer det ju inte gå öht!

Dom flesta planer för villaområden innehåller någon bestämmelse om minsta tomtstorlek. Är det en gammal plan annars finnas tillhörande tomtindelningsbestämmelser som sätter käppar i hjulet.
Men så länge kraven i detaljplanen är uppfyllda borde du inte behöva något förhandsbesked. Förhandsbesked används främst utanför detaljplan.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Håll era hästar nu! 500 kvm tomt är inte alls speciellt litet i dagens värld. Det finns många hus som har mindre tomter än så i nybyggnadsområden. Det är inte heller förbjudet att bygga närmare tomtgräns än 4,5 meter. Det är till och med rätt efterfrågat med mindre tomter för att det ska vara mindre tomt att sköta om och att det enda man egentligen vill ha är en bit grönyta för att grilla lite på.

TS har fått många kloka råd redan och kolla detaljplanen, titta i området om det finns något liknande.
Absolut tack för alla tips. Detaljplanen ska självklart kollas men rent generellt finns det önskemål om förtätning av bebyggelsen i området. Befintligt hus ligger ganska dikt ena sidan av tomten….

• Gilla
Bengt-54
  • Laddar…
Det kommer ju med en ökad kostnad med där kring jag bor är problemet med detaljplanens minimikrav på tomtstorlek löst genom att den som vill avstycka ansöker om en så kallad frimärksdetaljplan. Dvs en detaljplan som då enbart gäller fastigheterna i fråga.
Här säger detaljplan ej mindre än 1500kvm men det är säker typ 10-15% av fastigheterna som gjort denna typ av detaljplanslösning.

• Gilla
Dmitry_GR och 1 till
  • Laddar…
F
Lantmäteriet genomför bara avstyckning om fastigheterna blir lämpliga för sitt ändamål. Så om du vill klyva en fastighet vill de ha ett bevis på att den nya fastigheten också är lämplig för bostadsändamål. Får du inte bygga på din nya fastighet så är den ju inte lämplig.

Detaljplanen styr i detalj vad som får byggas och hur. Så du måste kolla med den först.

Finns ingen detaljplan kan du söka om förhandsbesked hos kommunen. Då får du ett "bevis" om att du får bygga, och fastigheten är därmed lämplig för sitt syfte och Lantmäteriet kan gå vidare med klyvning.

Att ändra detaljplanen är komplicerat. Kommunen har planmonopol, så det är helt upp till kommunen om, hur och när en detaljplan ska genomföras – men du få betala allt. Räkna med att det kostar 200 000 för en enkel detaljplan utan konstigheter + att det tar minst ett år.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S sepani skrev:
rent generellt finns det önskemål om förtätning av bebyggelsen i området.
Men en sådan önsklan hos kommunen kan i bästa fall göra att de ser positivt på att göra en frimärksplan för bara din fastighet. Men det brukar kosta 100 000 och uppåt, och tar typiskt 1 - 3 år att få igenom, avsevärt längre tid om grannar överklagar. Skulle kommunen ändra planen för hela området så handlar det om kostnader på 5 - 10 milj, i enklare fall. Pengar som kommuner numera ofta lägger på som en extra plane avgift på byggloven som blir möjliga genom planändringen.

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Håll era hästar nu! 500 kvm tomt är inte alls speciellt litet i dagens värld. Det finns många hus som har mindre tomter än så i nybyggnadsområden. Det är inte heller förbjudet att bygga närmare tomtgräns än 4,5 meter. Det är till och med rätt efterfrågat med mindre tomter för att det ska vara mindre tomt att sköta om och att det enda man egentligen vill ha är en bit grönyta för att grilla lite på.
Om man skulle göra en undersökning av villaboende på 500 kvm tomter - undrar hur stor andel skulle svara alternativ 1 eller 2:

1. "Jag är så nöjd med min lilla tomt"

2. "Det fanns ingen större tomt till salu i området" eller "Jag har inte råd med en större tomt"

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
F
H hempularen skrev:
Men det brukar kosta 100 000 och uppåt, och tar typiskt 1 - 3 år att få igenom, avsevärt längre tid om grannar överklagar.
100 000 räcker inte idag. Bara kostnaden för detaljplanearkitekten ligger idag på 100 000+ kr och runt 50 000 kr för kommunens arbete. Och med dagens krav (och ängslighet) kring ras och skred tillkommer i de allra flesta fall en markundersökning som går på en sådär 80 000 kr. Så räkna med 250 000 kr för en enkel detaljplan. Och strular grannarna (eller länsstyrelsen) så drar det iväg i tid och pengar

Ossian K Olsson
Z ZipLock skrev:
Om man skulle göra en undersökning av villaboende på 500 kvm tomter - undrar hur stor andel skulle svara alternativ 1 eller 2:

1. "Jag är så nöjd med min lilla tomt"

2. "Det fanns ingen större tomt till salu i området" eller "Jag har inte råd med en större tomt"
Jag har 600 kvm och är rätt nöjd med det. Har flera i min närhet som har 1000 kvm+ och de är mest trötta på att klippa gräsmattan.

Inget säger att en dåligt planerad 1000 kvm stor tomt där huset är placerat på mitten är bättre än en bra planerad 500 kvm stor tomt där huset ligger rätt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Satsuki
Visst kan kommuner ha åsikter om tomtstorlek, men här nere ser man en del större centrala tomter styckas av i ganska små avstyckningar.
Själv har vi tomt på ca 700kvm, längre upp i backen (samma område/samma hustyp) är de nog inte mer än max 500. Det går utmärkt om man bara väljer rätt hus; stort 1-plans fungerar inte så bra men fyrkantigt 10x10 m går alldeles utmärkt och då räcker de 500 till garage också…

Redigerat:
Jag är själv uppvuxen i ett hus på ett av kvarterets större tomter på strax över 600kvm.
Grannarna hade normalt sett 3-500kvm stora tomter.

Dög bra till lite uteplats och gräsmatta att leka på.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är nog ganska vanligt med tomter runt 500kvm i storstadsområden. Bor själv i ett 70-talshus med 530kvm tomt. Är vissserligen ett område med likadana hus och garage i tomtgräns men det är inte på något sätt ovanligt litet.

• Gilla
Johan_kl
  • Laddar…
Tomt på 500kvm räcker till, många vill inte ha större pga mer arbete.

• Gilla
Axhans och 1 till
  • Laddar…
Min förra kåk på Hisingen, Göteborg hade en tillräckligt stor (471 m2) tomt för att ha en robotklippare 😇
Luftfoto av ett hus med rödorange tak på Hisingen, Göteborg, omgivet av träd och en stor gräsyta markerad med gul linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fastighetsinformation för villa såld för 4 975 000 kr i Göteborg med 471 m² tomt och 102 m² boyta, byggår 1930.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det med storlek på en tomt, är enligt mig, att är du ute och jobbar på den. Och behöver pinka, så ska man kunna göra det, även frugan/sambon ska kunna sätta ut baken, utan att grannar anmäler en som blottare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.