Nu är vi i samma läge som tråden Oskälig priset? hur skall TS reda ut det här då förslagen är lika många som varianter det finns ?
Bästa förslaget var väl att läsa på Kjell&co sidor.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
MrJay
R RoBo skrev:
Nu är vi i samma läge som tråden Oskälig priset? hur skall TS reda ut det här då förslagen är lika många som varianter det finns ?
Bästa förslaget var väl att läsa på Kjell&co sidor.
Barn/barnbarn som fixar är nog det vanligaste lösningen på tekniska problem :D

• Gilla
Fixartanten och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
Att diskutera vem som har eller inte har "fri 4G data-surf" är totalt meningslöst, det är ett flytande begrepp hos operatörerna, ofta med ett varierande tak. ÄKTA fri surf är det man ska ha, och det måste man kolla upp noga med den operatören man redan har, eller tänker anlita.

TS,
jag rekommenderar att du läser på Kjell & CO "Hur funkar det"
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det

Du måste vara totalt förvirrad av alla svaren vid det här laget ... :thinking:

• Haha
ErikLtz
  • Laddar…
N
Mats-S John Smith skrev:
Att diskutera vem som har eller inte har "fri 4G data-surf" är totalt meningslöst, det är ett flytande begrepp hos operatörerna, ofta med ett varierande tak. ÄKTA fri surf är det man ska ha, och det måste man kolla upp noga med den operatören man redan har, eller tänker anlita.

TS,
[länk]

Kan det vara tydligare än så här?

• Skärmdump som visar obegränsad surf, sms och samtal på en mobilabonnemangtjänst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Mats-S John Smith skrev:

TS,
[länk]

telia har ett 4g med fri surf som heter framtidens nät.
Det har jag, 2 st iPad på Netflix samt boxer play utan problem.

något som Telia har men de berättar det inte högt

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Du läser inte inlägg som skrivits tidigare eller?
Jag har Bredband Plus och borde väl veta vad som ingår i mitt abonnemang?
Se bild från Telias app på mitt abonnemang. Samtal ingår dock inte.
Innan TS ger svar om sitt abonnemang så behöver ni inte ha samma villkor.
Bara för att du har fri surf betyder inte att TS har det, det går inte att förutsätta att befintliga abonnemang omvandlas automatiskt, det finns en äldre tjänst med samma namn med andra villkor än ditt abonnemang och vi vet inte vilket avtal TS har.
Den nya tjänsten du nämner är från den 28 Februari i år med en betydligt högre månadskostnad, TS kan likväl ha ett äldre avtal.
Mina uppgifter kom från telia med länkad källa och jag väljer att länka även den nya tjänsten du har.
https://www.telia.se/dam/jcr:c8bd97...-4095_11-2003_Prislista_bredband_mobilnat.pdf

Redigerat:
N
H Hallerudsbo skrev:
telia har ett 4g med fri surf som heter framtidens nät.
Det har jag, 2 st iPad på Netflix samt boxer play utan problem.

något som Telia har men de berättar det inte högt
Det är precis det abonnemanget jag skrivit om flera gånger här nu och som TS också har. Finns i två varianter: "Bredband via mobilnätet Bas" och "Bredband via mobilnätet Plus". Plus är lite dyrare men ger högre farter om mottagningen är god nog.
Dessa abonnemang är avsedda för de som blir av med kopparnätet och som inte kan få fiber istället. Även de med dålig hastighet via ADSL kan få dessa abonnemang.

N
1 123abc skrev:
Innan TS ger svar om sitt abonnemang så behöver ni inte ha samma villkor.
Bara för att du har fri surf betyder inte att TS har det, det går inte att förutsätta att befintliga abonnemang omvandlas automatiskt, det finns en äldre tjänst med samma namn med andra villkor än ditt abonnemang och vi vet inte vilket avtal TS har.
Den nya tjänsten du nämner är från den 28 Februari i år med en betydligt högre månadskostnad, TS kan likväl ha ett äldre avtal.
Mina uppgifter kom från telia med länkad källa och jag väljer att länka även den nya tjänsten du har.
[länk]
Nej den är inte alls från den 28:e februari i år. Jag har haft den sedan juli 2018 med oförändrat pris (499:-/mån) sedan dess.

H
N Nalleman64 skrev:
Nej den är inte alls från den 28:e februari i år. Jag har haft den sedan juli 2018 med oförändrat pris (499:-/mån) sedan dess.
haft mitt med sen 2018 betalar 499.
Jag klagar inte på hastigheten heller, för att va mobilt

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
H Hallerudsbo skrev:
haft mitt med sen 2018 betalar 499.
Jag klagar inte på hastigheten heller, för att va mobilt
Samma här! Mycket nöjd! Snabbt och stabilt! Mätte nyss: 128 ner och 38 upp.

