Låt oss bara hoppas att Jens inte ligger under husresterna…
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
J Jens Widehammar skrev:
Mitt tak rör sig i båda riktningarna och jag behöver stabilisera upp det, se detaljer i bifogad video

Bifogat finns även en bild på huset utifrån

Det är ett lerhus som vi bygger nere i Uruguay där problemet uppstått

Tacksam för all hjälp

Mvh Jens
Mitt garagebygge (40 kvm utsida) började med att resa upp ytterväggar .
Därefter takstolar , på takstolar så användes råspont .
Trots att det användes snedsträvor (trianglar) på alla väggar så kändes det lite ostadigt att jobba på taket .
Stabiliteten kom först när ytterpanelen och byggskivor på insidan kom på plats .

Vet ej hur stabila dina ytterväggar är .
För att få taket att ej röra sig i längsled (att takstolarna ej vickar från sida till sida) så föreslår jag snedsträvor / kryss mellan takstolar , förslagsvis på mitten där det gör störst verkan .
 
  • Gilla
DE73 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
DE73 DE73 skrev:
Han blev sur och försvann när folk kritiserade hans hus.
Ja, tyvärr verkar det så, men kritiken var i högsta grad befogad och konstruktiv. Det vore väldigt tråkigt om huset rasar ihop med folk inuti.

En stor idrottshall rasade ihop i mitt län när takstolarna kantrade pga felaktigt utförande. Tack och lov hände det nattetid. Takkonstruktioner kan man inte göra på en höft.
 
  • Gilla
DE73 och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Vad ligger takstolarna på i ytterväggen?
Har du 120 cm mellan takstolarna?

Stålbalken på bilden hur lång är den & exakt vad ligger den på?
Dt är 80 cm mellan takstolanra och stålbalken ligger på en tålkolonn som går ner i plint i grunden
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Mitt garagebygge (40 kvm utsida) började med att resa upp ytterväggar .
Därefter takstolar , på takstolar så användes råspont .
Trots att det användes snedsträvor (trianglar) på alla väggar så kändes det lite ostadigt att jobba på taket .
Stabiliteten kom först när ytterpanelen och byggskivor på insidan kom på plats .

Vet ej hur stabila dina ytterväggar är .
För att få taket att ej röra sig i längsled (att takstolarna ej vickar från sida till sida) så föreslår jag snedsträvor / kryss mellan takstolar , förslagsvis på mitten där det gör störst verkan .
Snedsträvor mellan de olika takstolarna?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Låt oss bara hoppas att Jens inte ligger under husresterna…
Än så länge liger jag inte uner hus resterna men jobbar vidare på att stabilisera bygget
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
DE73 DE73 skrev:
Han blev sur och försvann när folk kritiserade hans hus.
Jag är inte sur, jobbar fortfarand epå att hitta lösningar och det har varit flera ingenjörer och byggmästare med under processen där det gjorts många beräkningar på golv och tak.
Det som inte har gjorts då det inte funnits data är att koppla ihop allt med dem för konstruerade paneler väggarna som jag köprt färdiga från ett företag här. Dem har mång årig erfarenhet av att bygga hus med dessa paneler och har hittills inte haft några kollaps men jag känner att jag är lit eorlog för mitt hus och söker därmed stöd och hjälp.
Det finns inga reglar i vägarna som ni kan se utan panelerna ska vara självbärande när dem skruvas ihop tillsamans med den regel som ligger ovanpå och under mot golvstrukturen.
Jag har dock med detta börjat fundera på om instabliteten verkligen beror på takstolarna enbart eller om det är en kombination med väggarna.
Tar fortsatt gärna emot tips och råd - tittar in här typ varannan dag pga inte alltför mycket internet tid här nere
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
S sturnus skrev:
Sorry, but I think otherwise. This roof is not exceptionally heavy. The basic problem is the unstable walls due to the improper construction and material. Any advice without knowledge of the previous stages of construction is pointless. What if we stiffen the walls but their material is, for example, too thin (that's what it looks like). Or the floor structure on which they stand is faulty? And what if the "plints" were incorrectly placed and arranged?
Det gjordes grundliga beräknigar på plintar och golvstruktur, det är nog inte ett problem. Håller dock med om att det är värt att fundera på att inte bara stötta upp takstoal utan även väggarna - väggarna är köpta färdiga i paneler och har monterats enligt anvisngar av certifierade snickare som brukligt här med dessa byggnader. Normalt har man dock eklare takkonstruktioner på dessa hus och det kan vara att det är själva kombinationen som inte går ihop.
Nu står jag dock där jag står och behöver stablilisera, ser inte att det ska vara omöjligt men nödvändigt
 
J Jens Widehammar skrev:
Dt är 80 cm mellan takstolanra och stålbalken ligger på en tålkolonn som går ner i plint i grunden
Vad är ”tålkolonn”? Jag får noll resultat på Google?
 
  • Arg
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
DE73 DE73 skrev:
Vad är ”tålkolonn”? Jag får noll resultat på Google?
Nu får jag ett sökresultat men det är ditt inlägg.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
PaddyO och 2 till
  • Laddar…
J Jens Widehammar skrev:
Jag är inte sur, jobbar fortfarand epå att hitta lösningar och det har varit flera ingenjörer och byggmästare med under processen där det gjorts många beräkningar på golv och tak.
Det som inte har gjorts då det inte funnits data är att koppla ihop allt med dem för konstruerade paneler väggarna som jag köprt färdiga från ett företag här. Dem har mång årig erfarenhet av att bygga hus med dessa paneler och har hittills inte haft några kollaps men jag känner att jag är lit eorlog för mitt hus och söker därmed stöd och hjälp.
Det finns inga reglar i vägarna som ni kan se utan panelerna ska vara självbärande när dem skruvas ihop tillsamans med den regel som ligger ovanpå och under mot golvstrukturen.
Jag har dock med detta börjat fundera på om instabliteten verkligen beror på takstolarna enbart eller om det är en kombination med väggarna.
Tar fortsatt gärna emot tips och råd - tittar in här typ varannan dag pga inte alltför mycket internet tid här nere
Menar du att väggarna i praktiken är ett gäng stora parallellogram som taket står på?
 
DE73 DE73 skrev:
Vad är ”tålkolonn”? Jag får noll resultat på Google?
Har svårt att säga exakt men det är en PI balk som borde tåla mycket, tror den är typ 8*10 cm - ska vare betydligt starkare än vad som ska behövas
 
J Jens Widehammar skrev:
Har svårt att säga exakt men det är en PI balk som borde tåla mycket, tror den är typ 8*10 cm - ska vare betydligt starkare än vad som ska behövas
Jag fattar nu att du menar stålkolonn. Jag trodde ”tålkolonn” var någon fackterm jag aldrig hört.
 
Redigerat:
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Menar du att väggarna i praktiken är ett gäng stora parallellogram som taket står på?
Det är panelblock som är 40 cm breda, 20 cm djupa och 244 cm höga som är ihopskruvade med en varandra och med en regel i botten och en i toppen (45*195mm tryckt virke).
utanpå sitter det sedan byggkors i metal
 
Tomture61
J Jens Widehammar skrev:
Snedsträvor mellan de olika takstolarna?
På fackspråk heter det krysskolvning .
Man sätter i ditt fall en regel mellan toppen på en takstol som fästs i nästa takstol , men i botten (underarmen)
Tvärt om på takstol nr 2 , kommer att se ut som ett kryss från sidan .
Sätter man en spik mitt i krysset så blir det ännu stadigare .
Kommer bli mycket stabilt i sidled .
Ser ut som det sitter träskivor på yttertaket 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.