26 806 läst ·
23 svar
27k läst
23 svar
Hur kan jag se vilka som har skrivit sig på min fastighet?
Brottsbalken, 4:e kap:
"8 § Den som olovligen bereder sig tillgång till ett meddelande, som ett post- eller telebefordringsföretag förmedlar som postförsändelse eller i ett elektroniskt kommunikationsnät, döms för brytande av post- eller telehemlighet till böter eller fängelse i högst två år. Lag (2012:280)."
"8 § Den som olovligen bereder sig tillgång till ett meddelande, som ett post- eller telebefordringsföretag förmedlar som postförsändelse eller i ett elektroniskt kommunikationsnät, döms för brytande av post- eller telehemlighet till böter eller fängelse i högst två år. Lag (2012:280)."
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför bryr du dig?Dublin skrev:Idag fick jag en avi om ett rekommenderat brev adresserat till en helt okänd person men på min adress. Vid sökning i Eniro finns närmaste person med detta namn flera mil bort på en adress som inte har någon likhet med min.
Så då funderade jag på om det går på något sätt att få reda på om denna person skrivit sig på min adress? Hur gör man det egentligen?
Jag har kollat lantmäteriets tjänst "Min fastighet" men där ser man "bara" lagfarna ägare (=jag).
Bra att du kollar och meddelar avsändaren, men om inte det hjälper så är det väl bara att lägga breven/avierrna i en liten hög någonstans.
Kuriosa:
Jag köpte ett hus av ett dödsbo.
Brev kom sedan regelbundet varje år adresserade till X-sons Dödsbo från X-sons bank.
De första åren tog jag med breven till banken (vi hade samma) och talade om hur det låg till.
Men breven fortsatte att komma. Soptunnan nästa.
Jag tänker inte ta hand om andras bekymmer, om de inte bryr sig själva.
Är lite i samma sits och har tröttnat på att ringa och fixa för att slippa se skiten i min låda. Huset jag köpt har tidigare stått uthyrt och det var en tid då vikingline skickade ut sina reklamblad till 6!! olika personer på denna adress. Efter den dusten var jag snabb på att byta lås.
Så här nästan 18 månader senare så droppade det ned två inkassokrav till en annan gäst vars telefonnummer jag besitter - Ett SMS senare och ett svar att låt dom ligga i lådan jag hämtar till helgen så ligger dom nu kvar i lådan två veckor senare.
Börjar bli ganska less..
Så här nästan 18 månader senare så droppade det ned två inkassokrav till en annan gäst vars telefonnummer jag besitter - Ett SMS senare och ett svar att låt dom ligga i lådan jag hämtar till helgen så ligger dom nu kvar i lådan två veckor senare.
Börjar bli ganska less..
Förra året var det en nyinflyttad granne som av misstag skrev sig på min adress, det var inte direkt lätt för mig att få bort grannen från min adress. På Birthday och Eniro såg det hela sommaren ut som att vi bodde tillsammans.
Posten var väldigt envisa om att fel var rätt, direkt grannen försökte ange rätt namn och adress på sin postlåda så var brevbäraren där och ändrade.
Största problemet som jag såg det (frånsett ev byaskvaller) var väl utifall mitt hus skulle brinna:
"Två män bodde på adressen, en identifierad person hittades utanför huset och rökdykare sökte därför genom huset utan att hitta någon mer människa"
Posten var väldigt envisa om att fel var rätt, direkt grannen försökte ange rätt namn och adress på sin postlåda så var brevbäraren där och ändrade.
Största problemet som jag såg det (frånsett ev byaskvaller) var väl utifall mitt hus skulle brinna:
"Två män bodde på adressen, en identifierad person hittades utanför huset och rökdykare sökte därför genom huset utan att hitta någon mer människa"
Klicka här för att svara