E Elin80 skrev:
Okej, nu kommer det lite dumma frågor här...

Vi har boxer och antennkabel samt antenn på taket. Eller ja, vi HADE detta tills i tisdags då våra byggare (som bygger en tillbyggnad till vårt hus) tog ner antennen och klippte av kabeln (eftersom min man sagt att det ändå var nåt vi inte använde - han trodde det av någon anledning). Så nu kan vi inte se på TV längre.
Ingen av oss ser så jättemycket på TV men vi är totalt okunniga på det här med streaming och allt vad det heter. Det känns som att vi är typ 100 år och har missat de senaste årens utveckling fullständigt. Så finns det någon vänlig själ som, på ett extremt pedagogiskt sätt, kan förklara vad det finns för alternativ för oss som gör att vi kan se på TV utan antenn? Vi har Internet iaf (ingen öppen fiber)... Vi kommer köpa ny TV inom kort med så tar gärna tips på det med om det har någon betydelse vad man köper för nåt.
Har ni boxer via marksändning måste ni ha "antenn på taket", skaffar ni bredband (nedgrävd fiber) måste ni bredbands abonnemang och kan flytta boxer abonnemanget till bredbandet.

N Nalleman64 skrev:
Det spelar ingen roll innan TS postar vilket avtal de har.
Postar den äldre prislistan från 2018 som då visar den tjänst tecknat, både denna prislistan samt den första jag postade med det andra avtalet med begränsad surf är från juni 2018, det går inte att bara förutsätta att TS har det ena eller andra avtalet.
https://www.telia.se/dam/jcr:381a3a...ista_bredband_mobilnat_hemtelefoni_180615.pdf
Oavsett tycker jag TS bör ordna en fungerande antenn för den boxer lösningen de har.
Antingen reparera den antenn det har eller en bordsantenn.

Redigerat:
Detta är en riktigt rörig tråd just nu. Så nu kommer mina förslag...

Förslag 1
Skaffa en inomhus antenn. Lägg några extra kronor och få en aktiv antenn. Var försiktig när ni packar upp den så ni kan lämna tillbaka den om ni inte är nöjda.

Förslag 2
Se till att er AppleTV har en Wi-Fi anslutning eller fast kabel, så kan ni se på tv utan mannens IPhone. Räcker inte eran surf på det abonnemang ni har måste ni uppgradera det med mera surf. Testa och se om ni väljer denna lösningen.

Förslag 3
Gör både förslag 1 och 2. För jag gillar valfrihet

• Gilla
ErikLtz
  • Laddar…
E Elin80 skrev:
Okej, nu kommer det lite dumma frågor här...

Vi har boxer och antennkabel samt antenn på taket. Eller ja, vi HADE detta tills i tisdags då våra byggare (som bygger en tillbyggnad till vårt hus) tog ner antennen och klippte av kabeln (eftersom min man sagt att det ändå var nåt vi inte använde - han trodde det av någon anledning). Så nu kan vi inte se på TV längre.
Ingen av oss ser så jättemycket på TV men vi är totalt okunniga på det här med streaming och allt vad det heter. Det känns som att vi är typ 100 år och har missat de senaste årens utveckling fullständigt. Så finns det någon vänlig själ som, på ett extremt pedagogiskt sätt, kan förklara vad det finns för alternativ för oss som gör att vi kan se på TV utan antenn? Vi har Internet iaf (ingen öppen fiber)... Vi kommer köpa ny TV inom kort med så tar gärna tips på det med om det har någon betydelse vad man köper för nåt.
Hej !
Jag har en svärmor som hamnade i samma situation som ni. Hon köpte också en ny TV. Hon valde en TV butik som också hjälpte henne med alla tekniska frågor/utrustning/installation så att allt funkade perfekt.
Mitt råd ...... gör likadant !
/Bengt

AppleTVn är ju ett av TS problem, inte lösningen då AppleTVn inte stödjs av Boxers playApp.
Skärmdump från App Store som visar Boxer Play-appen med texten "endast tillgänglig för iPhone och iPad".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Därför är det bara mannens iPhone med Boxer-App som kan streama mot AppleTVn.

iPads som de har stödjer tydligen inte den nyare iOS version som Boxer playAppen kräver.

Då åtetstår Android telefonen. Det enklaste är att köpa till en ChromeCast och casta BoxerPlay från mobilen för att få tillgång till deras befintliga boxerutbud. (Kräver dock att TVn har 2 HDMI ingångar om mannen ska kunna streama mot AppleTVn).

På AppleTVn går det att installera SVTplay, TV4play och strunta i Boxer och iPhone/iPad och använda fjärren. Det kanske räcker tills vidare?

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.