Mitt tak rör sig i båda riktningarna och jag behöver stabilisera upp det, se detaljer i bifogad video
Bifogat finns även en bild på huset utifrån
Det är ett lerhus som vi bygger nere i Uruguay där problemet uppstått
Tacksam för all hjälp
Mvh Jens
Bifogat finns även en bild på huset utifrån
Det är ett lerhus som vi bygger nere i Uruguay där problemet uppstått
Tacksam för all hjälp
Mvh Jens
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 399 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 399 inlägg
Svenska modellen är att stabilisera överarmen med välspikad råspont,plywood eller grov läkt vilket ser ut att vara löst.
Underarmarna stabiliseras med glespanel,skivor eller traditionellt med råspont och först när båda dom två sakerna är klara får takstolarna samverkan och "låses fast" så alla takstolarna blir ett så att säga. Att underarmarna är sladdriga som det ser ut för dig nu är inte så konstigt.
Jag har lite svårt att förstå vad som faktiskt rör sig men rör sig hela takstolarna tvärs huset (långsida till långsida) så är det ytterväggarna som sviktar men ett vridstyvare innertak skulle hjälpa mot det med.
Knäckavstyvning används för att förhindra rörelser längs huset (kortsida till kortsida) men jag vet inte riktigt vars man skulle sätta sånna då det saknas diagonaler på takstolarna men det går säkert att lösa
Med det sagt så lägger jag ut en varning, jag är ingen konstruktör så ta det jag skriver för vad det är värt...
Underarmarna stabiliseras med glespanel,skivor eller traditionellt med råspont och först när båda dom två sakerna är klara får takstolarna samverkan och "låses fast" så alla takstolarna blir ett så att säga. Att underarmarna är sladdriga som det ser ut för dig nu är inte så konstigt.
Jag har lite svårt att förstå vad som faktiskt rör sig men rör sig hela takstolarna tvärs huset (långsida till långsida) så är det ytterväggarna som sviktar men ett vridstyvare innertak skulle hjälpa mot det med.
Knäckavstyvning används för att förhindra rörelser längs huset (kortsida till kortsida) men jag vet inte riktigt vars man skulle sätta sånna då det saknas diagonaler på takstolarna men det går säkert att lösa
Med det sagt så lägger jag ut en varning, jag är ingen konstruktör så ta det jag skriver för vad det är värt...
Redigerat:
Tack, tar emot alla råd och väger dem mot varandra för att se vad som blir bäst
Unfortunately, the entire structure is in danger of collapse.
In the living room, you can see a steel beam that is supposed to reinforce the ceiling beams at the joint. Unfortunately, the support for these beams is too small. They should lie on an I-beam of 10 cm each. Unfortunately, there is no steel beam in the room under the ceiling beam joint. The connecting sheets are also too small. The roof truss is a misunderstanding. What is the purpose of these vertical "matches"? Are they supposed to support the roof slopes? Since there is no ridge beam, they support the rafters! Now, despite the temporary braces, it is unstable. What happens if you remove the temporary supports? And although in Uruguay there is no risk of snow load, a hurricane will collapse this house. In the photo outside, you can only see a few solid posts. The wall structure has only 4 in the corners!
Here you can see that this structure is already in danger of collapse.
Serious?
To strengthen the external walls, you will definitely have to cover them with plywood, so on the one side (better outside), unfortunately, you will have to give up on clay.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
In the living room, you can see a steel beam that is supposed to reinforce the ceiling beams at the joint. Unfortunately, the support for these beams is too small. They should lie on an I-beam of 10 cm each. Unfortunately, there is no steel beam in the room under the ceiling beam joint. The connecting sheets are also too small. The roof truss is a misunderstanding. What is the purpose of these vertical "matches"? Are they supposed to support the roof slopes? Since there is no ridge beam, they support the rafters! Now, despite the temporary braces, it is unstable. What happens if you remove the temporary supports? And although in Uruguay there is no risk of snow load, a hurricane will collapse this house. In the photo outside, you can only see a few solid posts. The wall structure has only 4 in the corners!
Here you can see that this structure is already in danger of collapse.
Logga in
Skapa konto
Serious?
Logga in
Skapa konto
To strengthen the external walls, you will definitely have to cover them with plywood, so on the one side (better outside), unfortunately, you will have to give up on clay.
Redigerat:
Detta var ett tufft svar, så illa känner jag inte att det är men jag tackar dig för ditt svar
I think it's even worse! Not everything is visible in these photos. But I didn't write about the crooked roof, which is visible, or the crooked floor - also visible. Is the wall structure made of plywood? That's also a mistake! And the roof trusses: A DISASTER!J Jens Widehammar skrev:
Logga in
Skapa konto
Do you really think that the above is OK? From the photo it is obvious that you are planning a usable attic, how is that supposed to withstand any load when it has already sagged a few centimeters! This structure is really dangerous, snow loads are nothing compared to dynamic wind loads! Again: This is really dangerous! Get a structural engineer to design a repair for this structure.
Redigerat:
Ok, har du någor konstruktivt svar att ge så vore jag tacksam men om det bara är för att kritisera så anser jag att du inte behöver lägga upp mer kommentarer av denna sort. Kom dock gärna med lösningarS sturnus skrev:
Han skrev ju lösningen längst ner. Ta hjälp av någon som vet vad som sysslar med.
to give you the repair process I would have to see what else is broken. I am not going to Uruguay at the moment so if you do not post photos of the individual stages of construction NO ONE will give you comprehensive advice. You yourself write about a wobbly roof. The fact that it is unstable becouse the walls are instability! Because the trusses are covered with plywood, battens and sheet metal, so the roof structure is already stiffened, There is one thing that can cause the roof to be unstable is the wobbly construction of the walls. And in my first post I wrote how to fix it so I am not just writing to criticize. I gave a way to fix it. But I see that you approached it ambitiously.J Jens Widehammar skrev:
Redigerat:
Detta är ett forum där vi diskuterar och vem som helst får svara efter bästa förmåga. Ibland får man bra svar och ibland dåliga så man måste lära sig att sålla. Om du vill ha ett perfekt svar så anlita en kunnig byggnadskonstruktör (vilket du borde gjort innan du byggde huset)J Jens Widehammar skrev:
Vad ligger takstolarna på i ytterväggen?J Jens Widehammar skrev:
Har du 120 cm mellan takstolarna?
Stålbalken på bilden hur lång är den & exakt vad ligger den på?